مراسم نکوداشت استاد حمید سبزواری در شهر زادگاهش برگزار شد


گروه هنر / سید محسن جعفری - مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای نکوداشت استاد حمید سبزواری که در قالب یک کلیپ پخش شد، فرمودند: ...

تجلیل از آقای حمید سبزواری کار بسیار شایسته‌ای است و هر کس این به ذهنش رسیده و مطرح کرده و هر کس دارد این کار را دنبال می‌کند بداند کار بسیار خوب، مناسب و لازمی را دارد انجام می‌دهد.
مقام معظم رهبری در ادامه سخنانشان اظهار داشتند: ایشان(حمید سبزواری) شاعر بسیار خوبی است یعنی هم قریحه شعری خوبی دارد و هم مضمون‌ساز است و هم تسلط بر لفظ و گستره میدان واژگانی دارد و هم متنوع است.
مقام معظم رهبری خاطرنشان فرمودند: حمید سبزواری هم غزل می‌گوید هم تصنیف، هم قصیده و ترانه‌های گوناگون؛ اینها امتیازات شعری حمید سبزواری است که ایشان را در رتبه بالایی از شعر معاصر ما قرار می‌دهد چون این هنر در خدمت مردم انقلاب و بصیرت‌افزایی قرار داده است.

***
روز گذشته مراسم نکوداشت استاد حمید سبزواری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از شاعران و هنرمندان در دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم نکوداشت حمید سبزواری گفت: من با سلام گرم رئیس جمهور به این برنامه آمده‌ام. امروز برنامه‌ای را با حضور ایشان داشتیم و آقای احمدی‌نژاد از من انتظار داشتند که در آن برنامه حضور داشته باشم، ولی وقتی متوجه شدند که برنامه گرامیداشت استاد سبزواری در کار است، به من تاکید کردند که در این مراسم حاضر شوم.
وزیر ارشاد گفت: شعر تیغ است گاه قتال است و گاه جراح. گاه نیشتر است و زخم می‌زند و گاه درمان می‌کند. شعر آتش است و به همان اندازه که می‌سوزاند، لطیف است. شاید بتوان گفت که شعر بر سخت‌ترین‌ها هم موثر است. حاکمی از جنوب ایران را که از باربری به سالاری رسیده بود، پرسیدند چگونه به این مقام رسیدی؟ و او گفت مرا سروده‌ای از حنظله بادغیسی متحول کرد.
حسینی گفت: کدام جاده فرد را به مقصد جاودانگی می‌رساند، هموارتر از جاده هنر؟ و آن هم به طریق شعر و به شیوه قرق که سرسپردگی حضرت حق است و آن‌ها که در این راه قدم می‌گذارند. پس آنان که در این مسیر قدم می‌گذارند و گام برمی‌دارند و دل می‌سپارند، اوج می‌گیرند و ابر می‌شوند و غیرت می‌بارند و بذر می‌کارند و ثمر می‌آرند و بنایی از رشد می‌گذارند.

سایه اش ماندگار و عمرش برقرار
عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: هنوز طراوت ترانه‌های زیبای سبزواری از فضای موسیقی انقلاب تراوش دارد، آن‌گونه که حال انقلابیــون را خوش دارد. سروده ماندگار «خمینی ای امام» و یا «این بانگ آزادی است کز خاوران خیزد».
وی افزود: آن جاودانه سروده‌اش، شعر سر به حماسه سوده‌اش، همپای جلودار،«تنگ است ما را خانه، تنگ است ای برادر».
هنوز هم بوی نیاز به مشام مجاهدان جانباز از این سروده غیرتباز دلنواز می‌رسد. «ننگ است ما را خانه بر دشمن نهادن» و یا آن تصنیف بی‌بدیل در رثای آن حکیم نبیل «ای مجاهد شهید مطهر». از گذشته تا حال، ابدال در باورش نمی‌بینی. سروده‌هایش اگر از ابتهال است و اگر از ابتهاج، به جز به دین و دَین، باج نمی‌دهد. شعر عاصی و حماسی‌اش در تاریک روزگار ستم‌شاهی این چنین است «بر فلک یک نقطه روشــن نمی‌بینم چرا» و در انقلاب و در دفاع مقدس و زان پس همه و همه، تعهد است تعهد است تعهد.
وزیر ارشاد در پایان سخنانش گفت: سبزوار شایسته اعتلاست و سبزواریان را این خواسته بوته ابتلاست. این قوم سربدار به تاریخ‌گذاری اگر کنند، از میان سران سر برکنند که جوهر آن‌را به گواهی تاریخ دارند و حلاج‌وار در عرصه معرفت حامل دارند. سروده‌های سبزواری گواه این است و چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است. سایه‌اش ماندگار و عمرش برقرار و سروده‌هایش سبزه‌وار باد. هر که همت بر این بزرگداشت، گماشت، قدمی به صواب برداشت.
در این مراسم همچنین سید نوراله رضوی دبیر این همایش و مدیر فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری ضمن بیان اهداف این همایش، درخواست تاسیس بنیاد سربداران و ثبت روزهای ملی حاج ملاهادی سبزواری و ابوالفضل بیهقی را از وزیر ارشاد مطرح کرد.
دستانم خالی است و چشمم به لطف شما
در ادامه این مراسم حمید سبزواری در مراسم نکوداشتش در سبزوار گفت: با وجود تاثیرهایی که شعر فارسی از شعر عربی گرفته است، هیچ گاه آن چه در شعر فارسی وجود دارد، در شعر و ادبیات عرب وجود ندارد و آن، اصل زبان فارسی است. با برخورداری از این زبان و شیوه هایی که سرایندگان شعر فارسی در پیش گرفته اند، شاهد شعر فارسی یعنی اوج هنر در طول تاریخ بوده ایم.
این شاعر انقلاب ادامه داد: بعد از قرآن و سخنان علی مرتضی و اهل بیت(ع)، شعر و نثر فارسی فضای فرهنگ این مرز و بوم را معطر کرده است. من شاگرد هستم و شما خواستید که من امروز به برنامه آمده ام. دستانم خالی است و چشمم به لطف شماست. گاهی شعر و ترانه ای گفته ام که به دست دیگران رسیده است. کار دیگری از دستم بر نمی آمده است.
این شاعر ادامه داد: من به بسیاری از شهرهای ایران سفر کردم و با محبت مردم روبه رو شدم. امیدوارم این خصیصه محبت و مهربانی ایرانیان همچنان زنده بماند و عزیزانی که در دانشگاه‌ها و مراکز تربیتی فعالیت دارند، به خوبی و با ظرافت آن را به نسل‌های بعدی منتقل کنند.
زبان فارسی زبان لطیفی است و به دل و جان می‌نشیند در حالی که زبان‌های دیگر خشن هستند و لطافت زبان فارسی را ندارند.
وی در ادامه به خوانش تعدادی از اشعارش پرداخت.
آثار این شاعر جاودانه خواهد ماند
در ادامه مراسم پیام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی توسط محسنی نماینده مردم سبزوار در مجلس قرائت ‌شد.در این پیام آمده است: دیار پرافتخارسربداران، شهرستان قهرمان سبزوار هماره عرصه عزت و مردانگی بوده است و برگ زرینی از تاریخ پرنشیب و فراز ایران و بی‌تردید فرازهای افتخارآمیز حماسه‌های مردمی آن بر اریکه فرهنگ و حماسه سر برافراشته است. حماسه مردم این منطقه در کنار ظلم ستیزی‌ها وحماسه آفرینی‌های پرشورش، با حضور اندیشمندان،عارفان و فرهیختگان بزرگی که در آن ترتیب یافته‌اند و تارک سپهر اندیشه، ادب وعرفان ایران رخ تابانده و اینک جلوه‌گر شده است.
در این میان شخصیت برجسته فرهنگی و تاریخی این دیار کهن، استاد حمید سبزواری حماسه‌های جاوید انقلاب اسلامی را با قلم انقلابی و اندیشه عارفانه‌اش به زیور شعر آراسته و تقدیم مردم فهیم وانقلابی داشته که توانست خدمتی شایان به انقلاب و ادبیات انقلاب عرضه دارد و روزنه جدید و ارزشمندی را در عرصه ادب فارسی گشوده که جای بسی تحسین و مباهات دارد.
شعر، ادبیات انقلاب و دفاع مقدس، مرهون تلاش و اندیشه هنرمندانه این شخصیت ممتاز ادبی است و آثار فاخر این شاعر و پیشکسوت عرصه فرهنگ، ادب و هنر جاودانه خواهد ماند.

نامگذاری میدانی به نام حمید سبزواری
در حاشیه مراسم نکوداشت سبزواری نمایشگاهی از خط نگاره‌ها بر اساس اشعار سبزواری افتتاح شد و برنامه شب شعر با نام «چاوش قافله شعر» نیز اجرا شد و همچنین به همین مناسبت میدانی در شهر سبزوار به نام حمید سبزواری نام‌گذاری شد.گفتنی است استاد سبزواری نیز در پایان مراسم کلیه هدایای نقدی خود را به موسسات خیریه سبزوار اهدا نمود.
منبع : روزنامه قدس
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما