مدرسه متحول نمي شود مگر اين كه مدير تحول خواه داشته باشيم

معاون آموزش متوسطه ي اداره ي كل آموزش و پرورش خراسان رضوي در همايش اجراي طرح تعالي مديريت مدرسه گفت: مدرسه متحول نمي شود مگر اين كه مدير تحول خواه داشته باشيم.
رمضان نيري افزود: با ارتقاي مدير؛ همه چيز ارتقا مي يابد و ارتقاي مدير صرفاً نبايد منحصر به دانش باشد بلكه در بخش بينش، مهارت، توانمندي و جايگاه نيز بايد مديران ما ارتقا پيدا كنند.
وي اركان موفقيت را داشتن چشم انداز، برنامه ريزي و تلاش عنوان كرد و ادامه داد: اين اركان بايد توأم با هم باشد تا مفهوم واقعي خود را پيدا كند.
وي تأكيد كرد:طرح تعالي مديريت؛ ريشه در اسناد بالادستي دارد و پايه ي آن سند تحول بنيادين است.
وي خاطر نشان كرد: طرح تعالي مديريت؛ نگاه مراتبي دارد و هر مديري در هر مدرسه اي با هر نوع امكاناتي در مسير تعالي قرار گيرد.
وي گفت: طرح تعالي مديريت؛ مخاطب محور، مشاركت جو، مدرسه محور و فرآيند محور است.
وي موضوعات طرح تعالي را تدوين برنامه ي عمل، توسعه ي توانمندي ها و مشاركت نيروي انساني، استقرار نظام ياد دهي و يادگيري، ايمني و پيشگيري و سلامت روان، فعاليت هاي مكمل و فوق برنامه، برقراري نظام رشد آفرين، مديريت امور اداري-اجرايي و خلاقيت و نوآوري برشمرد و گفت: شناخت اسناد، تحليل وضعيت موجود، هدف گزيني، تعريف گام هاي اجرايي و نظارت و ارزيابي فرايندي را از لوازم تدوين برنامه ي عمل برشمرد.
معاون آموزش متوسطه ي مديريت آموزش و پرورش سبزوار نيز ضمن ارايه ي آماري از توفيقات گفت: مديران و معلمان و دانش آموزان ما با وجود محدوديت هاي بسيار؛ با خلاقيت خود از فرصت ها به نحو احسن استفاده نموده اند و آن ها را به رويدادهاي بزرگ تبديل كرده اند.
سيد رضا خاتم پور ابراز اطمينان كرد كه سبزوار در طرح تعالي مديريت مدرسه آبرو بيار خواهد بود و افزود: همكاران ما قبل از اجراي قانوني اين طرح، بحث تعالي مديريت را در عمل انجام داده اند.
وي خاطر نشان كرد: مديران ما با كم ترين امكانات بيش ترين خلاقيت را دارند و اهل مطالعه و مشورت هستند.
وي در ادامه به بيان دغدغه هاي همكاران پرداخت و تأكيد كرد: ضمن تأييد توسعه ي متوازن رشته ها، فرهنگ سازي لازم صورت نگرفته است و بايد با كمك رسانه ها، مشاورين، و ساير بخش ها، اين ضرورت اجتماعي را براي خانواده ها تبيين كنيم.
وي افزود: از يك طرف بحث توسعه ي رشته هاي فني و حرفه اي مطرح مي شود و از طرف ديگر مدارس خاص را توسعه مي دهيم بدون اين كه به رويكرد توسعه ي رشته هاي فني و حرفه اي توجه كافي نماييم.
وي به مشكلات سازماندهي نيروي انساني به دليل اقدامات شتابزده، سطحي و عجولانه در بحث اجرايي كردن سند تحول وزارت آموزش و پرورش اشاره كرد و افزود: كسر يك پايه ي تحصيلي از متوسطه و افزودن آن به ابتدايي، بدون اين كه زير ساخت هاي اين تغيير فراهم شود اشتباه بود و لازمه ي اين كار اين بود كه ابتدا به صورت آزمايشي در يك منطقه صورت مي گرفت، سپس به سطح كشوري ارتقا مي يافت.
سيدرضا خاتم پور با ابراز نگراني از انتقال بخش بزرگي از تجهيزات، امكانات و نيروهاي كيفي متوسطه به ابتدايي گفت: بيش از 50درصد نيروهاي متوسطه ي اول به ابتدايي منتقل شده اند و براي سال آينده كه مقطع متوسطه ي اول سه پايه مي شود بايد تدبير كنيم.

منبع: پایگاه خبری اطلاع رسانی آموزش و پرورش سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما