کمتر از دو هفته دیگر تا اول آبان روز بزرگداشت بیهقی / آیا تندیس پدر نثر فارسی در سبزوار رونمایی می شود؟

کمتر از دو هفته دیگر تا اول آبان سال جاری باقی مانده است. روزی که چندسالی است دوستداران ادبیات فارسی به ویژه علاقه مندان حوزه نثر و همچنین فعالان فرهنگی و ادبی سبزوار می کوشند تا آن را به نام خواجه ابوالفضل بیهقی پدر نثر داستانی ایران ثبت کنند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه هرچند متأسفانه تا کنون تلاش ها برای ثبت روز ملی ابوالفضل بیهقی در تقویم ایران به دلایلی واهی و غیرقابل قبول بی نتیجه مانده است، اما خوشبختانه از دو سال قبل با همت اداره فرهنگی شهرداری سبزوار که آن زمان تحت مدیریت مهدی مقصودی بود، همایش های سالانه ای برای بزرگداشت این مورخ و نویسنده برجسته تاریخ ایران در روز اول آبان در زادگاهش سبزوار برگزار می شود.

البته سطح همایش هایی که در دو سال گذشته برگزار شده، تا سطح مطلوب و فاخری که زیبنده عظمت شخصیت ادبی و تاریخی ابوالفضل بیهقی باشد، فاصله زیادی داشته است. اما به عنوان شروع و برای بنیانگزاری یک رسم شایسته جهت پاسداشت سالانه نویسنده تاریخ گرانسنگ بیهقی می توان برگزاری این همایش ها را مثبت ارزیابی کرد و امیدوار بود هر سال بر سطح کیفی و کمی این همایش ها افزوده شود.

البته امسال نیز مانند سال های گذشته متأسفانه در سطح شهر سبزوار و رسانه های محلی چندان خبری از استقبال روز اول آبان نیست و گویی برخلاف آنچه سبزواری ها از شورای عالی انقلاب فرهنگی انتظار دارند تا این روز را در تقویم کشور به ابوالفضل بیهقی اختصاص دهد، خود چندان حاضر نیستند برای پاسداشت روز بزرگداشت بیهقی تدارک خاصی ببینند، و همت و جوشش و کوشش قابل قبولی به خرج دهند.

درغیر این صورت حتی اگر مسئولان فرهنگی رده بالای کشور از درک عظمت والای شخصیت ادبی و تاریخی ابوالفضل بیهقی که آگاهی امروزمان از بخش های مهمی از تاریخ ایران گذشته را مدیون تاریخ نگاری او هستیم ، عاجز باشند و بودجه مناسب و نیز مساعدت لازم برای ثبت روز ملی این نویسنده و مورخ برجسته سبزواری را اختصاص ندهند،  خود سبزواری ها و به خصوص فعالان حوزه ادبیات و مسئولان فرهنگی و هنری شهرستان به ویژه رئسای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، اداره فرهنگی و ورزشی شهرداری، رئسای دانشگاه ها به ویژه مدیرگروه های آموزشی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های مختلف سبزوار، مسوول  کمیسیون فرهنگی شورای شهر و ... می توانند با ترتیب دادن برنامه های مناسب این روز شور و شوق لازم را حداقل در سطح شهر سبزوار به وجود بیاورند.

البته درهمین زمینه یکی از اتفاقات خوبی که شهرداری سبزوار وعده اش را از مدتی قبل داده است، نصب تندیس ابوالفضل بیهقی در یکی از اماکن عمومی این شهر است.

تندیسی که قرار بود به دست  هادی عارفی یکی از هنرمندان جوان عرصه هنرهای تجسمی سبزوار، تراشیده شود.

اینک باید دید آیا طبق وعده های شهرداری تندیس ابوالفضل بیهقی برای نصب در زادگاهش سبزوار تا روز اول آبان آماده خواهد شد و اگر قرار است این تندیس نصب شود، چه مکانی از شهر با چه برنامه های ویژه ای میزبان این اثر هنری خواهد شد؟

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

تندیس ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی در زادگاهش سبزوار نصب می شود

نظرت را بنویس
comments

حمید معماری

در دوره رضا شاه زمانیکه خیابان بیهق احداث می شود نام این خیابان بیهقی بوده است و چگونه بوده که بیهق شده است. در نقشه ای که در سال 1327 از سبزوار توسط ارتش شاهنشاهی تهیه شده است نام خیابان بیهق بیهقی آورده شده است. این نقشه قدیمی ترین نقشه سبزوار که در آن برج و باروها و دروازه های سبزوار نیز مشخص است و ارزش زیادی دارد و انشاء الله در کتاب سبزوار آن نقشه خواهد آمد.

مفتح

برای اینکه اهمیت شخصیت بیهقی برای همگان روشن شود بایستی همایش های بزرگی در سبزوار و حتی در تهران برای مسئولین گرفته شود و برای بودجه آن می توان از خیرین کمک گرفت خیرین بسیاری هستند و همچنین مردم برای این مهم حاضرند کمک کنند فقط لازمه که هیئتی از معتمدین شهر برای این مهم پا جلو بگذارند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما