معماری و معماران سبزوار

کتاب موثری که به تأسیس شهرداری منطقه 3 سبزوار منجر شد

اواخر پاییز یا اوایل زمستان 92 بود که خبر انتشار کتاب «معماری و معماران سبزوار» به کوشش حمید معماری پژوهشگر و دوستدار میراث فرهنگی کهن شهر بیهق در رسانه های دیار سربداران منتشر شد اما آن زمان هنوز کسی نمی دانست این کتاب اثرارزشمندی است که در گنجینه فرهنگ و تاریخ دیار سربداران ماندگار خواهد شد و دامنه تأثیرگذاریش چنان گسترده می گردد که می توان در مجموعه علل تأسیس شهرداری منطقه 3 ویژه بافت تاریخی سبزوار نیز رد پای این کتاب را پیدا کرد.

البته مجله اینترنتی اسرارنامه همان زمان به ستایش ارزش های این کتاب پرداخت چرا که به واقع از دید هر کارشناسی تألیفی فاخر و کتابی مرجع برای شناخت هنر معماری در نواحی مرکزی فلات ایران به ویژه شهر تاریخی دارالمومنین سبزوار و دیگر شهرهای مشابه آن نظیر یزد و کرمان و کاشان بود. (مطلب اسرارنامه را می توانید در اینجا مطالعه کنید)

هنوز مدت زیادی از انتشار مطلب مذکور در اسرارنامه نگذشته بود که استاد محمود دولت آبادی نویسنده برجسته سبزوار و آقای رمان ایران نیز با نوشتن مطلبی کوتاه درباره این کتاب به بر وزانت آن صحه گذاشت.

نویسنده کتاب های مشهور «کلیدر» ، «خای خالی سلوچ» و «سفر» نظر خود را در یادداشتی کوتاه درباره «معماری و معماران سبزوار» چنین بیان کرده است:

نظر استاد محمود دولت آبادی در مورد کتاب معماری ومعماران سبزوار:

حميد معمارى،
هنرمند گرامى سرانجام كتابِ بسيارخوب وپرزحمتِ شما را به دقًّت ديدم،ورق زدم و بخشهايى از آن را خواندم، براستى خسته نباشيد، مى توانم حدس بزنم شماچه بسيار زحمت كشيده ايد و مى دانم چنين زحمتى جزازسر ِعشق نمى توانسته باشد، شخصاًهميشه شيفته ى معمارى بوده ام وآرزوى نابر آورده اى دارم كه هيچ يك از فرزندانم مجال نيافتند معمارى بخوانند، زمانه و روزگار به افزوده ى رذالت هاى بشرى مانع شدند.بماند، از مشاهده ى كار شمابسيار خرسند شدم ومتوجٰه شدم كه افزون بر علاقه ام به معمارى وتحسين زحماتِ شما،نسبت هاى ديگرى هم بامعمارانى كه شما(چه نيكو كارى)معرّفى كرده ايد دارم: - استاد حمزه،پدر شريفِ شمادر سبزوار يكى از يادهاى خوبِ من درسبزوار است و ميرزاابراهيم از بستگانِ محترم من است كه شاگردىِ پدر شما را مى كرد در سال هايى كه من درسبزوار منزلِ ايشان سرباربودم ودر آن خانه اى كه درش رو به "َح يط" باز مى شد. در آن خانه صحبت از مردى مى رفت كه " اوستِ حمزه" ناميده مى شد، واز ميرزاابراهيم كه آرزوى بزرگ أن خانه بود.
خانواده ى مادرى پدر ِمن،ازمهاجران يزد، وخانواده ى پدرىِ مادر من از مهاجرانِ كرمان بوده اند،البته معمار نبوده اند.
كارى كه انجام داده ايد درمقام فرزندچنان پدرى"استادحمزه" دقيقاً ياد آورمنِش چنان پدرنيكى ست،درود به شما و روانِ آن انسانُ شريف وزحمتكش وبسيار مسؤل وكم سخن وپركار ودقيق.

. آرزومندِ توفيق براى شما- محمود دولت آبادى ارديبشت١٣٩٣تهران

اما در روزهای اخیر حمید معماری نویسنده کتاب مذکور جنبه ای دیگر از اثربخشی کتاب مذکور را در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیسبوک رونمایی کرده است.

وی در پست کوتاه خود به همراه چند عکس چنین نوشته است:

دوستداران میراث فرهنگی و روایت ناگفته تشکیل شهرداری بافت تاریخی سبزوار: پس از انتشار کتاب معماری سبزوار در سال گذشته و معرفی معماری ارزشمند سبزوار و تشکیل جلسات دوستداران میراث فرهنگی و پیشنهاد و همت گروه در نهایت منجر به تشکیل و افتتاح این شهرداری گردید. امید است با شروع بکار این شهرداری گامی موثر در حفاظت و نگهداری از این میراث ارزشمند انجام گیرد. این شهرداری در خانه ترشیزی در خیابان 14 متری رضایی(سهراب)که سال گذشته توسط شهرداری خریداری شده است تشکیل شده است.

منبع: صفحه شخصی حمید معماری در شبکه اجتماعی فیسبوک

 

گفتنی است کتاب فاخر «معماری و معماران سبزوار» توسط انتشارات فیروزی منتشر شده است. انتشارات فیروزی علاوه بر این کتاب فاخر، درمدت کوتاه فعالیت خود اثر ارزشمند دیگری به قلم استاد محمود دولت آبادی با عنوان «وزیری امیرحسنک» را نیز انتشار داده است که چاپ جدیدترین کتاب محمود دولت آبادی در ابتدای سال جاری در زادگاهش سبزوار با توجه به شهرت نویسنده واکنش های متعدد و بازخوردهای گسترده اجتماعی و فرهنگی را به همراه آورد که دامنه این واکنش ها به رسانه های خارج از کشور نیز کشیده شد. (منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3)، (منبع4) ، (منبع5)

 

 

 

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

معماری و مهندسی در جنگ تحمیلی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما