معرفی کتاب حکومت اسلامی در عصر انتظار نوشته یک پژوهشگر و محقق مزینانی

 کتاب "حکومت اسلامی در عصر انتظار" به نقد و بررسی تشکیل حکومت اسلامی در دروه غیبت با بهره گیری از گفتار بزرگان و با استناد به منابع روایی سیره معصومین پرداخته است.

 به گزارش شاهدان کویرمزینان "حکومت اسلامی در عصر انتظار" با بهره گیری از گفتار بزرگان و با استناد به منابع روایی سیره معصومین(ع) به نقد و بررسی تشکیل حکومت اسلامی در دروه غیبت می پردازد. فراگیری ستم و فساد از نشانه های ظهور، ممنوعیت قیام در عصر غیبت و تشکیل حکومت در عصر غیبت؛ دخالت در قلمرو امام معصوم(ع) به همراه نقد و بررسی ازجمله فصل های این کتاب است.

  در مقدمه این کتاب آمده است: از مباحث مهم و اساسی در دوره غیبت، بحث حکومت اسلامی و انتظار فرج و ارتباط آن دو با یکدیگر است. بیشتر فقهای شیعه، تشکیل حکومت اسلامی را در دوره غیبت، ضروری می دانند و بر این باورند که فقهای عادل، باید به این مهم اقدام کنند و اگر یکی از آنان تشکیل حکومت داد، بر دیگران واجب است که از او پیروی کنند. در مقابل، شماری اندک برآنند که اقامه حکومت از شؤ ون امام معصوم است، بنابر این، در عصر غیبت تشکیل حکومت جایز نیست.

  با نگاهی به گفته ها و نوشته های طرفداران این نظریه و دلائلی که بدان استناد کرده اند، می توان گفت که این باور انحرافی از سه راه زیر سرچشمه گرفته است: 1. برداشت نادرست از روایاتی که گسترش ستم و فساد را از نشانه های ظهور امام زمان عج معرفی می کند. 2. استناد به روایاتی که از هر گونه قیامی در عصر غیبت، نهی و به سکوت و سکون و صبر بر بلاها، دعوت کرده است. 3. تفسیر نادرست از امامت و رهبری و تصور این که تشکیل حکومت در عصر غیبت، دخالت در قلمرو کار امام معصوم(ع) است. در این مقال، با بهره گیری از گفتار بزرگان و با استناد به منابع روایی، سیره معصومین(ع) و... به نقد و بررسی دلائل فوق خواهیم پرداخت.

  در بخش فراگیری ستم و فساد از نشانه های ظهور آمده است:

  برخی از روایات نتیجه گرفته اند که وجود ستم و فساد و حکومت های خودکامه در جهان پیش ازظهور مهدی(ع) طبیعی است بلکه مقدمه ظهور وفرج آن حضرت است و ما نباید با مقدمه ظهور آن حضرت مبارزه کنیم.

  اینان با این برداشت تشکیل حکومت اسلامی را در دوره غیبت ممنوع اعلام کرده اند؛ زیرا به پندار اینان هر اندازه دولت اسلامی موفقیت کسب کند از ظلم و فساد کاسته می شود و ظهور امام(ع) که مشروط به پر شدن زمین از فساد و ستم است به تاخیر می افتد!

  به نتیجه این برداشت هیچ فقیهی نمی تواند ملتزم باشد زیرا لازمه این تفکر تنها عدم مشروعیت حکومت نیست بلکه هر عمل مصلحانه ای باید از دیدگاه آنان جایز نباشد. از امر به معروف و نهی ازمنکر در امور جزئی گرفته تا مبارزه با ستم و حکومت های ستمگر. حال آن که امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات اسلام و بر هر فرد مسلمان انجام آن واجب است.

  بزرگترین مبارز علیه ظلم و جور و حکومتهای باطل خود مهدی(ع) است پس چگونه ممکن است که جامعه منتظر در این بعد به او اقتدا نکند و به او مانند نشود.بنابراین انسان منتظر نمی تواند در برابر فساد و ستم و حکومتهای جور بی تفاوت باشد تا چه رسد به این که موید آنان باشد.

  لازمه این تفکر این است که قیام و اقدام پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) نیز برای تشکیل حکومت درست نبوده است؛ زیرا این حدیث هم از پیامبر(ص) و هم از دیگر ائمه نقل شده است و مضمون آن نیز مقید به زمان خاصی نیست. بنابراین باید تلاش های ائمه(ع) و حتی پیامبر(ص) را در راه تشکیل حکومت اسلامی منکر شویم و یا "نعوذ بالله" آنها را نیز محکوم کنیم؛ زیرا همه اینها حرکت های اصلاحی قبل از ظهور بوده است. پس برداشت فوق با سیره قطعیه معصومین(ع) ناسازگار است زیرا آنان با این که در انتظار حکومت جهانی مهدی(ع) بودند لحظه ای از تلاش و کوشش در راه مبارزه با حکومت های جور باز نمی ایستادند.

  شایان ذکر است، "حکومت اسلامی در عصر انتظار" نوشته محمدصادق مزینانی در سال 1388 ازسوی انتشارات روزنامه جمهوری اسلامی روانه بازار نشر شد.

 حجت الاسلام محمدصادق مزینانی فرزند مرحوم محمدعلی تاج مزینانی است که  در سوم فروردین 1336 در مزینان متولد شده است و پس از گذراندن دوران مقدماتی در حوزه علمیه مزینان در سال 1348 وارد حوزه علمیه مشهد مقدس شد و در سال 1356 برای ادامه ی تحصیل به شهر مقدس قم مشرف و از محضر اساتیدی همچون اعتمادی ، فاضل هرندی ، ستوده ، صانعی و فاضل لنکرانی در درس های رسائل ، کفایه و مکاسب بهره بردم .درس خارج را از سال 58 از محضر آیات عظام آیت الله فاضل لنکرانی ، نوری همدانی ، وحید خراسانی ، تبریزی ، هاشمی شاهرودی و ... بهره بردم . تفسیر ، فلسفه و رجال را نیز از محضر حضرات آیات : مشکینی ، جوادی آملی ، انصاری شیرازی و آقا موسی زنجانی و...بهره مند شد.

 وی تا کنون بیش از یکصد و پنجاه  مقاله و کتاب در حوزه علوم اسلامی نوشته است.

 این محقق توانمند مزینانی همچنین یکی از نویسندگان اصلی نشریان حوزه و فقه است. مقالات علمی وی در باره فقه و اصول و سیره ائمه علیهم السلام تا کنون چندین بار به عنوان رتبه نخست در جشنواره ها و محافل علمی شناخته شده است از مهمترین مقالات این اندیشمند مزینانی می توان به این عناوین اشاره کرد؛ استعمار و تکفیر ،اخلاق اسلامی و حدیث،اتحاد ملی چالش ها و راهکارها،اسلام وسکوت قانون ،اصلاح و احیاء در فرهنگ اسلامی و...

استادمحمدصادق مزینانی همچنین 21 کتاب به صورت گروهی و فردی به رشته ی تحریر در آورده است که بعضی از این آثار عبارتند از :تمایزات مشروطه خواهان مذهبی و جریان غرب گرا(باتطبیق آن برانقلاب اسلامی)، ماهیت حکومت نبوی،  نقش زنان در حماسه عاشورا ،ولایت مطلقه فقیه در اندیشه و عمل آخوندخراسانی و...

منبع: شاهدان کویر مزینان

نظرت را بنویس
comments

علی مزینانی عسکری

باسلام وعرض ادب از همراهی صمیمانه شما یاران اسراری تشکر می کنم و سرتعظیم فرود می آورم در برابر این همه لطف و احسان شما
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما