به قلم عباس عمرانی بیدی

تحلیلی بر سینمای کوتاه ایران در عرصه ی دفاع مقدس

عباس عمرانی بیدی یکی از سینماگران جوان سبزواری است که در سال های اخیر با خلق بعضی آثار ارزشمند در زمینه فیلم کوتاه در شماری از جشنواره های کشور درخشیده و مقام هایی را کسب کرده است.

این فیلم ساز جوان که نامش در فهرست در حال تکمیل هنرمندان سبزوار بزرگ در مجله اینترنتی اسرارنامه درج شده است (برای مطالعه این فهرست روی اینجا کلیک کنید) و اخیرا موفق شده با فیلم کوتاه «پارکینگ» به جشنواره بین المللی فیلم تهران راه یابد(منبع)، به تازگی در یادداشتی که برای تحریریه این مجله ارسال شده است، وضعیت سینمای کوتاه ایران در عرصه دفاع مقدس را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

در ادامه متن کامل این یادداشت عباس عمرانی بیدی را مطالعه خواهید کرد:

تحلیلی بر سینمای کوتاه در عرصه ی دفاع مقدس

متاسفانه فیلم کوتاه هرگز در سینمای ایران جدی گرفته نمی شود در حالی که پایه ی اصلی سینمای بلند همین سینمای کوتاه است از برنامه ی هفت گرفته تا نشریات و روزنامه ها همیشه سینمای کوتاه به حاشیه رانده شده است.

 در عرصه ی فیلم کوتاه سینمای دفاع مقدس این مسئله حتی پررنگتر هم هست.انگار قرار نیست هیچ رسانه ای کمی هم به این بخش کوچک اما مهم سینمای ایران توجه کند این بی توجهی ها نتایج ناخوشایندی در آینده بدنبال خواهد داشت کما اینکه عقب ماندگی امروز سینمای دفاع مقدس را باید محصول عدم توجه دهه های پیش در سینمای کوتاه دفاع مقدس دانست.

 اما یکی از شاخه های اصلی رنگ و لعاب بخشیدن به سینمای کوتاه دفاع مقدس جشنواره ی مقاومت است. اینکه جشنواره ی مقاومت باید باشد و جریان مهمی در رگهای گاه بی رمق سینمای ایران است محل بحث نیست. اما در چگونگی برگزاری آن باید تعمق کرد لازم است تا سیاستگذاران این جشنواره در عرصه ی فیلم کوتاه نگاه تربیتی و مراقبتی داشته باشند اگر کشف و شهود از این جشنواره حذف شود مثل خیلی دیگر از جشنواره ها تنها ویترینی برای نمایش آثار است در حالی که این مسئله ی ما و سینمای مقاومت نیست.

باید کارگروههایی دائما در این دبیرخانه دنبال شناسایی و جهت دادن به تفکر فیلمسازان جوان و آماتور در اقسا نقاط کشورمان باشند.البته ناگفته نماند که چند اثر شاخص سینمای کوتاه دفاع مقدس به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در این چندساله ی اخیر معادلات حضور فیلم های دفاع مقدسی را در جشنواره های کوتاه ایران و حتی بین الملل عوض کرده اند و این جای امیدواری بسیار دارد.

نکته ی مهم در نقد تعبیر و تفسیر عده ای از منتقدین این است که گمان می کنند اگر فیلم دفاع مقدسی از حرکات دوربین، بداعت در دکوپاژ و میزان سن،طراحی صحنه و جلوه های ویژه و... بهره برد یک فیلم شبه غربی و روشنفکرانه است باید هشدار داد که ای عزیزان ساختار روایت، مضمون و گفتمان فیلم است که می تواند جبهه ی روشنفکری و غیره را تعیین نماید وگرنه وجه بصری فیلم هرچه قدر غنی تر باشد ما را در رقابت با محصولات غرب موفق تر کرده و بیننده ی ما را معطوف آثار خودمان می کند.البته این دان معنا نیست که ما از مضمون غافل شویم چراکه اساس سینمای دفاع سینمای مضمون گرا است.

مشکل امروز سینمای بلند دفاع مقدسی ما هراس از رسیدن به نگاه نو از ابعاد مختلف به تم های دفاع مقدسی است وگرنه رشادت و ایثار، انتظار و بازگشت و تم های دیگر دفاع مقدسی همان هستند که باید باشند لازم است جریان های نوین فیلمنامه نویسی را در این عرصه نیز محک زد بسیاری از بزرگان ما جوانان تازه کار را از این واقعیت مهم می ترسانند و اجازه نمی دهند او در اثرش اندیشه کند،بسیاری حرفهای ناگفته باقی مانده است گاهی یک اشاره، یک عمل رزمنده از صدها انفجار تاثیر بیشتری دارد ( منظور مدیوم سینماست) بنظر می رسد جشنواره ی وزین مقاومت باید به دریافت های فیلمسازان کوتاه قوت بدهد باید آنها را شناسایی کند و در این مسئله نگاه جانبدارانه ای نداشته باشد تا بتواند به یک جشنواره ی راهبردی تبدیل شود.

عباس عمرانی بیدی

فیلمساز کوتاه دفاع مقدس

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

کتاب «تاریخ بیهقی، روایتی سینمایی» به چاپ رسید

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما