طرح «مدرسه سبز» در سبزوار اجرا می شود

طرح “مدرسه سبز” برای اولین بار در استان، در مدارس سطح شهر سبزوار اجرا می شود.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سبزوار، در گفتگویی اختصاصی با سبزواریان، ضمن اعلام این خبر گفت: سعی داریم در اولین هفته پس از بازگشایی مدارس، طرح “مدرسه سبز” را اجرا کنیم. این طرح شامل: مشاوره های رایگان درباره نگهداری فضاهای سبز، کارگاه های آموزشی جهت حفظ و نگهداری فضای سبز، ایجاد گلخانه های آموزشی و توزیع گونه های مختلف گیاهی در مدارس می باشد.

حسین بیدی درباره نحوه اجرا و سازمان های همکار در این طرح به خبرنگار ما گفت: در این طرح تمامی سازمان های شهرداری و همچنین شورای اسلامی شهر سبزوار همکاری دارند و البته باید از تعامل و همیاری آموزش و پرورش و شخص دکتر بینش نیز سپاسگذاری کنیم.

بیدی در ادامه افزود: ما معتقدیم هرچه محیط سبز و با طراوتی در محیط های آموزشی داشته باشیم، افزایش کارایی و بهره وری خواهیم داشت و همچنین این طراوت و سرسبزی در کاهش بسیاری از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی موثر خواهد بود.

مدیرعامل جدید سازمان پارک ها که کمتر از یک ماه است به این سازمان وارد شده است درباره ی نحوه ی شناسایی مدارس و توزیع خدمات گفت: ما در این طرح به تمامی مدارک کد اشتراک خواهیم داد و در کارت هایی که برای هر مدرسه تهیه می شود امکانات و توانایی های آن ها را ثبت می کنیم.
ما داشته هایمان را عرضه می کنیم و مدارس هم امکانات مورد نیاز را تهیه می کنند.

ما نمی توانیم در برخی مدارس کارهای عملیاتی سخت انجام دهیم، اما می توانیم حداقل به تعداد دانش آموزان، گلدان تهیه کنیم. بیشتر از این نه در حد توان ما است و نه آموزش و پرورش. سعی ما بر این است که با تعامل و همکاری به یک نتیجه ی مطلوب برسیم.
ما نمی توانیم قول دهیم هزینه های مالی زیادی کرده و تمام مدارس را سرسبز کنیم ولی ایمان و یقین داریم که این اتفاق خواهد افتاد.
باید بسترهای لازم در این زمینه فراهم شود. ما این کار را یک کار فرهنگی می دانیم.

بیدی در ادامه گفت: البته در سطح شهر مدارس غیر دولتی نیز حضور دارند که در بحث مالی می توانند هزینه کنند و سازمان پارک ها هم به آن ها کمک خواهد کرد.

بیدی در جواب به این سوال  سبزواریان که، نقطه ی هدفی هم در این برنامه تعیین شده است و یا مدارس و مقاطع خاصی انتخاب شده اند؟؛ گفت: ما می خواهیم در تمامی مقاطع، چه دبستانی و دبیرستان و هنرستان ها و چه مهد کودک ها و پیش دبستانی ها وارد شویم؛ حتی با یک گلدان گل. البته همانطور که شما حوزه های مختلفی در سطح شهر دارید، و بافت اجتماعی شهر متفاوت است، مدارس ما نیز بی تاثیر از این حوزه ها نبوده اند. انشاالله با اشراف به حوزه و موقعیت هر مدرسه سعی می کنیم اقدام کنیم.

برخی از مدارس ما غیر دولتی هستند و توانایی مالی بهتری دارند و مدارس دیگری هم داریم که امکان هزینه کردن برای آن ها فراهم نیست؛ در این موارد، با توجه به موقعیت و حوزه اجتماعی آن مدرسه ما باید وارد عمل شویم.

وی در جواب آخرین سوال سبزواریان مبنی بر نحوه ادامه ی اجرای این طرح و مقطعی بودن آن گفت: ما به هر مدرسه و همچنین دانش آموزان شماره ی اشتراک خواهیم داد و این به معنای ارتباط و خدمات مداوم است.

ما شاید بضاعت بیشتری در این زمینه نداشته باشیم، این وظیفه آموزش و پرورش است که این امکانات را فراهم کند، ولی ما این احساس نیاز را می کنیم و فکر می کنیم که اگر شهروندی یک شاخه گل و نهال را در خانه اش بکارد این در سرانه فضای سبز شهری تاثیر دارد و معتقدم محیط های مدارس هم باید از این وضعیت خارج شوند.

بضاعت ما نیست که مدارس را به یک شکل مطلوب و استاندارد در بحث فضای سبز درآوریم، ولی در حد امکانات و مقدوراتمان، حتی اگر شده با یک جعبه گل که هدیه کنیم، این کار را می کنیم.

منبع: سبزواریان

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما