طلوع خانه امین التجار مشهدی در سبزوار / یک اتفاق مبارک برای یک بنای تاریخی

خانه و آرامگاه امین التجار مشهدی، بنایی است قدیمی دیوار به دیوار کتابخانه حکیم حاج ملاهادی سبزواری دانشمند و فیلسوف بزرگ شرق و از قسمتی دیگر دیوار به دیوار خود مقبره که اینک مدتی است به دلیل تخریب ساختمان روبه روی آن در انظار عموم ظاهر شده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه این خانه مدتی قبل  محل کتابخانه میراث فرهنگی سبزورا بود اما اینک به دست گروه مرمت بناهای تاریخی دانشگاه حکیم سبزواری افتاده و  دانشجویان این رشته هم اکنون زیر نظر اساتید خود در حال ترمیم و مرمت خانه امین التجار هستند.

نمایان شدن خانه امین التجار را به دلیل تخریب ساختمانی که همیشه آن را در احاطه خود گرفته بود، شاید بتوان با عنوان طلوع یک بنای تاریخی در سبزوار به فال نیک گرفت.

طلوعی که البته معلوم نیست چه قدر دوام بیاورد و مشخص نیست آیا مسئولان میراث فرهنگی سبزوار، اعضای شورای شهر و سایر مقامات محلی که می توانند در این زمینه ها صاحب نظر و صاحب تأثیر باشند، بعد از مرمت این بنای تاریخی توسط گروه مرمت دانشگاه حکیم سبزواری می توانند به احیای این بنا و استفاده بهینه از آن برای تبدیل شدن به یک مکان فرهنگی و گردشگری در شهر سبزوار بپردازند؟

پیش از این سابقه ناموفقی از عملکرد مسئولان سبزوری در ارتباط با آثار و ابنیه تاریخی این شهر بر جای مانده است.

سابقه ای که مربوط به آرامگاه بقراط التولیه پزشک حاذق سبزوار در دوران قاجاریه است. چرا که از حدود 6 سال قبل (از سال 87) طبق شعار مسئولان بلندپایه شهرستان این بنای کوچک حدوداً صد متری  قرار است تبدیل به موزه تاریخ پزشکی در سبزوار  گردد.

حتی چند مرتبه شخص فرماندار وقت (قاسم شعبانی عطار) و معاون وی  (رضا مدرسی پور) مستقیما درباره سرنوشت موزه بقراط اظهار نظر کرده و قول همکاری های لازم برای تأسیس این موزه را دادند.

اما اینک بعد از حدود 6 سال این پروژه کوچک در سبزوار هنوز بلاتکلیف است!

نکته جالب اینجاست که آرامگاه بقراط نیز در ابتدا از بناهای تاریخی ناشناخته سبزوار بود که در داخل محوطه یکی از مدارس قدیمی این شهر محصور شده بود اما پس از تخریب آن مدرسه به قصد بازسازی، بنای تاریخی آرامگاه بقراط برای عموم مردم آشکار شد.

همان زمان تصمیم بر  این شد که آرامگاه بقراط که یکی از پزشکان حاذق خراسان در عصر قاجار بوده است و از لحاظ مساحت، شامل ساختمانی بسیار کوچک است، تبدیل به موزه تاریخ پزشکی دراین شهر سبزورگردد، اما انجام این پروژه جزئی علی رغم اینکه مورد تأکید و توجه تقریبا اکثر مقامات ارشد شهرستان قرار گرفته، تا کنون به طور خنده داری 6 سال به طول انجا  میده است! و بنابراین هرچند معلوم نیست آشکار شدن بنای تاریخی خانه و آرامگاه امین التجار مشهدی در جوار آرامگاه حکیم سبزواری نیز بتواند تا چه اندازه در جهت احیای این اثر تاریخی و وارد شدن آن به چرخه فعالیت های گردشگری و فرهنگی در دیار سربداران مفید باشد، اما به هرحال امید تازه ای است که دوستداران میراث فرهنگی سبزوار می توانند از این به بعد بیشتر پیگیر سرنوشت این بنای تاریخی و سایر ابنیه ارزشمند و مهجور مانده ای نظیر خانه امین التجار مشهدی در شهرشان باشند.

تصاویر زیر توسط میلاد مدرسی دانشجوی دانشگاه حکیم سبزواری از  خانه رو به تخریب امین التجار مشهدی که توسط گروه مرمت دانشگاه حکیم مرمت می شود، تهیه شده است:

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آرامگاه حکیم حاج ملاهادی سبزواری در حال تخریب

نظرت را بنویس
comments

emir

اتفاقی مبارک... بیش باد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما