نماز سربداران علیرضا عصار چشمه ای دیگر از الهام بخشی تاریخ سبزوار بر گنجینه ادبیات و هنر ایران

نهضت ملی - مذهبی سربداران سبزوار که در قالب یک جنبش آزادی بخش مردمی در قرن هشتم هجری به وقوع پیوست و تحت رهبری سیاسی و نظامی پهلوان عبدالرزاق باشتینی و با پیش زمینه مذهبی و فکری شیخ خلیفه مازندرانی منجر به تشکیل اولین حکومت غیرسلطنتی شیعه دوازده امامی در ایران شد تا کنون تأثیرات زیادی بر عرصه سیاست، فرهنگ، ادبیات و هنر ایران گذاشته است.

یکی از جنبه های این تأثیرگذاری، تبدیل شدن سربداران به نماد آزادگی و غیرتمندی ایرانیان است که  در بسیاری از اشعار شاعران پارسی زبان یا دیگر شاخه های هنر از جمله موسیقی، سینما و داستان نویسی مورد اشاره و تأکید هنرمندان ایرانی قرار گرفته است.

نکته با اهیمت در سربداران این است که ویژگی های این قیام سلحشورانه مردم سبزوار و سایر نواحی تابعه آن در قرن هشتم هجری شباهت های زیادی با حماسه 8 سال دفاع مقدس ایران در دوران معاصر دارد که بسیاری از مواقع صفت سربداران برای رزمندگان غیور ایرانی در جبهه های نبردتحمیلی عراق علیه ایران نیز به کار می رود.

در واقع از بین همه سلسله های تاریخی که کشور باستانی ایران تا کنون تجربه کرده، به نظر می رسد سربداران سبزوار خوشنام ترین و پرتکرارترین اثر را از خود در گنجینه فرهنگ و هنر این سرزمین دیرپای آریایی برجای گذاشته است. موضوعی که به منزله یک سرمایه فرهنگی و تمدنی ارزشمند برای مردم خراسان به ویژه شهروندان سبزواری است که باید بیشتر از گذشته از این پیشینه غنی و افتخارآمیز تاریخی خود آگاهی یافته و به پاسداشت آن بپردازند. بی شک از همین رو است که سبزوار را ریشه فرهنگی خراسان نامیده و نگین درخشانی در تاریخ ایران اسلامی می دانند.

امید است کنگره بین المللی هفتصدمین سال قیام سربداران که قرار است در اوایل سال 94 برگزار شد و ان شاءالله دبیرخانه دائمی آن در شهر سبزوار تأسیس گردد، فرصت مناسبی برای کشف و معرفی هر چه بیشتر این جنبه های ارزشمند و اثرگذار در تاریخ و فرهنگ دیار سربداران باشد.

در ادامه متن آهنگی  را مطالعه خواهید کرد و به لینک آن دسترسی خواهید یافت که توسط علیرضا عصار یکی ازخوانندگان صاحب سبک و شناخته شده موسیقی پاپ ایران دو دهه اخیر  به صورت ترانه ای پر معنا و ماندگار اجرا شده است.

نام این ترانه که اشاره به دلاوری های رزمندگان ایرانی در 8 سال دفاع مقدس دارد «نماز سربداران» است که خود به خود یادآور دلاوری های مردم سبزوار و خراسان در قرهن هشتم هجری در مقابل هجوم بیگانگان مغول به ایران می باشد. شاعر این ترانه مهدی شریفی است و آهنگ آن توسط فواد حجازی و علیرضا عصار ساخته شده و تنظیم گردیده است.

متن این ترانه به شرح زیر است:

نماز سربداران

نماز و آسمان پر ستاره

بدن های شهیدان پاره پاره

نماز و آتش و دشت شلمچه

نماز و شیمیایی در حلبچه

نماز بهر پیمبر نور عین است

نماز سربند سرخ یا حسین است

نماز و انفجار و وقت تهزین

نماز در معور گردان تخریب

نماز سرخ یاران را چه کردید

نماز سربداران را چه کردید

خدا محراب سنگر را چه کردید

نماز تیغ و حنجر را چه کردید

نماز سرخ یاران را چه کردید

نماز سربداران را چه کردید

خدا محراب سنگر را چه کردید

نماز تیغ و حنجر را چه کردید

مساحن در دل صد پاره ای بود

اذانم ترکش خمپاره ای بود

نبرد تن به تن عشق و عبادت

گلان مرد گردان شهادت

به یارب یارب شط خط شکستیم

سر سجاده ای خونین نشستیم

کنار نعش یاران ذکر گفتیم

ز فرط گریه بر سجاده خفتیم

نماز و آسمان پر ستاره

بدن های شهیدان پاره پاره

***

نماز و آتش و دشت شلمچه

نماز و شیمیایی در حلبچه

نماز بهر پیمبر نور عین است

نماز سربند سرخ یا حسین است

نماز عشق آری این چنین است

کنار مهر تو میدان مین است

فایل صوتی این آهنگ را در پیوند زیر بشنوید:

نماز سربداران (کلیک کنید)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

رد پای سربداران سبزوار در شعر و ادب فارسی

نظرت را بنویس
comments

ناجی

سلام ممنون از گذاشتن این مطلب اما کاش نام ترانه سرا رو هم میگفتید .

hasan

salam mitonam ax sarbedaran sabzevar ro to sitam estefade konam?
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما