بازی های قدیمی در سطح پارکها به اجرا در می آید

بازی‌های سنتی قدیمی هفت سنگ، مارپله، عمو زنجیرباف، قایم موشک، گرگم به هوا، کی بود کی بود، لی لی، شیر و آهوها، وسطی و ... ریشه در سنت های دیرینه ی مردم ایران دارد و هنوز نسلی از آن افرادی که با این بازی ها اوقات فراغت خود را سپری می کردند نگذشته که امروزه دلایلی چون استفاده از وسایل ارتباط جمعی، بازی های رایانه ای و ورزش های جدید امکان پرداختن به بازی‌های محلی را به حداقل ممکن کاهش داده و می‌توان گفت به دست فراموشی سپرده است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، با این مقدمه کوتاه امروز مدیر اداره فرهنگی هنری شهرداری سبزوار خبر از خاطره بازی شهروندان با بازی های قدیمی در سطح پارک ها و پارک محله های سبزوار داد و گفت: به منظور یادآوری بازی های قدیمی و پرکردن اوقات فراغت شهروندان، بازی های قدیمی در سطح پارک های سبزوار به اجرا در می اید.

محمد اختریان اظهار کرد: این طرح باهدف حفظ و اشاعه آداب و رسوم و سنن ارزشمند کشور و همچنین ترغیب کودکان و نوجوانان به شرکت در بازی های آموزنده دارای تحرک بدنی و فکری صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: بازی های قدیمی بسیاری در کشور و حتی شهر سبزوار وجود دارد که تاکنون به هر دلیلی توجهی به آنها نشده است، بازی هایی که شاید قدمت برخی از آنها به چندصد سال می رسد و هریک خاطره‌هایی را به یاد می‌آورند که جزهویت ما محسوب می‌شوند.

مدیر اداره فرهنگی هنری شهرداری سبزوار با تاکید بر اینکه تکرار این بازی ها در سطح شهر به همراه ایجاد روحیه شور و نشاط شهروندی یکی از اولویت کاری ماست، افزود: خروج پارک ها از فضاهایی صرفا تفریحی به سمت فرهنگی و اقتصادی یکی دیگراز برنامه هایی است که به شدت در دستور کار این اداره قرار گرفته است.

اختریان با اظهار اینکه رنگ آمیزی و ترسیم بازی های قدیمی در سطح پارک های شهر همچون پارک ارم برای انجام بازی مار پله آغاز شده است، گفت: قصد داریم با ایجاد فضاهایی مناسب برای انجام بازی های قدیمی در سطح پارک ها و پارک محله های شهر لحظات با نشاط و آموزنده ای را برای اقشار سبزوار در سنین مختلف ایجاد نماییم.

منبع :شهرداری سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما