جدیدترین شماره نشریه ندای کویر با یک علامت سوال بزرگ؟

جدیدترین شماره نشریه ندای کویر به تازگی در سبزوار منتشر و بین علاقه مندان به مطالعه نشریات محلی توزیع گردیده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، در نوار معرفی این نشریه در تمام صفحات عنوان پیش شماره 2 درج شده است.

اما علاقه مندان و پیگیری کنندگان فعالیت های رسانه ای سبزوار با چاپ شماره جدید نشریه ندای کویر، با توجه به سابقه بسیار گسسته چاپ نشریات کاغذی وزین در این شهر، قبل از آنکه درباره کیفیت یا کمیت ندای کویر به بحث  بپردازند، از خود می پرسند، آیا چاپ این نشریه به صورت موثری ادامه خواهد یافت و یا باز قرار است شماره بعدی ندای کویر با چندماه و یا حتی با بیش از یک سال تأخیر و وقفه منتشر گردد؟ یعنی حالتی که عملا یک رسانه توانایی اثرگذاری خود را بر اذهان عمومی مخاطبان از دست خواهد داد و نخواهد توانست گروه مخاطبان حرفه ای و خاص خود را در جامعه پیدا کند.

چندسالی هست که سبزوار از داشتن نشریات کاغذی محلی با کیفیت بالا و وزین محروم است. هرچند در این مدت انبوه سایت های خبری و تحلیلی توانسته اند خلاء رسانه ای این شهر را پر کنند و با وجود برخی انتقادات و ضعف ها به ارکان اصلی جریان اطلاع رسانی سبزوار تبدیل شوند اما به هرحال هنوز هم برای آن دسته از شهروندانی که به رسانه های دیجیتال دسترسی ندارند، به وجود نشریات  کاغذی وزین در این شهر احساس نیاز می شود.

 طبق اطلاعات مجله اینترنتی اسرارنامه، از آخرین روزهایی که نشریه فرهنگ سبزوار به سردبیری رضا قدیریان در دوره های زمانی مرتب و با کیفیت قابل قبولی منتشر می شد حدود چهارپنج سالی می گذرد. بعد از آن که رضا قدیریان همکاریش با فرهنگ سبزوار را قطع کرد، آن نشریه وزین به حال و روز ضعیفی دچار شد که در ماه های اخیر شاهد آن بوده ایم.

نشریه سربداران اما همیشه منتشر شده است و از لحاظ کمیت، شاید در میان نشریات کاغذی سبزوار مستمرترین آن ها باشد. اما متأسفانه هرچه قدر کمیت سربداران نسبت به سایر نشریات محلی زیاد است، اما کیفیت آن پایین بوده و هرگز در شأن پیشینه فرهنگی و تمدنی سبزوار به عنوان شهری که صفت ریشه فرهنگی خراسان را بر دوش می کشد، عمل نکرده است.

وارثان زمین و بیهق از نشریات قدیمی سبزوار هستند که حداقل بیش از 10 سال از تعطیلی آن ها می گذرد و ساسویه آباد به عنوان نشریه داخلی اداره فرهنگی و ورزشی شهرداری سبزوار منتشر می شود که نسبتاً عملکرد قابل قبولی دارد اما هنوز جای کار بیشتری دارد تا به یک نشریه قابل اتکا و شاخص تبدیل شود.

ندای کویر و خورشید کویر از دیگر نشریات کاغذی دارای مجوز در غرب خراسان رضوی هستند که فعالیت بسیار منقطعی دارند.

چندی قبل دو ویژه نامه ادبی از نشریه خورشید کویر به سردبیری اسماعیل جوکار منتشر شد اما ادامه نیافت.

اینک دومین پیش شماره نشریه ندای کویر با سرمقاله ای به قلم جواد دباغی مقدم روزنامه نگار با سابقه سبزواری، منتشر شده است و سبزواری ها بسیار مشتاقند ببینند آیا این بار می توانند شاهد انتشار یک نشریه وزین محلی در دوره های منظم و پیوسته زمانی باشند؟

آیا مسئولان فرهنگی شهرستان اعم از رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای شورای شهر به ویژه رئیس کمیسیون فرهنگی شورا، شهردار ، رئیس اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار و ... راهکارهایی برای حمایت موثر از نشریات وزین کاغذی در شهرستان خواهند اندیشید؟

آیا مردم و به ویژه دوستداران عرصه فرهنگ و رسانه دیار سربداران حمایت لازم را با خرید یا سپردن آگهی های تبلیغاتی خود به این نشریه، را به عمل می آورند؟

گفتی است، شماره قبلی ندای کویر در دی ماه 91 منتشر شده است.(منبع)

جواد دباغی مقدم در ستون سرمقاله شماره جدید ندای کویر چنین نوشته است:

سرمقاله

دومین پیش شماره از نشریه ندای کویر را امسال و در هفته دولت منتشر می کنیم. به این امید که فضای سرشار از امید و آگاهی که بر سر مردمان شهرمان و با حضور مدیران جدید سایه گسترانیده است، بازهم تداوم یابد.

شهر دیرینه های پایدار به تاریخ و قدمت بی چون و چرای خود از این تغییرات زیاد بر خود دیده است، حضور مردان و زنانی که می آیند تا روحیه نشاط و شادمانی مردمان دارالمومنین شیعه را دو چندان کنند.

می آیند تا در ردای تازه مسئولیت، به همه مادران و پدران صبور و نجیب شهرمان یادآوری کنند که حق گویی، حق خواهی و طراحی لحظات ناب شادمانی و امید از آنِ بهترین و سخت کوش ترین مردمان این ناحیه از ایران اسلامی است.

طی روزها و ماه های گذشته با وجود گرفتاری ها و مشکلات مالی ناشی از تحریم های یک جانبه کشورمان، اتفاقات جالب توجه و خوبی در سبزوار افتاد که پرداختن به هر موضوعی می تواند ساعت ها زمان و متن را به خود اختصاص دهد. از روز حضور رسمی دکتر محمدعلی طالبی به عنوان شهردار سبزوار و پس از تعطیلات نوروزی گرفته تا خداحافظی آرام و بی حاشیه قاسم شعبانی عطار معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار و البته حضور مدیری توانمند از شهرمان (احمد برادران) عزیز همه و همه حاکی از آن است که چه بخواهیم و چه نخواهیم تغییر را در سبزوار شاهد خواهیم بود.

امسال هفتصدمین سال قیام سربداران و تأسیس نخستین حکومت دینی تشیع به مرکزیت سبزوار در ایران است، تجربه ای پنجاه ساله که مقدمه ای برای حرکت و نهضت های بعدی در ایران از حکومت علویان و صفویان گرفته تا امروزه و در دوره معاصر، با عنوان انقلاب اسلامی ایران امسال این رویداد تاریخی و ملی و صد البته اسلامی برای شهرمان برکات زیادی را به همراه خواهد داشت تا به ابتکار شهردار مطلع و آگاهمان، مسئولیت برگزاری نخستین کنگره ملی و بین المللی سربداران در این دیار بر عهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد.مسئولیتی که در صورت تعامل همه بخش های شهرستان می تواند نقطه عطفی در تاریخ سبزوار را رقم زند.

این آرزوی دیرین برای هنرمندان، نویسندگان و دوستداران سبزوار بود که در خاطرم هست از دوره مدیریت آقای بهادران (بین سال های 68 تا 73) در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زمزمه آن جاری بود تا به امروز که این آرزوی دیرین به لطف خداوند قادر و متعال رنگ و بوی اجرایی به خود گرفته است.

خوشبختانه همانگونه که انتظار می رفت بخش علمی این کنگره در دانشگاه حکیم سبزواری با جدیت در حال شکل گیری است و گام های اولیه آن نیز به مدد مدیریت توانمند دکتر جواد حدادنیا برداشته شده است.

دومین پیش شماره ندای کویر را امروز و در سالروز شهادت بنیانگذاران دولت عشق (شهیدان محمدعلی رجایی و محمد جواد باهنر) منتشر می شود به امید اینکه تجربه تازه شهرستان در عرصه نشریات و رسانه های مکتوب سبزوار مورد رضای حضرت حق قرار گیرد و صد البته پاسخ مناسبی نیز به خواست و عنایت مردم عزت طلب، صبور، نکته سنج و خوش سلیقه دیار سربداران داده باشد.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نشریه تحلیلی، اجتماعی و فرهنگی ندای کویر در سبزوار منتشر شد

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما