گام های بلند سبزوار به سمت توسعه صنعتی با افتتاح بزرگترین کارخانه آرد شرق ایران

شهرستان سبزوار در حدود یک ماه اخیر با افتتاح دو پروژه صنعتی گام های خوبی را به سمت توسعه صنعتی برداشته است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، افتتاح کارخانه بسته بندی مواد غذایی (منبع) و نیز افتتاح بزرگترین کارخانه آرد شرق کشور دو پروژه صنعتی ارزشمندی است که می توانند علاوه بر کاهش معضل بیکاری در سبزوار، کمک کنند تا این شهر جایگاه مناسب صنعتی خود را در استان های خراسان رضوی به دست بیاورد.

افتتاح این پروژه ها در سبزوار از آن جهت می تواند اهمیت فوق العاده ای داشته باشد که بدانیم ایران در دو سال پایانی دولت دهم در یک شرایط بسیار بد اقتصادی قرار داشته که به موجب آن بسیاری از پروژه های صنعتی و عمرانی و ... در نقاط مختلف کشور متوقف گردید. اما افتتاح دو پروژه صنعتی در سبزوار دریک ماه اخیر می تواند روزنه امید خوبی درمقابل نگاه جوانان سبزواری بگشاید که این روزنه احتمالا درنتیجه سیاست های اقتصادی دولت تدبیر و امید و پیگیری نمایندگان و مسئولان و تلاش صنعتگران محلی سبزوار است.

گفتنی است در استان خراسان رضوی علاوه بر سبزوار تربت حیدریه و گناباد نیز از جمله شهرستان هایی هستند که در سال های اخیر حرکت خوبی را به سمت توسعه صنعتی آغاز کرده اند .به طوری که مجتمع فولاد تربت حیدریه عنوان بزرگترین پروژه صنعتی شرق ایران شناخته می شود(منبع) ، و شهرستان گناباد نیز به تازگی فاز سوم کارخانه عقیق گناباد را که بزرگترین تولید کننده ظروف کاغذی شرق کشوراست، افتتاح کرده که محصولات آن به 18 استان ایران و چند کشور همسایه صادر می شود.(منبع)

تا پیش از این عمده سرمایه گذاری های صنعتی خراسان پیرامون مشهد و شهرها و مناطق حومه این کلانشهر مهم کشور تا شعاع 100 کیلومتر انجام می گرفت. اما طبق آنچه در بالا گفته شد، به نظر می رسد در سال های اخیر سیاست تمرکززدایی از کلانشهرها به خوبی مورد توجه مسئولان و برنامه ریزان و سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار گرفته است.

خبرگزاری فارس گزارش کامل افتتاح بزرگترین کارخانه آرد شرق ایران را در سبزوار به شرح زیر منتشر کرده است.

 

بزرگترین کارخانه آرد شرق کشور در سبزوار به بهره‌برداری رسید

با حضور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،‌ بزرگترین کارخانه آرد شرق کشور در سبزوار به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار، علی سبحانی‌فر صبح امروز در مراسم بزرگترین کارخانه آرد شرق کشور با بیان اینکه این شهرستان سمت وسوی صنعتی شدن به خود گرفته است، اظهار داشت: از گذشته‌های دور سبزوار به عنوان یک شهر غیر صنعتی و کشاورزی شناخته شده و همین عامل سبب شده از نعمت بسیاری از صنایع محروم بماند.

سبحانی‌فر با بیان اینکه این شهرستان همواره به عنوان یک شهر و منطقه کشاورزی شناخته شده، تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر بخش کشاورزی منطقه نیز به دلیل بروز خشکسالی از بین رفته و سبب شده تا بیکاری جوانان رو به افزایش باشد.

وی با بیان اینکه تنها راه برون رفت از مشکلات جاری در شهرستان صنعتی شدن آن است، یادآور شد: در حال حاضر سرمایه‌گذاران زیادی برای ایجاد کارخانه و واحدهای صنعتی به شهرستان می‌آیند که انتظار ما از مسئولان حمایت از این افراد و بخش صنعت است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمایت از کارآفرینان باید از اولویت‌های کاری مسئولان و مدیران اجرایی باشد، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بر توسعه صنعت، حمایت از تولید و کارآفرینان توجه زیادی دارند.

سبحانی‌فر با تاکید بر اینکه منطقه سبزوار قابلیت تبدیل به یک منطقه صنعتی و بزرگ در شرق کشور را دارد، اضافه کرد: متاسفانه آمار بالای بیکاری جوانان در این شهر نگران‌کننده است.

وی با بیان اینکه بخش صادرات در شهرستان از روند صعودی خوبی برخوردار نیست، ادامه داد: نبود صنایع تبدیلی در منطقه سبب شده تا محصولات و تولیدات کارآفرینان، تولیدکنندگان و کشاورزان سبزواری به صورت خام فروخته شود.

وی با اشاره به آغاز کار عملیاتی منطقه ویژه اقتصادی سبزوار خاطرنشان کرد: سبزوار باید به یک شاهراه تجاری در شرق کشور در زمینه توسعه تجارت با کشورهای آسیای میانه و همسایه با استان تبدیل شود.

در ادامه این مراسم مدیرعامل کارخانه آرد ستاره بیهق سبزوار با بیان اینکه این کارخانه بزرگترین کارخانه تولید آرد در شرق کشور است، گفت: این کارخانه در سال 76 راه‌اندازی و مدتی تعطیل شد و با یک وقفه چندساله راه‌اندازی مجدد شد.

علی جوانی با بیان اینکه این کارخانه در مساحت هشت هکتار و دارای 6 طبقه ساختمان اداری است، ادامه داد: سیلوی نگهداری این مجموعه دارای 6 هزار 500 متر مربع و با ظرفیت 110 هزار تن است که روزانه بیش از 250 تن تولید آرد دارد.

در ادامه این مراسم نیز رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار نیز با بیان اینکه سبزوار دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه صنعت و معدن است، گفت: صدور رشد 7.2 درصدی جوازهای صادر شده در حوزه صنعت و معدن با سرمایه ثابت 7.5 برابری نشان از رشد این بخش در شهرستان سبزوار دارد.

علی امیدبخش با بیان اینکه شکل‌گیری شهرک صنعتی شماره 2 سبزوار در زمینه ایجاد اشتغال در شهرستان بسیار موثر بوده، افزود: امیدواریم در آینده شاهد استقرار واحدهای صنعتی مختلف در این شهرک و احداث شهرک صنعتی شماره سه در این شهرستان باشیم.

وی با بیان اینکه بیش از 86 معدن در منطقه سبزوار شناسایی شده است، اظهار داشت: میزان ذخیره این معادن بیش از 947 میلیون منابع معدنی است.

امیدبخش با بیان اینکه سبزوار به لحاظ تعدد معادن در رتبه دوم استان خراسان رضوی قرار دارد، گفت: کیفیت و تنوع مواد معدنی سبزوار را به یکی از شهرستان‌های مطرح و مستعد کشور تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه جاذبه‌های معدنی فراوان در سبزوار آن را تبدیل به قطبی برای سرمایه‌گذاری کرده است، افزود: به دلیل نبود سرمایه‌گذار و صنایع تبدیلی در شهرستان سالانه بیش از 2 میلیون تن مواد معدنی از شهرستان خارج می‌شود.

امید بخش با اشاره به معادن فعال شهرستان گفت: معادنی مانند کرومیت، منگنز، کائولن، بوکسیت، گرانیت، سنگ نمای ساختمان، سنگ لاشه، گچ سفید، گچ خاکی، منیزیم، بنتونیت، مس و فلدسپات و همچنین حجم بالای ذخایر قطعی و تعدد معادن در دست اکتشاف، زمینه را برای توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی این شهرستان فراهم کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

سیستم تأمین برق خورشیدی در سبزوار به بهره برداری رسید

 

نظرت را بنویس
comments

مفتح

با عرض خسته نباشی به سایت وزین اسرار نامه برای اینکه یک شهر صنعتی بشه تنها پول لازمه آن نیست همه گواهی می دهند که وجود نقدینگی در سبزوار با شهرهای بزرگ ایران ست سرمایه گذاری. این ایراد به افراد سرمایه دار نیست ضرب المثلیه که میگن گربه برای رضای خدا موش نمی گیره بنابراین انتظار بیجایه که میگیم سرمایه داران سبزوار به فکر شهرشون نیستند اتفاقه عرق و علاقه یک سبزواری به نظر من که تو شهرهای دیگر هم زندگی کردم بسیار بیشتر از مردم دیگه نقاط ایران به شهرشونه ( که دلایل مفصل و متقن دارم که جاش اینجا نیست ) اما متاسفانه حوزه دیگه ای که بایستی زمینه ساز صنعتی شدن یک منطقه بشه که همان نقش بارز دولت در زیر ساختها و مهمتر از همه بروکراسی اداری روند یک مجوزه که در سبزوار تازه به همت مسئولین بومی آن در حال شکل گیری است بنابراین بخش خصوصی در سبزوار آماده کار هست چرا که سرمایه دارد و اگر بخش دولتی هم کمی به خودش بیاد این بحران هم به خوبی و سرعت برطرف خواهد شد بخش دولتی و بخش خصوصی هر دو لازم و ملزم صنعتی شدن یک منطقه همانند دو دست بایستی به کمک هم بیایند و صد البته ابتدا باید بخش دولتی پیش قدم بشود

بولوار سجاد

با عرض سلام واردات حضور جناب نیما وهمه دوستان سبزواری. بنده دیروز به ....

نیما

انشالله سرمایه داران شهر به فکر پروژه های صنعتی باشن که در موارد صنعتی هم از ........ پیشی بگیریم. تنها برتری ......... برتری صنعتیه که انشالله بزودی برابر و برتر می شویم.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما