اعتراض خبرنگاران سبزوار به عملکرد ضعیف یک نشریه محلی و اهانت به اصحاب رسانه

صنف خبرنگاران سبزوار روز گذشته نسبت به عملکرد ضعیف یکی از نشریات محلی و انتشار مطلبی اهانت آمیز به مناسبت روز خبرنگار، حرکتی اعتراضی را آغاز کرده اند که به تعطیلی موقت شماری از وبسایت های خبری ، مجلات تحلیلی و نمایندگی خبرگزاری های رسمی در این شهر منجر شده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، اعتراض خبرنگاران سبزوار به انتشار مطلبی در نشریه سربداران است که به مناسبت روز خبرنگار چاپ شده و به بیان مطالبی پرداخته که شأن شاغلان این حرفه در آن رعایت نشده است.

البته فعالیت نشریه سربداران و نشریه فرهنگ که مدتی است سردبیری هردوی این نشریات به دست یک شخص افتاده است، در چند سال اخیر به حدی ضعیف بوده است، که بارها خبرنگاران و سایر فرهنگ دوستان سبزواری نسبت به کیفیت ضعیف انتشار این نشریات اعتراض کرده بودند.

اما این بار انتشار مطلب مناسبتی روز خبرنگار بهانه خوبی شد تا اصحاب خبر و رسانه دیار سربداران در یک حرکت منسجم و متحدانه از رئیس اداره فرهنگ و ارشاد  اسلامی سبزوار بخواهند اوضاع مطبوعات محلی را به خوبی مورد ساماندهی قرار دهد.

گفتنی است دو شماره گذشته نشریه سربدران در حالی منتشر شده است، که طبق اطلاعات به دست آمده، مجوز این نشریه از اوایل مردادماه لغو شده و به طور کل انتشار شماره های جدید آن غیرقانونی بوده است.

چنین است، که روز گذشته به تاریخ شنبه 25 مرداد93 شمار زیادی از خبرنگاران و اصحاب رسانه دیار سربداران با حضور در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و گفتگو با محبوبه طبسی خواستار نظارت بیشتر و انجام اقدامات قانونی او در ارتباط با نشریه متخلف شدند.

خبرنگاران همچنین خواستار ساماندهی شاغلین عرصه خبر در سبزوار شدند و گفتند باید تدابیری اتخاذ شود تا تنها افراد دارای صلاحیت در کار خبری و رسانه ای به این عرصه وارد شوند.

در نشست اعتراضی روز گذشته در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار رضا نامنی مدیرعامل انجمن صنفی خبرنگاران ، سیدمحسن جعفری دبیر این انجمن و شماری دیگر از خبرنگاران و عکاسان خبری سبزوار حضور داشتند و به مدت حدود 3 ساعت با سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان به گفتگو پرداختند.

رضا نامنی در این جلسه ضمن بیان اینکه امسال به مناسبت روز خبرنگار شاهد برگزاری برنامه هایی ارزنده از سوی مسوولان و ادارات مختلف در سبزوار بوده ایم ، گفت: خوشبختانه حضور موثر خبرنگاران و انجمن صنفی آنان در سبزوار به همه مسوولان امر ثابت شده و اصحاب رسانه در سبزوار جایگاه مناسب خود را پیدا کرده اند.

وی همچنین تأکید کرد: همواره سعی کرده ایم نگاهی مثبت داشته باشیم و هم اکنون نیز خواستار تعطیلی هیچ سایت یا نشریه کاغذی ای در سبزوار نیستیم، اما فعالیت های رسانه ای باید طبق قانون انجام شوند و احیاناً اگر کسی در رسانه های تحت پوشش خود خلاف قانون عمل کرده و یا به انتشار مطلبی بپردازد که شأن یک فرد یا قشر خاص را رعایت نکرده باشد، باید برخوردی اصولی با وی صورت پذیرد.

سیدمحسن جعفری نیز ضمن بیان اعتراض خود نسبت به مطلب منتشر شده در جدیدترین شماره نشریه سربداران، خواستار رسیدگی سریع اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فعالیت های فرهنگی و رسانه ای در سبزوار به این موضوع شد.

وی تأکید کرد: فعالیت ضعیف بعضی نشریات محلی می تواند به آبروی شهرستان لطمه وارد آورد و لذا هرکسی نمی تواند یک شبه به صنف خبرنگاری وارد شود و خود را جزء اصحاب رسانه به شمار آورد.

جعفری سپس شرایط محسوب شدن افراد به عنوان خبرنگار را توضیح داد و از همه مدیران نشریات و وبسایت های خبری سبزوار درخواست کرد جهت ساماندهی فعالیت های خبری مجوزها و مدارک مورد نیاز را هرچه سریعتر به انجمن صنفی خبرنگاران و به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار تحویل دهند.

دیگر خبرنگاران حاضر در این جلسه نیز هریک شکایات خود را از وضعیت موجود به ویژه پیرامون نشریات کاغذی سبزوار بیان کردند.

محبوبه طبسی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار نیز که هم اکنون در نخستین هفته های مسوولیت خود در سمت جدید به سر می برد، پس از آنکه بیش از دو ساعت به صورت صبورانه ای به درددل ها و اعتراضات خبرنگاران حاضر در جلسه توجه کرد، قول داد به تمامی شکایات در اسرع وقت رسیدگی کرده و به خصوص قانون مطبوعات را درباره نشریه سربداران و تخلفات اخیر آن، اجرا نماید.

خبرنگاران سبزوار نیز که از رسانه های مختلفی نظیر سایت های خبری، روزنامه های استانی و کشوری، خبرگزاری های ملی ، مجلات تحلیلی و ... حضور داشتند در پایان با امضای یک متن انتقادی اعلام کردند به نشانه اعتراض نسبت به شرایط موجود به مدت چند روز فعالیت های خبری و رسانه ای خود را در سبزوار تعطیل می کنند.

تعطیلی موقت سایت های محلی و نمایندگی شماری از خبرگزاری ها و نشریات معتبر ملی و استانی در سبزوار از روز گذشته آغاز شده و به تدریج در حال فراگیر شدن است.

طبق تصمیم تیم مدیریت اسرارنامه ، این مجله اینترنتی نیز به نشانه همراهی با این حرکت اصحاب رسانه در سبزوار، پس از انتشار این مطلب و گزارش تصویری مربوط به آن به مدت دو روز تعطیل خواهد شد.اما مخاطبان گرامی همچنان می توانند نظرات خود را برای هریک از مطالب این مجله ارسال نمایند.

گزارش تصویری جلسه روز گذشته هم اکنون در بخش عکس نامه اسرارنامه منتشر شده است.

اعتراض خبرنگاران سبزوار به عملکرد ضعیف نشریه سربداران

نظرت را بنویس
comments

امیرعلی

به نظرمن ایشون بسیارفعال هستند

مجید دواچی

همگرايي كه مي توانست ايجاد شود نگارنده: مجيد دواچي 17مرداد سالروز شهادت خبرنگار مظلوم محمود صارمي، بهانه اي است براي تجليل و قدرداني از خبرنگاراني كه همچون آينه(1) به انعكاس وقايع و اخبار مي پردازند. خداوند در قرآن كريم آن جا كه مي فرمايد "ن والقلم و ما يسطرون"(2) به دليل اهميتي كه براي قلم قائل بوده؛ به قلم و آن چه كه مي نويسد قسم خورده است و البته نيك مي دانيم كه در ادامه ي اين آيه، پيامبر اعظم(ص) را مخاطب قرار داده است و به ايشان، وعده ي پاداشي نامحدود داده است، از اين حيث اصحاب قلم بايد بر خود ببالند كه به نوعي مخاطب اين آيه تلقي مي شوند. و اما بعد، امسال كه به اقتضاي شرايط و به حسب علاقه، بعد از عمري معلمي و 10 سال وبلاگ نويسي در كلاس هاي آموزش خبرنگاري كه با همكاري انجمن خبرنگاران و اداره ي فرهنگي شهرداري برگزار شد به همراه 11 نفر ديگر به كسوت خبرنگار مفتخر شديم انتظار اين بود كه حداقل به عنوان مطلع در جلسات متعددي كه ادارات مختلف به بهانه ي تجليل از خبرنگاران برگزار مي كردند، حضور مي داشتيم كه متأسفانه اين مهم محقق نشد. البته روابط عمومي معاونت مدير كل و مديريت آموزش و پرورش سبزوار در مراسم قدرداني از اصحاب رسانه و قلم بدون گزينش خاص و بدون در نظر گرفتن ديدگاه ها و سلايق و بي هيچ تبعيضي در حد وسع خويش(3) تجليل نمود، باشد كه اين گردهمايي به الفت قلوب منجر شود.(4) به نظر نگارنده؛ پسنديده تر اين بود كه متوليان امر با يك برنامه ريزي مدون و تهيه ي ليستي واحد از فعالان عرصه ي خبر و با وحدت رويه، در جهت همگرايي اين قشر فهيم و تأثير گذار گام بر مي داشتند تا از اين پس به جاي واگرايي، اعتراض، بايكوت و ناراحتي، شاهد هماهنگي، رضايت خاطر و فعاليت مضاعف در عرصه ي خبري باشيم. پي نوشت: (1) پيامبر اعظم(ص): المؤمن مرآت المؤمن: مؤمن آينه ي مؤمن است. (2) سوره ي مباركه ي قلم، آيه ي يك. (3) لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا: خداوند هیچ کس را، جز به اندازه ي تواناییش، تکلیف نمی‌کند.(بقره 286) (4) وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً مَّا أَلَّفَتْ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَـكِنَّ اللّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ(انفال 63)

سمیرا

خوب بسه دیگه حالا چه قدر قهرمی کنید؟ ما بچه بودیم مامان باباهامون یادمون میدادن قهر کاربچه های بده. حالا شما رسانه های سبزوار واسه یک نشریه ای که اصلا نمیدونیم کی چاپ میشه چی توش منتشر میشه میخواید چند روز قهر کنید؟ دلمون گرفت دو سه روزه از بس هر کدوم از سایتای اصلی شهرو میریم میبینیم درش بسته است انگار خاک مرده پاشیدن!!!

سلام. مطلب ایشون اهانت نبوده و نیست واقعیته. چرا شانتاژ می کنید؟ فقط از این موضوع کسانی ناراحتن که منافعشون به خطر افتاده وگرنه هیچ اتفاق مهمی نبوده..... متاسفم برای همتون متاسف

خبرنگار

احتمالا شما خود ایشون ((دلبری)) نیستید عزیز بدون نام؟

مفتح

متاسفانه وقتی دید تجاری به مطبوعات باشد مشخصه یک جوشکار مسئول دو تا نشریه!!!!!! می شود که برای کسب درآمد به هر کاری اقدام می کند

جعفري در جايگاهي نيست که اين حرف ها رو بزنه شفاف بگه منظورش از مجوزهاي لازم چيه/اصلا اين مسائل به انجمن صنفي چه ربطي داره؟ارشاد و انجمن صنفي که نمي تونند فراتر از قانون رفتار کنند

ربط

اولا شماکه میگید جعفری در جایگاهی نیست که این حرف ها رو بزنه میشه بفرمایید خودتون ازچه جایگاهی دارید حرف می زنید؟ ثانیاً ببخشید یادمون رفته بود خوب شد شما یادآوری کردید آره این کاراین وظیفه انجمن صنفی خبرنگاران و اداره ارشاد نیست که به قانونی بودن یا غیرقانونی بودن کار مطبوعات و خبرنگاران نظارت کنن بلکه حتما از دید شما وظیفه انجمن حمایت از بیماران خاص و اداره راه وشهرسازی است. و اداره ارشادوهمچنین انجمن صنفی خبرنگاران بایدازاین دخالت بیجا درامور مربوط به انجمن بیماران خاص و اداره راه و شهرسازی جدا معذرت خواهی کنند وترجیحا رئیس اداره ارشاد برکنار و مجوز فعالیت های انجمن صنفی خبرنگاران لغو و اقای جعفری درمقابل اداره راه و شهرسازی به دار مجازات اویخته شود!!!!
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما