مشاور تغذیه برنامه جهانی غذا و دارو گفت : با کاهش مصرف شیر در جامعه مواجه هستیم که بایستی هر چه بیشتر در این زمینه فرهنگ سازی کنیم.

دکتر عزیزالله کمال زاده عصر پنجشنبه در حاشیه همایش ˈنقش پزشکان در فرهنگ سازی مصرف شیرˈ در سبزوار طی گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: با کاهش مصرف شیر در جامعه مواجه هستیم که بایستی هر چه بیشتر در این زمینه فرهنگ سازی کنیم.

وی اظهار کرد: غذاهای آماده در سفره غذایی ما زیاد شده که این امر موجب مبتلا شدن مردم به انواع بیماری هایی همچون پرفشاری خون، دیابت و سرطان شده است.

وی ادامه داد : سفره سنتی ما نیز بیشتر به سوی مصرف قند و شکر، نان، برنج و چربی ها سوق پیدا کرده که در این زمینه نیازمند افزایش آگاهی برای رسیدن به تعادل غذایی هستیم.

وی ادامه داد: بایستی بیشتر به سوی مصرف غذاهایی برویم که به حفظ اسکلت استخوانی ما کمک کرده و از بیماری های پوکی استخوان و سایر بیماری ها پیشگیری می کند.

وی افزود : بایستی غذاهای حاوی فسفر ، کلسیم ، منیزیم و املاح شامل شیر ، لبنیات ، سبزیجات و ماهی در سفره غذایی هر فرد قرار گیرد.

او گفت: مصرف روزانه سه لیوان شیر یا ترکیبی از یک تا دو لیوان شیر ، یک کاسه ماست و 40 تا 50 گرم پنیر می تواند عمده احتیاجات بدن انسان را تامین کند.

مشاور تغذیه برنامه جهانی غذا و داروی سازمان ملل متحد با اشاره به کاهش مصرف شیر و لبنیات در کشور افزود: تا سه سال پیش که دولت در مصرف شیر کمک می کرد و دو میلیون تن شیر یارانه ای در کشور توزیع می شد مصرف سالانه شیر برای هر فرد به 90 کیلو گرم رسید.

دکتر کمال زاده افزود: اما پس از حذف یارانه ها و گرانی شیر این رقم به 75 کیلوگرم رسید در حالی که سرانه مطلوب برای مصرف شیر 162 کیلو گرم است.

وی با اشاره به توزیع شیر در مدارس گفت : برنامه شیر مدرسه در ژاپن با 240 نوبت در سال طی 20 سال گذشته موجب افزایش رشد قد به میزان 12 سانتیمتر شده است.

وی ادامه داد : بایستی برنامه شیر مدرسه در ایران هم نه تنها در مدارس ابتدایی که در سایر مقاطع هم به صورت جدی دنبال شود.

وی افزود: توزیع شیر باید به جای 70 نوبت در سال به 200 نوبت در سال و بین گروههای بیشتر گسترش یابد زیرا دانش آموزان پایه های جمعیت کشور را تشکیل می دهند.

کمال زاده ادامه داد : حداکثر بهینه جذب کلسیم و رشد استخوان از ابتدای کودکی تا سن 18 سالگی است که تا سن 30 سالگی نیز ادامه دارد.

مشاور تغذیه سازمان ملل متحد در باره مصرف شیر و لبنیات پرچرب نیز گفت : توصیه همه متخصصان این است که همه مردم حتی کودکان از لبنیات کم چرب استفاده کنند.

 

منبع : ایرنا
 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما