معضلی برای مردم روستای بسک

گسترش نگران کننده مرغداری های گوشتی غیر مجاز در سبزوار

سایت  روستای بسک در بخش ششتمد شهرستان سبزوار که گردانندگانش از آن به عنوان پرمخاطب ترین وبسایت روستایی یاد می کنند، در یکی از جدیدترین مطالب منتشره خود نگرانی مردم این روستا را از گسترش مرغداری های گوشتی غیر مجاز در اطراف بسک برای اطلاع مسوولان انعکاس داده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، این وبسایت روستایی که گفته می شود بیش از 500 عضو دارد در این باره نوشته است:

گسترش مرغداری های گوشتی غیرمجاز و بدون مجوز ساخت و بهره برداری در روستا های سبزوار به یکی از مهمترین مشکلات زیست محیطی و بهداشتی برای روستاییان و زمین ها و باغات اطراف با کاربری های گوناگون تبدیل شده است.

روستا هایی مانند مهر،صدخرو و حالا در روستا هایی ییلاقی و خوش آب و هوایی مانند:بسک،گاچ،بیزخ،باغخیرات و... در شهرستان ششتمد.پیشتر در ویسایت بسک در چندین مورد به مشکلات و بی قانونی های این واحدها اشاره شده بود که میتوانید برای اطلاع از آن به لینک های زیر مراجعه کنید:


گسترش مرغداری های گوشتی و تخریب محیط زیست و منابع طبیعی - یکشنبه 18 خرداد 1393 - 4:10

روستای بسک در محاصره کامل مرغداری ها گوشتی قرار گرفت! - جمعه 03 آبان 1392 - 9:33

هجوم مرغداری ها به عرصه منابع طبیعی و حریم روستا - شنبه 02 اردیبهشت 1391 - 7:07

اما مشکل به اینجا ختم نمی شود گویا این واحد ها که در ابتدا هیچ کدام مجوز احداث نداشته پا را از این فراتر گذاشته و علاوه بر آلودگی شدید منطقه و زمین های اطراف و نداشتن حریم کافی با زمین های اطراف و بعضا با روستا این بار نوبت به دست درازی به همان مقدار آب کم قنات و چشمه های اطراف رودخانه رسیده!

اینک شرح ماجرا به گفته یکی از مخاطبان سایت:

روز دوشنبه برای انجام کار شخصی به روستای بسک رفتم نزدیک روستا دیدم کنار جاده تراشیده شده و بعضی جاها خاکبرداری شده و در فاصله ای 300 متری نهرکن مشغول به کاره و داره زمین را برای لوله گذاری لوله انتقال آب از قنات روستا به یکی از مرغداری ها حفر میکنه و درست کنار جاده چسبیده به آسفالت کارگران دارند زمین را گود می کنند برای لوله گذاری یکی دیگر از واحد های مر غداری از رودخانه که حتی در چندین مورد آسفالت جاده تخریب شده بود.

نکات جالب  مطلب فوق این است که:

هر دو واحد مرغداری به طور همزمان اقدام به لوله گذاری و حفر زمین نمودند تا اعتراضات به حداقل رسیده و به اصطلاح پشت هم را در مقابل معترضان داشته باشند.

 این اقدام در  روزهای وسط هفته که روستا بسیار خلوت است صورت میگیرد و در آخر هفته تعطیل میشود تا در سکوت و غفلت اهالی ساکن شهر انجام شود.

سه واحد مرغداری در سال گذشته به صورت غیر مجاز اقدام به قرار دادن لوله در داخل قنات و پمپاژ آب در قنات کلاته در شمال روستا نموده و در یک مورد مسیر جاده خاکی بسک - ششتمد را تغییر داده و حریم آن را تصرف نموده و در موردی دیگر در مکانی در دامنه کوه با تصرف منابع طبیعی اقدام به ساخت مرغداری به صورت کاملا غیر مجاز نموده اند.

سوال اینجاست که آیا قانونی نیست که جلو این بی قانونی ها را بگیرد؟

چرا ادارات مربوطه به وظایف خود به درستی عمل نکردند؟

هیچکدام از این واحد ها بر اساس شرایط دریافت پروانه ساخت با توجه به جغرافیایی محل مجاز نیستند ،پس اگر مجوزی داده شود خلاف قانون است.

آیا در روستایی که دو عضو شورا و پسر دهیار آنها همه از صاحبان مرغداری ها هستند باید هر اقدامی که به سود منافعشان باشد انجام دهند حتی اگر موجب تضییع حق مردم(قنات،جاده،آلودگی) شود و هیچ اداره ای بر حق مردم پیر و محروم روستا نظارت و رسیدگی نداشته باشد؟

به راستی خسارات وارده به جاده،قنوات و کاهش شدید ارزش ریالی زمین های اطراف این واحدها که حریم لازم را ندارند چه کسی پرداخت میکند؟آیا باید تاوان آن را مردم مظلوم روستا که حتی به حق و حقوق خود آشنا نیستند بپردازند؟

آیا باید حق  مردم مظلوم روستا فدای منافع و سود میلیونی چند نفر شود؟

با تشکر از سایت های خبری سبزوار بزرگ به ویژه عصر سبزوار،سبزوارما،سلام سربدار،بصیر سبزوار،سبزواریان که در انعکاس مشکلات مردم محروم همت گماشته و اخبار سایت را منتشر میکنند.

امید است  مسئولین محترم به خود آمده و از حقوق مردم محروم روستاها دفاع کنند.اداراتی مانند:بخشداری،شورای بخش،چهادکشاورزی،بهداشت،محیط زیست،راه و شهرسازی و...

منبع: وبسایت روستای بسک

گفتنی است بسک روستای زادگاه دکتر غلامعلی بسکی است که هرچند به واسطه علاقه وافر او به طبیعت و خدماتی که برای محیط زیست ایران انجام داده به پدر طبیعت ایران معروف شده است، اما انگار سلامت طبیعت روستای زادگاهش در سال های اخیر در نتیجه کم توجهی مسوولان و نیز سودجویی برخی افراد محلی به خطر افتاده است.

اسرارنامه امیدوار است مسوولان مربوطه نسبت به مهار فعالیت های غیرقانونی در هر زمینه ای از جمله در زمینه مرغداری های غیرمجاز گوشتی، اقدامات لازم را انجام دهند.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما