در هفتاد و چهارمین سالروز تولد آقای رمان ایران

تمبر یادبود محمود دولت آبادی در زادگاهش سبزوار پایتخت نثر فارسی رونمایی شد

اسرارنامه : تمبر یادبود محمود دولت آبادی همزمان با هفتاد و چهارمین زادروز میلادش با عنوان "آقای رمان ایران"  در زادگاهش سبزوار پایتخت نثر فارسی رونمایی شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه هتل کاملیای سبزوار بعد از ظهر جمعه 17 مرداد میزبان مراسمی بود که در آن با حضور شماری از اعضای شورای شهرسبزوار، علاقه مندان به عرصه فرهنگ و ادبیات و برخی از چهره های دانشگاهی و بزرگان هنری و اجتماعی شهرستان علاوه بر مرور بخش هایی از رمان جاودانه کلیدر، از تمبر اختصاصی این نویسنده بزرگ معاصر به دست حاج علی فتاحی پدر شهیدان والامقام دوران دفاع مقدس رونمایی گردید.

حاج علی فتاحی قبل از پرده برداری از تمبر یادبود دولت آبادی به سخنرانی کوتاهی پرداخت که متن سخنرانی وی به زودی در همین مجله منتشر می شود.

***

در ابتدای این مراسم نیز پیام محمود دولت آبادی که از نگرانی های او برای اوضاع این روزهای خاورمیانه حکایت می کرد قرائت شد که متن کامل این پیام در مطلب مستقلی منتشر می شود.

***

همچنین قرائت پیام سیمین بهبهانی شاعر پیشکسوت کشورمان نیز که این روزها در بستر بیماری به سر می برد از دیگر قسمت های این مراسم بود.

متن سیمین بهبهانی که آن را چندی قبل به مناسبت تولد محمود دولت آبادی در اختیار برگزارکنندگان این مراسم قرار داده بود و توسط مجری برنامه قرائت شد به شرح زیر است:

پیام سیمین بهبهانی:

یادی مکرر از آن بزرگ

محمود دولت آبادی نویسنده ای ست که از خراسان به تهران آمده است تا آوازه ی شهرتِ آثارش را به جهان برساند.

من بیشتر آثار او را خوانده ام و بر اندیشه و قلم او آفرین گفته ام.

توانایی او در داستان پردازی، «قولی ست که جملگی برآنند ».

اکنون این چند سطر را در بستر بیماری می نویسم و برای سعادت و سلامتش آرزوی خیر می کنم. بی شک او غنیمتی ست در حوزه ی ادبیات ایران و یادآور می شوم که بسیاری از آثار او به زبان های مختلف ترجمه شده است.

عمرش دراز و قلمش همچنان توانمند باد.

سیمین بهبهانی

***

ارائه سخنرانی های ادبی و اجرای برنامه هنری

در ادامه این مراسم دکتر عشقی یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار به سخنرانی با عنوان «عناصر داستان در آثار محمود دولت آبادی» پرداخت.

پس از این سخنرانی برنامه هنری کلیدر خوانی توسط سه تن از هنرمندان سبزوار برگزار شد.

در این برنامه بخش هایی از رمان کلیدر توسط "سیامک خیرخواه" دکلمه شد و آقایان ابوالفضل مروجی با ساز سه تار و احسان حیطه با ساز تنبک این دکلمه خوانی را همراهی کردند.

سپس "سروش مظفر مقدم" عضو کانون نویسندگان ایران ، به ایراد سخنرانی  با موضوع "رویکردهای اجتماعی و فرهنگی محمود دولت آبادی" پرداخت.

در انتهای مراسم میهمانان با نوشتن یادگاری در حاشیه تمبر یادبود آقای رمان ایران ، دلنوشته های خود را برای محمود دولت آبادی به ثبت رسانیدند.

***

چهره های حاضر در مراسم:

طبق این گزارش اسرارنامه ، از جمله مقاماتی که دراین مراسم حضور یافتند آقایان کاظم کرامت ، مسعود پسندیده و مهدی مقصودی اعضای شورای اسلامی شهر سبزوار بودند.

اسماعیل جوکار نویسنده طنز و از دست اندرکاران ویژه نامه ادبی خورشید کویر، حمید معماری مولف کتاب «معماری و معماران سبزوار» ، زهرا شیرازی از چهره های شاخص هنری و فرهنگی سبزوار ، حسین فدایی بازیگر سابق تئاتر سبزوار ، محمود حیطه هنرمند عکاس سبزواری و دارای چندین مقام ملی و بین المللی و جمع دیگر از شعرا ، نویسندگان و هنرمندان و فعالان فرهنگی سبزوار نیز از دیگر چهره های شاخص حاضر در این مراسم بودند.

مجری این برنامه فرزانه فرهبد بود که پیش از این در کنسرت آیینی گروه داروگ با موضوع رزم رستم و سهراب نیز به مدت نزدیک به یک ماه هر شب به اجرای برنامه پرداخته بود.

***

متن کارت دعوت:

گفتنی است در متن کارت دعوت نامه این مراسم که از چند روز قبل بین میهمانان توزیع شده بود، چنین آمده است:

ماه «اَمرداد» ماه بی مرگی ست. قلب الاسد تابستان و «خرماپزان» ماه رسیدن و چیدن کمال

انگار از سر اتفاق نبوده که در چنین ماهی، آسمان ادبیات روزگار ما، شاهد ستاره ای درخشان در داستان نویسی می شود؛ که نه تنها «دولت» مستعجل نیست، که ستاره ای دنباله دار است و نورانی و پایدار.

در اقلیم خشک و کم میوه ی کویر، گاه میوه هایی شاداب و شیرین می رسند، که طعم باغستان ها و حتی ذائقه ی مردمان را دگرگونه می کنند.

اَمردادماه سال یکهزار و سیصد و نوزده، میلاد نویسنده ای است که جان تازه ای به کلمات داد، واژه های گم شده را پیدا کرد، و داستان های فراموش شده را رونقی تازه بخشید. در دیار ابوالفضل بیهقی، شهر نثر ایران؛ سبزوار. شما را به جشن زادروز «آقای رمانِ ایران» محمود دولت آبادی دعوت می کنیم؛

و به دیدار کسی که اگر بزرگ ترین داستان نویس زنده ی ایران نباشد، خالق بزرگترین رمان فارسی و عظیم ترین اثر هنری در پهنه ی ادبیات معاصر ماست.

***

انعکاس مراسم سبزوار در رسانه های معتبر کشور:
 

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): تمبر «آقای رمان ایران» رونمایی شد

 

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) : نظر پدر شهید دفاع مقدس درباره محمود دولت آبادی

 

سایر رسانه ها:

 

سینما خبر: رونمایی از تمبر آقای رمان ایران

 

خبرگزاری آریا: تمبر آقای رمان ایران رونمایی شد

 

برای مشاهده گزارش کامل تصویری این برنامه هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

تابوی محمود دولت آبادی در زادگاهش سبزوار شکسته شد

نظرت را بنویس
comments

حسین خسروجردی

برای برکت بخشی و دوام عمر محمود دولت آبادی و زیستن هنرمندانۀ او که احیاگر آبرو و مرتبه و شان انسانیتِ امروز ماست . مردی که تمام زندگی و جوانی و هستی خود را به مردم ما بخشیده است . بر ایثار و گذشتی چنین شریف و مقدس و مردانه ، درود باد : حسین خسروجردی مرداد 1393 مشهد

جان فدا

شنیدم برنامه با بهترین کیفیت و در کمال آرامش انجام شده و دلیلشم عدم حضور افراطیون اصلاح طلب در مراسم بوده آیا درسته

علی مزینانی عسکری

باسلام و عرض ادب دلمان می خواست دیروز که روز شما پیامبران عرصه ی رسانه بود تبریک وخداقوت بگوییم اما امان از این اینترنت و مظلومیت شما یاران به هر حال روز خبرنگار مبارک و یاد همسنگران شهیدمان گرامی شاهدان کویرمزینان
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما