"شهروند خبرنگار" پدیده ای دیرینه در رسانه های محلی سبزوار

با مطالعه مطلب زیر  که از مجله خبری تحلیلی سبزواریان برگرفته شده است به بخشی از سابقه دیرینه سبزوار و سبزواری ها در امر فعالیت های رسانه ای پی می بریم.

سبزوار یکی از مادرشهرهای فرهنگی خراسان است که با قدمت چندهزارساله  همواره پیشگام بسیاری از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی درشرق کشور و گل سرسبد شهرهای خراسان بوده است:

 

شهروند خبرنگار – یک نیاز همیشگی

خبر و خبرنگاری یعنی نقد پیوسته ی قدرت.
 یعنی بر هم زدن آرامش های قبرستانی، یعنی احساس ناامنی در مقابل چشمانی که رصد می کند و بر بام بلندی این رازها را هویدا می سازد.
 و در جهان مدرنی که یک اتفاق ساده می تواند بر دورترین نقاط عالم تأثیرگذار باشد، هر شهروند چشم بیدار رسانه ها است.
 

 یکی از اولین رسالت های رسانه های گروهی به خصوص آن هایی که خاستگاه مردمی دارند، برقراری پل های ارتباطی آسان و سریع بین مردم و مسوولان امور است.
 بدین معنا که رسانه های مکتوب، دیجیتال، صوتی و تصویری همواره سعی می کنند بخش هایی را در خود تعبیه نمایند که از طریق آن ها مردم بتوانند پیام های خود را از جنس انتقاد، پیشنهاد و یا تقدیر و تشکر از عملکرد مدیران یا بعضی مسائل موجود در سطح شهر و روستا به گوش مسوولان برسانند.
 
جالب اینکه این سنت از دیرباز در سبزوار ما رایج بوده و “شهروند خبرنگار” در این دیار قدمت دیرینه دارد.
 
 رسانه های محلی سبزوار نیز به عنوان شهری که از دیرباز یکی از مراکز مهم شهرنشینی و قطب های فرهنگی خراسان بوده است، همواره در هر دوره ای سعی کرده اند، فضای ارتباط بین مردم و مسوولان را ایجاد کرده و انعکاس دهنده نظرات مختلف مخاطبان خود باشند.
 
برای مثال در “ماهنامه پیک سبزوار” که در سال های ابتدایی دهه ۴۰ منتشر می شده است، صفحه ای اختصاصی با نام “با اولیاء امور صحبت کنید” به شهروند خبرنگاران اختصاص داشته است و شهروندان از طریق این صفحه با مسئولین شهری در ارتباط بوده اند.
 
متن زیر از شماره ی  هشتم این ماهنامه (۱ تیرماه ۱۳۴۰) انتخاب شده است.
 (تا حد امکان سعی کرده ایم تصرفی در متن نداشته باشیم، ولی در بعضی موارد به دلیل تغییر رسم الخط و یا نیاز به توضیحات جانبی، موارد را درون [] قرار داده ایم.)
 
در پایان گفتنی است، مجله خبری تحلیلی سبزواریان نیز بخشی با نام «حرف مردم» راه اندازی نموده است (در صفحه اول سایت) تا شما گرامیان بتوانید از طریق این بخش صدای خود را به گوش مسوولان شهرستان برسانید.
 
مجله ماهانه پسک سبزوار – شماره هشتم – ۱ تیر ۱۳۴۲ از: آرشیو اختصاصی انتشارات فیروزی
 

 

در شهر ما: بی آبی هم امتیاز می خواهد!!!

ابتدا لازم می دانم از مدیر و هیئت تحریریه مجله پیک سبزوار که به اهالی فرصت داده اند [به] وسیله این صفحه مطالب گفتنی را با اولیاء امور در میان نهند تشکر کنم.
 
من می خواهم از این موقعیت استفاده کرده و با رعایت همان شرایطی که برای نوشتن مطالب تحت این عنوان تعیین شده است(کنارگذاشتن نظرهای شخصی و حب و بغض بیجا) در مورد یکی از حیاتی ترین امور با آقای شهردار گفتگو نمایم.
 
آقای شهردار، من از تمام مشکلاتی که در کار شما هست اطلاع دارم و بر اینکه دست شما را بسته اند و از شما انتظار خدمت دارند واقفم؛ روی همین اصل هم تمام نواقص شهر و نیازمندی های موجود را که یادآوریش فعلاً جز اینکه شما را خسته و دلسرد کند نتیجه ای ندارد، نگفته می گذارم ولی این را نمی شود ندیده گرفت و در مورد آن چیزی نگفت و از طرفی فکر می کنم که این یک موضوع ساده است و حلش جندان اشکالی ندارد.
 
من در سال های اخیر مثل عموم اهالی این شهر، زیاد بی آبی کشیده بودم.
 چه شب ها که تا صبح برای پر کردن حوض و آب انبارِ منزل بیدار ایستاده و با تمام سر و صداها و دعوا و مرافعه ها بی آب مانده بودم و چه رنج ها و مرارت ها که بخاطر گرفتن آب تحمل کرده بودم؛ این بود [تا] روزی که شهردار سابق آگهی شروع بهره برداری از لوله کشی و دادن انشعاب آب به مستقلات و میزان امتیاز برای نصب کنتورهای مختلف را منتشر کرد؛ از خوشحالی در پوست خود نمی گنجیدم.
 
با قرض گرفتن مبلغ دو هزار تومان منزل را لوله کشی کردم، حمامی دایر نمودم، در جاهایی که ضرورت داشت شیر نصب کردم، وسط حوض فواره ای گذاشتم و مبلغی هم به خرید کنتور و پرداخت حق امتیاز اختصاص دادم (با اینکه گرفتن امتیاز آب و برق و آب که از ضروریات زندگی است بوسیله شخص اول مملکت ممنوع شده بود).
 مدتی هم بد نبود، گاهی به هنگام عصر بچه ها روز هم جمع می شدند، فواره را باز می کردند و عالمی داشتند.
 من هم خدا را شکر می کردم که از بیدار خوابی راخت شده ام.
 
این بود تا اولیاء امور شهرداری بفکر افتادند برای جلوگیری از حیف و میل شدن آبی که به محله های پائین شهر می رود از لوله استفاده کنند. حال به محض اینکه لوله کذایی باز می شود ما دیگر آب نداریم.
 نه تنها مدر منزل ما آب نیست، بیکه به شعاع دویست سیصد متر اطراف منزل ما هم آب ندارد و محله ما حکم منطقه ای از مناطق بی آب صحرای سوزان عربستان را پیدا می کند وباید به تلافی جند روزی که بی دغدغه و دردسر از آب استفاده می کردیم پاشنه های گیوه را بکشم؛ کوزه ای بر دوش گیرم و بدنبال آب این طرف آنطرف بدوم.
 اضافه بر اینکه با داشتن حمام در منزل، تا حال چندین بار بیخود و بی جهت پول حمام داده ام؛ زیرا در جایی که آب ضرورت داشته است بی آب مانده ام یا در حمام بوده ام، دفعتاً جریان آب قطع شده و مرا حیران و سرگردان گذاشته است.
 
فعلاً بنده [ی] شرمنده، با پرداخت مبلغ دو هزار تومان این همه بدبختی و مشقت برای خود خریده ام و حالا به همان بیدار خوابی و آن سرو صداهای اولیه حاضر شده ام ولی مگر مدار آب به این زودی ها می رسد؟
 
آن چه انتظار می کشم که باز هم مثل سابق میراب محل برای گرفتنز مقرری هم که شده در خانه را بکوبد و مژده رسیدن آب بدهد، خبری نمی شود ولی در عوض آب هیچ جا نبوده؛ کنتور نویس شهرداری هر روز به سراغ ما می اید و یک آگهی پرداخت بابت اب مصرف نکرده صادر می کند و تا پانرده روز اگر اب بها پرداخت نشود لوله را قطع می کنند.
 
آقای شهردار [عبدالحسین آقازاده علوی]، شما به خاطر این که مقداری از آب در بین راه حیف و میل نشود و چند خانه در پایین شهر بی آب نماند مدتی است تمام خانه های بالای شهر را بی آب گذاشته اید.
 (البته این پایین و بالایی که در اینجا نوشته می شود صرفاً از نظر موقعیت جغرافیایی و با توجه به اصطلاح محلی است.)
 
در صورتی که اگر به چند منزل در جنوب شهر اب نرسد لااقل فشاریِ جلوی خانه شان آب دارد.
 

[فشاری آب یا فشاری، ستون‌های کوتاهی بودند که در گذرگاه‌ها و خیابان‌های شهرهای قدیم کار گذاشته می‌شدند. این ستون‌ها که اغلب جنس‌شان از آهن یا فولاد بود به منظور تهیه آب نصب می‌گردید. سر ستون‌ها دارای دکمه‌هایی فلزی بود که مردم می‌بایست جهت تهیه آب این دکمه را با فشار زیاد فشار می‌دادند. پس از فشردن دکمه‌های فلزی آب از شیارهایی جاری می‌شد.ویکی پدیا]
 
اما ما چه کنیم که تا آب از لوله جلوی مسجد پامنار سرازیر می شود، فشاری های اطراف منزل ما همه خشک می شوند و زنها و بجه های کوزه بدوش، از هر طرف سراغ آب را می گیرند.
 
انتظار دارم که آقای شهردار و سایر متصدیان امر در این خصوص تحقیق کنند و چنان چه این موضوع حقیقت داشت، اقدام فرمایند.
 بهرام

منبع: مجله اینترنتی سبزواریان

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما