حمایت از فرهنگ مطالعه در سبزوار قطب فرهنگی شمال شرق کشور ، ضروریست

درماه های اخیر یکی از حرکت های خوب فرهنگی سبزوار  ،تألیف کتب با مضامین مختلف فرهنگی ، تاریخی و اجتماعی توسط نویسندگان بومی و... بوده است . که از آن میان می توان به تعدادی از کتاب ها اشاره کرد که انتشار آنها مورد توجه رسانه های محلی قرارگرفت.
به عنوان مثال :
1-فرهنگ رانندگی / نویسنده : یوسف بهمن آبادی- از نویسندگان  شناخته شده و خوش قلم اسرارنامه / انتشارات راز نهان / موضوع : قوانین ومقررات راهنمایی ورانندگی (منبع)

2- مهرش را از دلم ببر/ نویسنده : طیبه مزینانی / ناشر : بنياد شهيد انقلاب اسلامي، معاونت پژوهش و تبليغات، نشر شاهد / موضوع : جنگ ایران و عراق (منبع)

3- کتاب انقلاب اسلامی در سبزوار / نویسنده : حسن شمس آبادی / انتشارات : مرکز اسناد انقلاب اسلامی / موضوع : بررسی اوضاع سیاسی واجتماعی سبزوار از دوران قاجار تا پس از انقلاب(منبع)

4- ترجمه شرح الاسما ء / مترجم : دکتر علی شیخ الاسلامی / انتشارات : ؟ / موضوع : شرح اسماء الهی در جوشن کبیر(شرح عرفانی وفلسفی دعای جوشن کبیر) (نویسنده کتاب شرح الاسماء حکیم حاج ملاهادی سبزواری است که این کتاب به زبان عربی تألیف شده است .)(منبع)

5- و...
با توجه به اینکه مردم ناحیه سبزوار همواره در زمینه فعالیت های فرهنگی حضوری پررنگ داشته و جزء سرآمدان منطقه خراسان بوده اند ، لازم است این جریان مثبت و افتخار آمیز فرهنگی توسط مردم ومسئولین موردحمایت قرار گیرد.
این درحالی است که درحال حاضر متأسفانه اوضاع کتاب وکتابخوانی در کل کشور ایران وضعیت نامطلوبی دارد و حتی در شهری نظیر سبزوار با سابقه چندهزارساله که مهد فرهنگی خراسان و قطب دانشگاهی شمال شرق کشور محسوب می شود ، سرانه مطالعه مردم متأسفانه درحد بسیار پایینی است. و بدتر آنکه مردم حتی نسبت به تاریخ و ارزش های بومی وفرهنگی خود نیز چندان اطلاعات دقیق وروشنی ندارند.
 حتی متأسفانه در کتابخانه ها وکتاب فروشی های سبزوار کتب مختلفی که به قلم نویسندگان غرب خراسان رضوی نوشته شده باشد یا کتبی که موضوع آنها تاریخ ، فرهنگ و یا سایر مسائل بومی این منطقه از کشور باشد ، کمتر یافت می شود.
این یافته ای است که اخیراً تعدادی از اعضای تحریریه اسرارنامه در یک بررسی اولیه و نه چندان منسجم از تعدادی کتابخانه وکتابفروشی شهر سبزوار به دست آورده اند.
معضل نام برده در زمینه کمبود میزان مطالعه و نیز عدم علاقه کافی مردم به مطالعه فرهنگ و تاریخ بومی خود در سبزوار ، انتقادی نیست که به یک شخص خاص ، به یک مسئول ، یا اداره و ارگان دولتی و مردمی وارد باشد ، بلکه یک انتقاد عمومی نسبت به معضلی است که شکل گیری آن ریشه در چندین دهه گذشته جامعه ما دارد. و در این میان اگر کسی بتواند اقدام موثر ومناسبی در جهت برطرف سازی کامل و یا کاهش این معضل انجام دهد ، شایسته تقدیر و تشکر خواهد بود.

در پایان مجله اینترنتی اسرارنامه مانند همیشه تصمیم دارد ، طبق وظیفه رسانه ای خود پس از طرح یک معضل و انتقاد اجتماعی و فرهنگی راهکارهای مناسب حل آن معضل را نیز پیشنهاد دهد.
راهکارهایی که لزوماً همه آنها پرخرج ، زمان بر و عجیب و غریب  نیستند و اجرای آنها می تواند آسان باشد:
 در ارتباط با کتاب هایی که توسط نویسندگان سبزواری ، جوینی ، جغتایی ، داورزنی ، خوشابی ، ششتمدی ورودابی تألیف شده و یا کتاب هایی که توسط مولفان غیربومی منتشر شده اما به موضوعات بومی منطقه سربداران پرداخته اند ، هریک ازنهادهای فرهنگی شهرستان از جمله اداره کتابخانه ها ، شورای شهر ، شهرداری ، اداره میراث فرهنگی ، امور فرهنگی دانشگاه ها و ...می توانند :
1- یک یا چند جلد از این کتاب ها را خریداری کرده و به کتابخانه های عمومی وتخصصی موجود در شهرستان هدیه کنند.
2- در هنگام مناسبت های مختلف فرهنگی که قرار است به تعدادی از مردم جوایزی داده شود ، اینگونه کتاب ها در بسته جوایز اهدایی قرار گیرند.
3- جامعه فرهنگی ، معلمین ، اساتید دانشگاه ها به ویژه در رشته های علوم انسانی ، در صورت امکان پژوهش هایی را به ویژه با موضوعات محلی ، برای دانش آموزان و دانشجویان خود طرح ریزی کنند که کتاب های مورد ذکر جزء منابع اصلی این پژوهش ها قرار گیرند.
4- برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب های تازه منتشرشده در نهادها و جلسات فرهنگی شهرستان .
5- برپایی جشنواره های کتاب در محورهای مضامین محلی و مولفین محلی .
6-  به عمل آوردن تقدیر های مادی و معنوی از دست اندرکاران عرصه تألیف ، چاپ ونشر کتب به ویژه با درونمایه های موضوعات محلی ...

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
دعوت عمومی / بیایید برای شناخت و معرفی فرهنگ بومی وتاریخ محلی سبزوار بکوشیم

نظرت را بنویس
comments

يوسف بهمن آبادي

سلام خدمت شما زحمت كشان مجله زيبا و پرمحتواي اسرارنامه. به خاطر الطاف و بزرگواري شما كه بر ما منت مي گذاريد و نوشته هاي نه چندان مطلوب ما را در اين سايت وزين درج مي كنيد بسيار ممنونم. همچنين،اشاره شما به كتاب اين حقير مايه مباهات است. بسيار سپاسگزارم.

رامین

از اطلاع رسانی خوبتان تشکر.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما