دعوت عمومی/بیایید برای شناخت ومعرفی تاریخ محلی و فرهنگ بومی سبزوار بکوشیم

عدم شناخت تاریخ و ارزش های محلی در دارالمومنین سبزوار و سایر شهرها و روستاهای ارزشمند غرب خراسان رضوی مدت هاست به صورت یک مشکل جدی و ضعف فرهنگی مردمان این منطقه خودنمایی می کند.
این درحالی است که سالهاست از جانب برخی دلسوزان کشور بحث ناتوی فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران مطرح شده و ما می دانیم که استعمار جهانی با کمک تمام قوا و ابزارهای دراختیار خود ، به دنبال بیگانه کردن مردم و جوانان کشورهای اسلامی به ویژه ا یران از اصالت های فرهنگی و ارزش های بومی خود است.
به همین خاطر اسرارنامه در طول همه مدت فعالیت خود به ویژه در یک ماه گذشته تلاش کرده است ، با یادآوری برخی افتخارات تقریباً فراموش شده منطقه غرب خراسان رضوی در زمینه های تاریخی و فرهنگی ، از عملکرد ضعیف مسئولین محلی در جهت حفظ میراث و ارزش های فرهنگی منطقه انتقاد کرده و نیز مردم را به شناخت و پژوهش بیشتر در زمینه گذشته ارزشمند تاریخی خود دعوت کند.
از همین رو مفتخریم به اینکه مشاهده می کنیم اینک آرشیو مطالب اسرارنامه با مجموعه ی نسبتاً فراوانی از مطالب فرهنگی و دغدغه های بومی و محلی آذین شده است. واکاوی و شناخت ارزش های تاریخی و معرفی توانمندی های امروزی به جوانان سبزواری از عمده ترین اهداف فعالیت های اسرارنامه بوده است.
اما افسوس که تحریریه اسرارنامه تا کنون در این مسیر مقدس تقریباً خود را تنها دیده است. چرا که از بد روزگار مشاهده می کنیم حتی برخی از رسانه های محلی –  و نه همه آنها - دائما با انتشار مطالب جنجالی و نقدهای تخریبی و سیاه نمایانه و پرداختن به مسائل زودگذر و سلیقه ای، تلاش مشخص و مذبوحانه ای در جهت تفرقه افکنی و ناامیدکردن جوانان و مردم غرب خراسان رضوی از توانمندی ها و افتخارات خود ، انجام می دهند. و این تلاش های منفی که در مقیاس محلی انجام می شود خواسته و ناخواسته دقیقاً هم راستا با تلاش بزرگتر و جنگ روانی پلیدی است که برخی رسانه های شناخته شده خارجی به پیروی از اربابان استعماری و استکباری خود به صورت شبانه روزی ، علیه نظام سیاسی و الهی جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته اند. که خود بحث مفصلی دارد و اسرارنامه به زودی به این مطلب به طور کامل خواهد پرداخت.
برای اثبات موضوع غفلت فرهنگی و تاریخی توسط مسئولین ، مردم و البته رسانه های محلی درغرب خراسان رضوی باید بگوییم در همین یک ماه گذشته یکی از مهمترین رویدادهای مهم تاریخی و فرهنگی سبزوار یعنی سالروز ظهور نهضت سربداران به عنوان یکی از اثرگزارترین حرکت های مردمی شیعه ایران ، در سکوت تقریباً کامل و بی تفاوتی مسئولین و اکثررسانه های محلی و ملی سپری گردید و کمترکسی از آن با خبر شد و هیچ اثرملموسی از بزرگداشت آن در سطح شهر و روستاهای منطقه پیدا نشد. وجود این نقطه ضعف بزرگ، در همان شرایط سخت ناتوی فرهنگی که در ابتدای متن اشاره شد ، درد بزرگی است که اگر اول از همه رسانه های محلی به آن توجه نکنند ، نباید از کسی دیگر انتظار داشت.
البته در تمام این مدت رسانه های سالم و معتبری نیز وجود داشته اند که به دور از تمام انگیزه های سیاسی و جناحی و البته به دور از نیت های دائمی و لورفته چوب لای چرخ این مدیر و آن مسئول و این نهاد مردمی یا آن شخص حقیقی و حقوقی گذاشتن به فعالیت های خبری و بعضاً فرهنگی خود پرداخته اند ، لیکن با جرأت معتقدیم هیچیک از این رسانه های محلی سبزوار در مقطع کنونی به اندازه اسرارنامه در معرفی و یادآوری ارزش های ریشه ای و افتخارات فرهنگی و تاریخی دیار سربداران نکوشیده اند.
برای مثال می توانید به تک تک مطالب منتشر شده زیر مراجعه کنید که در یک ماه گذشته در مجله اینترنتی اسرارنامه و در زمینه تاریخ و فرهنگ دارالمومنین سبزوار تولید شده اند. مطالبی که تولید هریک از آنها ممکن است برای اعضای هیئت تحریریه ساعت ها و حتی روزها و هفته ها به طول انجامیده باشد . اما اسرارنامه این افتخار را دارد که تقریباً تمامی این مطالب را برای اولین بار در همین مجله و با کمک گرفتن از منابع متعدد و معتبر تولید و منتشر کرده و در آنها کمترین قصد و نیت های سیاسی و جناحی درنظر گرفته نشده است:

فقط در حدود یک ماه گذشته : 

خوشبختانه در راستای همین فعالیت های اسرارنامه بسیاری از همشهریان گرامی و مخاطبین عزیز نیز همراهی و پشتیبانی خوبی از فعالیت های اولین مجله اینترنتی سبزوار به عمل آورده اند . حمایت هایی که یکی از اصلی ترین دلایل ادامه فعالیت در این رسانه محلی بوده اند.
از جمله این همکاری های مردمی ارسال برخی نظرات ارزشمند در موضوعات فرهنگی و تاریخی بوده است ، که بعضی از این نظرات خود چنان مفصل است که می توان آن را در قالب یک مطلب مستقل به انتشار در آورد.
یکی از این نظرات ، مطلبی است پیرامون ضعف تاریخی گری در میان مردمان غرب خراسان رضوی که  آقای 
حسین آزاد ، در هفته های گذشته آن را به بخش نظرات اسرارنامه ارسال کرده است. حسین آزاد که با داشتن مدرک کارشناسی ارشد فلسفه  از دانشگاه تبریز، هم اکنون در دانشگاه پیام نور سبزوار مشغول به تدریس است از جمله مخاطبین همیشگی و نویسندگان افتخاری مجله اینترنتی اسرارنامه است.
وی که قبلاً نیز مطلبی با عنوان نهضت سربداران سبزوار اولین تجربه حکومت مردمی شیعی درایران را در همین وبسایت منتشر کرده است ، در مطلب ارسالی خود درمورد مفهوم فقر تاریخی گری یا به عبارتی دیگر عدم مطالعه و شناخت دقیق و درست تاریخ محلی در میان مردمان امروزسبزوار چنین ابراز عقیده می کند :

حسین آزاد : ضمن تشكر از بازنشر مطلب حقير(نهضت سربداران
 سبزوار ، اولین تجربه حکومت شیعه درایران) خواستم درباره ي فقر تاريخيگري خودمان [سبزواری ها] جملاتي را عرض كنم.
بنده با یک سئوال وارد این مبحث می شوم  و می پرسم چرا ما هيچگاه 29 خرداد را به عنوان روز درگذشت دكتر شريعتي فراموش نمي كنيم؟
چرا اعياد شيعه و يا محرم را فراموش نمي كنيم؟
چون يا از اعتقاد ما برمي خيزد و يا درباره ي آنها اطلاعاتي داريم.
اما به نظر می رسد 10یا 15 سال ديگر با اين روندي كه پيش مي رود ديگر روز بزرگداشت شريعتي به غير از هم ولايتي هايش در مزینان به یاد هیچ کس نخواهد بود! چرا كه هيچ تلاشي جهت شناخت صحیح و سالم شريعتي صحیح  صورت نمي گيرد.
بسیاری از شخصيت هاي پرافتخار و حادثه هاي تاريخي شهر مان به همين صورت از يادها رفته اند! و شريعتي نيز بر همان راه آنان مي رود.
ما در سفري به يونان از مردم آنجا سوال كرديم كه مزار افلاطون كجاست؟ گفتند كه افلاطون كيست؟
با اين رويه مطمئن هستم كه يك دهه ي ديگر وقتي از يك
 سبزواري بپرسيم كه روستاي شريعتي كجاست؟ پاسخ خواهد داد كه شريعتي كيست؟
و اين يك علت بزرگ دارد! فقر تاريخي گري!
ما علماي بسيار بزرگي داريم كه كتاب هاي گرانسنگي دارند. اما خود ما آنها را نميشناسيم! تفسير قران عبدالاعلي هم سنگ تفسير الميزان علامه است! اما چرا آن مشهور است و اين در كتابخانه ها فقط جاي دارد؟ چون شناخته شده نيست. و بيش از اين كه مسئولين كاري انجام دهند، اين مردم هستند كه بايد ياد و خاطره ي يك فرد، يك فكر، يا يك جريان را نگه دارند!
من به خوبي از دوران دانشجوییم در تبریز يادم هست که در آن شهر، جشن هاي زيبايي كه مخصوص خود تبريز بود برگزار ميشد. علت آن هم اين بود كه مردم شهر را آذين مي كردند و به جشن مي رفتند و مسئولين نيز به دنبال مردم كشيده ميشدند و به آذين بيشتر شهر همت مي گماردند!
اما بنده خودم را عرض مي كنم. 
تا وقتي يكي از دوستان به بنده نگفت كه امروز (چند روز پيش) سالروز تاسيس حكومت سربداران است، نمي دانستم. و الان هم كه مي نويسم بازتاريخ آن خاطرم نيست! واین داستان بسیاری از مردم است!
توجه داشته باشيم كه وقتي انگشت اشاره را به سوي كسي دراز ميكنيم، سمت سه انگشت ديگر به سوي خودمان است!
به قول ان شاعر فهيم:
چون نيك نظر كرد پر خويش در آن ديد
گفتا ز كه ناليم كه از ماست كه بر ماست
با تشکر از آقای حسین آزاد
در پایان این مطلب بد نیست به تعدادی از افتخارات و شخصیت های برجسته خطه سربداران نگاهی گذرا بیاندازیم و ببینیم شناخت هریک از ما از این ارزش های بومی تا چه اندازه است ؟ اولین بار در کجا و توسط کدام رسانه با این افتخارات آشنا شده ایم؟ بیشترین اطلاعات خود را در این زمینه ها از چه طریقی به دست آورده ایم؟ آیا میزان شناخت فعلیمان از ارزش ها و افتخارات محلی کافیست ؟
برخی رویدادهای تاریخی  و شخصیت های برجسته دیارسربداران :

1-  
 واقع شدن آرامگاه اسطوره ای سهراب و محل نبرد رستم و سهراب در حوالی سبزوار 

2-    واقع شدن آتشکده آذربرزین مهر به عنوان یکی از سه آتشکده مهم ایران عصر ساسانی در حوالی روستای مهر حدفاصل داورزن و سبزوار.البته شهرهای دیگری نظیر نیشابور ، کاشمر و ... نیز در مورد این آتشکده ادعاهایی دارند . لیکن این موضوع حداقل آنقدر ارزشمند هست که برای بحث و پژوهش های مفصل تاریخی انگیزه کافی را فراهم آورد. (منبع1)(منبع2)
3-    سرعت عمل
 سبزوار در پذیرفتن دین مقدس اسلام از ابتدای ورود این دین مقدس به ایران (منبع)
4-    محسوب شدن
 سبزوار به عنوان یکی از شهرهای مرکز تجمع شیعیان ایران (منبع)
5-    اقامت برخی صحابه نزدیک پیامبر در
 سبزوار و مهاجرت بسیاری از سادات علوی به این شهر مرکز شیعه از جمله اقامت قنبرغلام با وفا و سرشناس حضرت علی (ع) (منبع)
6-    وقوع نهضت سربداران به عنوان تشکیل دهندگان اولین حکومت مردمی شیعه ایران در
 سبزوار و نواحی اطراف (منبع1) (منبع2) (منبع3) (منبع4) (منبع5)
7-    پرورش دانشمندان و سیاستمداران بزرگی نظیر ابوالفضل بیهقی مورخ بزرگ ایرانی و نویسنده چیره دست و صاحب سبک نثرفارسی (منبع) (منبع)
8-    خواجه نظام الملک وزیر سبزواری الاصل و با تدبیر ایران در دوره سلجوقی و موسس نظامیه های ایران (نظامیه بغداد ، نیشابور ، بلخ و ...) (منبع) (مبنع) (منبع)
9-     ابن ابی طیب مفسر بزرگ قرآن (منبع)
10-     حاج ملاهادی سبزواری (منبع)
11-     ملاحسین واعظ کاشفی پیشگام ادبیات نمایشی و در ایران و مولف کتاب مشهور روضه الشهدا که مبنای تعزیه خوانی عاشورایی در ایران قرار گرفته است و شرح حوادث حادثه کربلا با زبانی زیبا در آن رایج است. اصطلاح مشهور روضه که در کشور ایران و برخی جوامع اسلامی به مجالس عزای امام حسین اطلاق می شود از همین کتاب ملاحسین واعظ کاشفی دانشمند سبزواری برگرفته شده است.
(منبع1) (منبع 2) (منبع3)(منبع4)
12-     آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری (مبنع)
13-    دکتر علی شریعتی (منبع)
14-    دکتر علوی مقدم (چهره ماندگار ادبیات کشور)  (منبع)
15-    دکتر سید احمد سیادتی پدر طب اطفال ایران
(منبع)
16-  پروفسور سید حسن امین (منبع)
و ...

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments

احسان

تا وقتی مدیران غیر سبزواری بر اداراتی مثل میراث فرهنگی تکیه زده باشند وضع بهتر از این نمی شود.آنها فقط به فکر این هستند که مدیران کل را راضی نگاه دارند و هیچ تعصبی نسبت به شهر محل خدمتشان ندارند. مدیران کل استان هم فقط در صورتی راضی می شوند ، که رئسای ادارات در شهرستان های تاببعه به پر و پای آنها نپیچند و آنها بتوانند راحت همه بودجه های استان را در مشهد خرج کنند و اصلاً انگار نه انگار که شهرهایی چون سبزوار هم حقی دارند.تاریخی و فرهنگی دارند. به نظرم باید بروید از خود این آقایان رئیس بپرسید دقیقاً توضیح دهند چه اقداماتی در شهر سبزوار کرده اند.آن وقت آنها فقط چندتا کار روزمره اداری را اشاره خواهند کرد.جای تأسف دارد واقعاً...

AntiArti

با سلام و عرض ادب خدمت تمام بچه های اسرارنامه . واقعا خوشحالم که یک رسانه محلی انقدر قوی و محکم درباره چیزهایی سخن می گه که سالهاست ذهن من جوون سبزواری رو به خودش مشغول کرده . به نظر بنده هم شناخت و معرفی تاریخ و فرهنگ محلی و بومی یک ضرورت بزرگه ، اون هم در دنیایی که کوچکترین کشورها با یک تاریخ چند صد ساله ، در حال انتشار فرهنگ و ادبیات خودشون هستند و در واقع یک تجارت قوی در جهت کسب منفعت مادی و معنوی براه انداختند . اما یک نکته رو باید متذکر شد که این عدم شناخت از عدم معرفی تاریخ و فرهنگ یک خطه از سوی دانش پژوهان و محققان اون نشات میگیره و این عدم معرفی یا بهتره بگیم سکوت از نوعی نگاه منفعلانه که متاسفانه بین این قشر رواج پیدا کرده . حالا وارد این بحث نمی شیم که چه عوامل یا اوامری منجر به دلزدگی و سکوت فرهنگی شده . اما نکته مهم اینه که ترغیب کردن این قشر برای انتشار مطالعاتشون در بین عوام ، به زبان ساده و نه صرفا در میان جوامع متخصص ضرورتیه که اسرارنامه اولین گام اون رو برداشته و امیدوارم که به همینجا ختم نشه و ادامه پیدا بکنه . باز هم ازتون سپاسگزارم . خسته نباشید .

صادق

سلام. واقعاً متشکرم. من قبل از اسرارنامه با خیلی از این افتخارات آشنایی داشتم اما الآن داره آشناییم عمیق تر میشه.و دارم بیشتر پی به غفلت سبزواری ها در شناخت تاریخ و فرهنگشون می برم. فقط یک خواجه نظام الملک ، یا ابوالفضل بیهقی یا ملاحسین کاشفی با اون تأثیرگزاری های خاصشون کافیه تا سبزوار را شهر دانشوران بیدار بنامیم. اما حیف که انگار بیشتر مردم ما خوابن. اگه به بعضی شهرهای همسایه نگاه کنیم یادمی گیریم باید چه جوری ارزش و احترام مفاخرشهرمون را نگه داریم.

حسين آزاد

سلام دوستان عزيز در اسرارنامه! چندي پيش با يكي از دوستان كه اهل مطابلعه و تحقيق است و تحقيقاتي درباره ي تاريخ سبزوار دارد همنشيني و صحبتي داشتم كه مولفه هايي از آن را در اختيارتان مي گذارم! اميد كه سوژه اي براي تحقيق بيشتر و شناخت بيشتر گردد! ايا مي دانستيد كه سبزوار محل ورود اريايي ها از سيبري به ايران بودند! كه گروهي ميمانند و گروهي نيز به سمت داخل فلات ايران حركت ميكنند؟ جريان اين است كه دوست عزيز ما مسير حركت اريايي ها را دقيقا در سبزوار تشريح ميكنند! و ميگويند كه سبزوار نامي نيست كه بعد از ساسويه آباد امده باشد! بلكه اصل آن سبزه وار است به معني دشت سرسبز و در مقابل آن نيز دشتي ديگر بوده اند با نام مزدينان (مزينان) كه آن هم به معناي دشت سرسبز بوده است! و اين دو دشت را با اِلِماني جدا كرده بودند! و نتايج خيلي زيبا و متقاعد كننده و معقولي را به دست اورده بودند! نكته ي دومي كه ميخوام مطرح كنم سفر امام رضا به سبزوار است. امام رضا در راه رفتن به مرو نميتوانست از امام رضا پذيرايي كند. چرا كه از شيعيان ان حضرت بودند و مامون ماموران خود را برحذر داشته بود كه از شهرهايي كه حامي ابالحسن هستند نروند! و مخصوصا 3 شهر را نام ميبرد كه از اين سه شهر به هيچ عنوان امام را عبور ندهيد كه يكي از اين شهر ها سبزوار است! و اگر مسير حركت امام رضا را بررسي كنيد به جهات نامعقولي برميخوريد كه هيچ تبييني ندارد جز اين كه ان ديارهايي كه اهل ان شهر پيرو امام بوده اند را دور ميزده اند! و اين است كه سبزوار را دور ميزنند و از نيشابور دوباره به راه برميگردند! اما بعد از آن كه امام رضا وليعهد ميشوند سفرهايي به اطراف دارند كه از آن جمله يك سفر به سبزوار است. و البته در مسير سبزوار است كه به دهي ميرسند و آنجا را بسيار آباد ميبينند! و ميپرسند كه نام اين ده چيست؟ پاسخ ميدهند كه آزادنخجير ( يعني محلي كه صيذ كردن در آنجا براي همگان آزاد است)و اما رضا ميفرمايند بايد نام اينجا را آزادمنجير (محلي كه ار فشار قبر آزاد است) گذاشت. البته همه ي اين موارد به جز آخرين مورد كه بنده از پيران آزادمنجير شنيدم همگي مستند هستند! حتي سفر امام رضا مستند است! ( ان شاء الله منابع را برايتان خواهم فرستاد! الان يادم نيست! اما فيش برداري كرده ام!) به هر حال عليرغم اين كه تاريخ سبزوار را كه تا كنون با بي مهري هاي خود ما سبزواري ها مغفول مانده است، هستند دوستان محقق و عزيزي كه در اين زمينه گام ميزنند و به زودي كتبي درباره ي تاريخ غني سبزوار منتشر خواهد شد! كه اعجاب بسياري را برخواهد انگيخت!
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما