جایگاه فرودگاه سبزوار در صنعت حمل و نقل هوایی ایران

فرودگاه سبزوار دومین فرودگاه فعال و با سابقه استان پهناور خراسان رضوی است که یکی از زیرساخت های مهم توسعه در این ناحیه از کشور محسوب می شود.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، فرودگاه سبزوار که پس از فرودگاه بین المللی مشهد ، اولین فرودگاهی است که در سطح استان های خراسان رضوی ، شمالی و سمنان با جمعیت بیش از 7 میلیون نفر ، تجربه انجام پروازهای خارجی [سوریه و عراق] را داشته، در طبقه بندی ارائه شده توسط پرتال واحد آمار شرکت فرودگاه های کشور در ردیف فرودگاه های مرز مجاز هوایی ایران دسته بندی شده است.

گفتنی است طبق یک دسته بندی ارائه شده در حال حاضر درکشور 54 فرودگاه احداث شده به همراه 6 فرودگاه در دست مطالعه و احداث وجود دارند که عمدتا در مراکز استان ها و یا سایر شهرهای دارای اهمیت و مرکزیت سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی ودانشگاهی در مناطق خود واقع شده اند.

از مجموع این حدود 60 فرودگاه کشور ، 8 مورد فرودگاه های بین المللی هستند که در7 شهر واقع شده اند (تهران با دو فرودگاه مهرآباد و امام خمینی) ، 24 فرودگاه مرز مجاز هوایی هستند که عمدتاً درمراکز استان ها واقع شده اند و فرودگاه سبزوار در این دسته جای گرفته ، 22 مورد فرودگاه های داخلی هستند که نام فرودگاه های برخی مراکز استان ها نظیر سمنان ، ایلام و یاسوج مرکز استان کهکیلویه و بویراحمد در میان آن هاست و 6 فرودگاه در حال احداثند که عبارتند از فرودگاه های آباده ، سقز ، بروجرد ، شهید مدرس (در تربت حیدریه) ، ماکو و گناباد.

سهم استان خراسان رضوی با حدود 30 شهرستان و جمعیت تقریبا 6 میلیون نفری از فرودگاه های کشور 2 فرودگاه فعال در شهرهای سبزوار و مشهد و 2 فرودگاه در دست احداث در شهرهای گناباد و کاشمر و تربت حیدریه ( به صورت اشتراکی ) است.

شهرستان سرخس نیز با سرمایه گذاری آستان قدس رضوی دارای فرودگاه است اما، فرودگاه این شهرستان فاقد فعالیت است و بیشتر مخصوص نیازهای حمل ونقل منطقه ویژه اقتصادی سرخس احداث شده است.

گفتنی است در طبقه بندی اعلام شده توسط واحد آمار شرکت مادرتخصصی فرودگاه های کشور نامی از فرودگاه های کیش ، قشم ، عسلویه ، ماهشهر ، چابهار و سرخس که بعضی از آن ها بسیار هم پر پرواز و پر رونقند به میان نیامده است زیرا این فرودگاه ها هر یک به صورت جداگانه زیر نظر مناطق آزاد یا ویژه اقتصادی کشور درمحل شهرهای نامبرده اداره می شوند.

منبع: پورتال واحد آمار شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

برنامه ریزی های خوبی برای گسترش فعالیت فرودگاه های خراسان رضوی شده است

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما