ضرورت افزایش تعداد نمایندگان حوزه سبزوار بزرگ در مجلس شورای اسلامی

وبسایت عصر سبزوار نوشت:

از زمان تاسیس مجلس در ایران بیش از یکصد سال می گذرد . در طول این یکصد سال ، از مجلس دوم شورا ، حوزه سبزوار به طور مداوم دارای دو نماینده بوده و در طول این سالیان،هیچ افزایش نماینده ای را با خود نداشته که این امر در هیچ جای دیگر بدین وجه مشاهده نگردیده و به عبارتی از این حیث در مقایسه با دیگر نقاط جغرافیایی مشابه و هم وزن ، کاملا منحصر به فرد می باشد .

با نگاهی به اصل شصت و چهار قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که به ازاء هر ده سال می بایستی بیست نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه گردد و عدم انجام چنین اقدامی در سنوات اخیر ، و حسب ادله و شواهد و امارات موجود ، به طور یقین در مجلس دهم شاهد افزایش بیست کرسی نمایندگی دیگر خواهیم بود .

حال از آنجائیکه بر اساس آمار جمعیتی و دیگر شاخص های موثر و نیز عدم افزایش تعداد نمایندگان خراسان رضوی از محل افزایش بیست کرسی قبلی ( مصوب مجلس پنجم شورای اسلامی ) و هم چنین با توجه به برخی شنیده ها و اطلاعات واصله ، در دوره جدید مجلس به احتمال قریب به یقین تعداد دو نماینده به آمار نمایندگان خراسان رضوی افزوده خواهد شد که بدین وسیله با توجه به جمعیت ، مساحت ، قدمت و نیز سایر پتانسیل های موجود پیشنهاد می گردد تا در وهله اول یک نماینده دیگر به حوزه انتخابیه سبزوار ، جوین و جغتای اضافه شود و در صورت وجود هر گونه اعتذار ، در وهله دوم پیشنهاد می شود تا یک نماینده جدید جهت شهرستانها و بخشهای فیروزه ، سرولایت ، خوشاب، جوین ، و جغتای درقالب یک حوزه انتخابیه به مجموع حوزه های نمایندگی خراسان رضوی افزوده گردد و بدین وسیله شهرستانهای سبزوار و نیشابور با رعایت اصل عدالت و انصاف و به نحو مساوی از شرایط بوجود آمده جدید بهره مند شوند.

ضمن اینکه به هم پیوستگی جغرافیایی نواحی فوق و اشتراکات دینی و قومی و زبانی این مناطق ، و جمعیت دویست هزار نفری حوزه مذکور ، استعداد ایجاد یک کرسی نمایندگی را به طور بدیهی خواهد داشت .
منبع: عصر سبزوار

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

محمدرضا محسنی ثانی نایب رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی شد

نظرت را بنویس
comments

ایمان

طرح بسیار منطقی بود. اتفاقا همه این شهرستانها مشترکات زیادی دارند.

خراسانی

امیدورایم در صورت لزوم این اتفاق برای منطقه ی سبزوار روی دهد، اما یکی از مناطقی که اصل عدالت در تعداد نماینده ی مجلس در آن اتفاق نیفتاده، منطقه تربت حیدریه است، در حال حاضر شهرستان های تربت حیدریه، مه ولات و زاوه (که همگی در گذشته جزئی از شهرستان بزرگ تربت حیدریه بوده اند) با بیش از 350 هزار نفر جمعیت فقط دارای یک نماینده هستند و این به نوعی ظلم و بی عدالتی در حق مردم این منطقه است. امیدواریم در دوره ی بعد حق این منطقه ادا شود و مردم متدین این منطقه ی بزرگ و پرجمعیت دارای دو نماینده در مجلس باشند،\r\nبا تشکر از سایت اسرارنامه

مفتح

صد البته هم استانی عزیز امید وارم شما هم به حقتون برسید ان شاا...

یک شهروند

سلام ،افزایش نماینده با همین حوزه فعلی سبزوار خوب است ولی اگرقرار باشد با افزایش بخشی از حوزه استحفاظی نیشابور نظیر فیروزه و یا منظقه ای دیگر از نیشابور یک نماینده افزایش یابد غیر ممکن است و برای آینده و استان بودن سبزوار مشکل و درد سر ساز خواهد بود . ممکن است وحدت شهرستان های سبزوار بزرگ به هم بخورد، افزایش نماینده با همین شهرستان های فعلی سبزوار کاری معقول است و لاغیر/ یک شهروند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما