شورای شهر سبزوارآبروداری کند / با ساخت سریعتر نماد رستم و سهراب

 وبسایت سبزوار نیوز که یکی از پایگاه های خبری موفق و پرسابقه شهرستان سبزوار است و معمولاً در زمینه گزارش های تصویری و انتشار عکس های هنری شهرستان در میان دیگر وبسایت ها حرف اول را می زده است ، اخیراً به لحاظ خبری و تولید گزارش ها و مصاحبه های به روز اجتماعی نیز رشد چشمگیری داشته است. 
یکی از گزارش های مهمی که در یک هفته گذشته در این وبسایت خبری سبزوار منتشر شد ، در ارتباط با اظهارات دکتر علی اصغر علوی بود که این عضو شورای اسلامی شهر سبزوار درمورد طراحی و اجرای نماد حجمی نبرد رستم و سهراب در این شهر تاریخی توضیحاتی ارائه  داده بود.
مجله اینترنتی اسرارنامه دراینجا تصمیم دارد درابتدا متن کامل گفتگوی خبرنگار سبزوار نیوز با دکتر علی اصغرعلوی رئیس سیاست گزاری موزه سبزوار و عضو شورای شهر را در خصوص احیای آرامگاه اسطوره ای سهراب منتشر کرده و سپس تحلیل تحریریه اسرارنامه را بر این موضوع به اطلاع شما مخاطبین گرامی برساند:
المان رستم و سهراب آبرویی برای سبزوار است
«سبزوار شهر دیرینه های پایدار است . این نام به تاریخ کهن،آثار و ابنیه باستانی سبزوار اشاره بسيار خوبي دارد که از هزاران سال بيش در این سرزمین پر رمز و راز به جای مانده اند پس بی علت نیست که عده ای سبزوار را موزه یادمان های هزاران ساله معرفي مي كنند
میدان دژ سپید و به عبارتی رزمگاه رستم و سهراب محلی واقع در محوطه فعلی شهرداری سبزوار است که بسیاری از شهروندان سبزواری نه تنها در مورد این مکان چیزی نمی دانند که شاید تابلو نصب شده ای با همین مضمون را هم در مقابل این سازمان نصب شده تاكنون شايد ندیده باشند، واقع شدن میدان نبرد رستم و سهراب و آرامگاه اسطوره ای سهراب در سبزوار ریشه در اسطوره های کهن دارد و باوری بی ریشه و اساس نیست. 
این تابلو شاید تنها نشان از این مکان اسطوره ای باشد که به باورها و عقاید مردم سبزوار بر می گردد و قطعا ذهن مسافران این شهر کویری را که قدمتی شش هزار ساله و آثار شهرنشینی حداقل سه هزار ساله دارد، هر چند برای لحظاتی به خود مشغول می کند مدت زماني است كه قرار است براي طراحي المان رستم و سهراب يك مسابقه بين المللي در تهران برگزار شود كه رئيس كميسون سلامت، تحقيقات و امور زير بنايي شوراي شهر سبزوار در خصوص تاخير در اجراي مسابقه بين المللي رستم و سهراب به خبرنگار ما گفت: بنده با كارهاي شتابزده و غيرعلمي مخالف هستم نمونه هاي متعددي از طرح ها در بحث مبلمان شهري و زيبا سازي در سطح شهر صورت گرفته است ولي به لحاظ شتابزده بودن و عدم تفكر علمي آنطور كه بايد و شايد مورد توجه قرار نگرفته و بعد از مدت زماني طرح برداشته مي شود.
سيد علي اصغر علوي برگزاري مسابقه رستم و سهراب را به عنوان نخستين اقدامي كه در سطح بين الملل براي يك شهرستان انجام خواهد شد معرفي كرد و افزود: ما براي انتخاب يك اثر ماندگار و در خور شان براي المان رستم و سهراب در سبزوار، فراخواني به تمامي هنرمندان ايراني و حتي هنرمندان كشورهاي همسايه صورت گرفت تا بعد از انتخاب بهترين اثر از بقيه آثار براي موزه رستم و سهراب استفاده شود.
وي مطالعه و تفكر علمي  را از عوامل مهم يك اثر ماندگار معرفي كرد و اظهار داشت: طرح هاي ماندگار فراواني در ايران و يا در سطح دنيا مشاهده مي شود كه به لحاظ كار شناسي و مطالعاتي بودن جزء آثار سمبل يك شهر معرفي شده است.
رئيس شوراي سياست گذاري موزه سبزوار  با تاكيد بر اينكه ما بيگيريم تا المان رستم و سهراب به عنوان  يكي از بهترين آثار و سمبل شهر سبزوار معرفي شود، اظهار داشت: اين مسابقه استاندارد و در سطح ملي و بين المللي انجام مي شود، آثار مسابقه تا اواخر هفته آينده در تهران جمع آوري خواهد  شد كه داوري مسابقه توسط سه داور در سطح ملي مي باشد.
علوي اين مسابقه را به عنوان نخستين اقدام در سطح بين الملل كه براي يك شهرستان انجام خواهد شد معرفي كرد و افزود: در مجموع تعداد 80 اثر به اين مسابقه ارسال خواهد شد كه در نهايت 12 اثر انتخاب مي شود كه به سه نفر برگزيده اين مسابقه هداياي ارزشمندي اهدا  و به نفرات4 تا12  نيز مبلغ يك ميليون تومان تقديم خواهد شد.
وي نصب المان رستم و سهراب را علاوه بر ماندگاري، آبرويي براي سبزوار عنوان كرد و گفت: طرح هاي منتخب علاوه بر زيبايي و ماندگاري باعث جذب گردشگر و تشكيل موزه نيز مي گردد كه اين مهم علاوه بر فرهنگ سازي نقش بسيار مطلوبي در اقتصاد سبزوار نيز ايفا خواهد كرد.
رئيس كميسون سلامت، تحقيقات و امور زير بنايي شوراي شهر سبزوار از احداث موزه رستم و سهراب در مسير گرمابه شهرزاد در خيابان نواب صفوي خبر داد و گفت: اين مكان با مساحتي بالغ بر 1100 متر مربع در حال آماده شدن است.
علوي بحث احداث موزه  رستم و سهراب را از مهمترين عوامل تاثير گذاربر فرهنگ سازي عنوان كرد و اظهار داشت: آثار باستاني متعددي در سبزوار كشف شده و به لحاظ اينكه سبزوار فاقد موزه مي باشد اين آثار به موزه هاي شهر هايي از جمله مشهد و تهران ارسال مي شود.
وي تصريح كرد: با احداث اين موزه جوانان سبزواري هنگامي كه بدانند كه شهرشان داراي قدمتي چند هزار ساله است خودشان را بدون هويت و بدون بشتوانه  فرهنگي فرض نمي كند.
عضو شوراي شهر سبزوار ادامه داد: با احداث ايم مهم تمامي آثار باستاني ارسال شده به شهرهاي مختلف دوباره به سبزوار بر خواهد گشت و در موزه رستم و سهراب نگهداري خواهد شد.
 رئيس شوراي سياست گذاري موزه سبزوار به كشف آثار باستاني در تبه دامغاني در ورودي سبزوار اشاره كرد و افزود: شواهد مبهمي از يك تمدن كهن كه قدمت آن به 4 هزار و 500 سال بيش از ميلاد مسيح  مي رسد نظر باستان شناسان را به خود جلب كرده باستان شناسان با كشف ظروف سفالي و مهر دريافتند كه اين آثار متعلق به 6 هزار و 500 سال بيش مي باشد.
علوي نصب يك طرح بين المللي و احداث موزه اي منحصر بفرد از طرح هاي منتخب را از مهمترين اهداف برگزاري مسابقه بين المللي رستم و سهراب عنوان كرد و گفت: آثار منتخب در موزه رستم و سهراب نگهداري خواهد شد كه اين اقدام علاوه بر ارزشمندي آثار مكاني براي بحث و گفتگو  براي هنرمندان و مردم خواهد شد.
وي در باسخ به سوال خبرنگار ما چرا اجراي اين مسابقه با تاخير طولاني مواجه شد، اظهار داشت: كار اجرائي با كار تئوري و نظري تفاوت زيادي دارد در اجراي طرح هاي عملي ما با مشكلات فراواني مواجه مي شويم كه تعطيلات نوروزي و بحث انتخابات مجلس شوراي اسلامي  اجراي اين كار را بسيار تحت شعاع قرار داد.
 رئيس كميسون سلامت، تحقيقات و امور زير بنايي شوراي شهر سبزوار تصريح كرد: اين سوال براي خوانندگان بيش مي آيد كه انتخابات چه دخل و تصرفي بر اجراي مسابقه رستم و سهراب دارد در حقيقت ما براي چاب بوستر و بروشور به سراسر ايران و كشورهاي همسايه دچار مشكل شديم  و به هر كجا مراجعه مي كرديم به لحاظ درگير بودن در چاب بوسرهاي تبليغاتي آن را به بعد از انتخابات موكول مي كردند.
علوي همچنين از راه اندازي وب  سايت رستم و سهراب  و همچنين بيگيري موزه تاريخ ادبيات در سبزوار خبر داد و افزود: افتتاح اين سايت در ماه مبارك رمضان خواهد بود كه اطلاعاتي راجع به خود موزه، انواع موزه ها و همچنين اطلاعات به روز شده در خصوص تبه دامغاني  سبزوار در آن گنجانده خواهد شد.»(منبع : سبزوارنیوز)
پروژه طراحی نماد حجمی نبرد رستم و سهراب که براساس بسیاری از منابع متقن تاریخی در حوالی سبزوار رخ داده و نشان دهنده تاریخ و هویت دیرینه این کهن شهر خراسان است ، به لحاظ گردشگری و حفظ و احیای میراث ماندگار فرهنگی برای دارالمومنین سبزوار حائز اهمیت بسیاری است. اما به نظر می رسد این پروژه مهم تا کنون عملاً از پیشرفت مناسب و کافی برخوردار نبوده و یا اطلاع رسانی صحیحی از آن در میان مردم به عمل نیامده است.
هرچند دکتر علوی عضو شورای شهر سبزوار در گفتگوی اخیر خود که سبزوار نیوز منتشر کرده است ، تلویحاً کندی این پروژه را پذیرفته اما این کندی را ناشی از دقت عمل و وسواس بالایی دانسته که برای انجام هرچه بهتر پروژه مذکور اعمال شده است.  لیکن اعضای محترم شورای شهر به عنوان بانیان این پروژه ، باید به خاطر داشته باشند که هرچند دقت عمل در اجرای هر طرحی بسیار لازم است اما این نباید دلیلی شود برای اتلاف وقت و از دست دادن فرصت ها . 
به هرحال مسئله مهم این است که سبزوار به لحاظ تاریخی و فرهنگی به گنجینه  پرباری از افتخارات مادی و معنوی شباهت دارد که متأسفانه تا کنون ناشناخته یا کمتر شناخته شده باقی مانده است. به همین دلیل بسیار ضروری می نماید که برای شناخت ، معرفی و احیای این افتخارات کشف نشده به سرعت کارهای موثری صورت گیرد و شورای اسلامی شهر سبزوار یکی از نهادهایی است که در این زمینه مسئولیت دارد.
 اینک اما با نزدیک شدن به آخرین ماه های فعالیت سومین شورای شهر سبزوار ، به نظر می رسد از جانب این شورای محترم ، کم توجهی های زیادی به بسیاری از توانمندی های تاریخی و فرهنگی سبزوار شده است.فقط کافیست از خود بپرسیم :
1- در سالهای گذشته برای پاسداشت و ارزش گزاری نهضت پرافتخار سربداران که تشکیل دهندگان نخستین حکومت مردمی شیعه در ایران بودند و به عنوان هویت ارزشمند محلی سبزواری ها محسوب می شوند، چه اقدام موثری صورت گرفته است؟ آیا حتی کسی از سالروز این ماجرای مهم (12 شعبان هرسال) در سبزوار خبر دارد ؟ و اقدام خاصی در این زمینه انجام می دهد؟
2- برای پاسداشت و معرفی کامل خواجه ابوالفضل بیهقی دبیر با کفایت غزنویان که صاحب یکی از معتبرترین کتب تاریخی ایران است ، چه اقدامی صورت گرفته است؟ آیا حتی تندیسی که قرار بود از وی در روستای زادگاهش حارث آباد در 10 کیلومتری جنوب سبزوار ساخته شود ، تکمیل شد؟
3- برای پاسداشت و معرفی کامل عظمت علمی و فرهنگی و تاریخی خواجه نظام الملک توسی دانشمند سبزواری الاصل و وزیر کاردان سلجوقیان که آبادانی های زیادی در ایران به وجود آورد و از جمله نظامیه های نیشابور ، بغداد ، بلخ و ... را پایه گزاری کرد ، چه کاری صورت گرفته است؟ آیا حتی بسیاری از افراد می دانند این وزیرنام آور ایرانی سبزواری بوده است؟
4- با دکتر علی شریعتی چه کردیم ؟ آیا به عنوان یک فرد صاحب فکر و اندیشه که تفکرات وی تأثیرات فراوانی بر جوانان ایران گذاشته است ، برای وی حداقل یک مراسم آبرومندانه بزرگداشت در شهر و روستای زادگاهش سبزوار ، داورزن و مزینان اقدام خاصی صورت گرفته است؟
5- برای دیگر افتخاراتمان چه  ؟ برای ملاحسین واعظ کاشفی پدر نمایش ایران ، حاج ملاهادی سبزواری آخرین فیلسوف بزرگ از سلسله فلاسفه الهی ، برای بسیاری از بناهای تاریخی و آداب و رسوم به جای مانده از دوره های پیشین سبزوار چه کرده ایم ؟
اگر بخواهیم پرسش های فوق را ادامه دهیم به اندازه حجم عظیم ارزش ها و افتخارات فرهنگی و تاریخ دیار سربداران و حجم عظیم تر کم کاری و غفلت های انجام شده ، باید سئوال بپرسیم که در حوصله این مطلب نیست.
اما دراینجا باید گفت مردم و رسانه های محلی دارالمومنین سبزواراز شورای محترم شهر انتظار دارند ، حالا که این شورا در تصمیم و اقدامی مبارک و هوشمندانه برآن شده است تا به احیای آرامگاه اسطوره ای سهراب در سبزوار پرداخته و نماد حجمی آن را طراحی کند ، هریک از اعضا اجازه ندهند ، این مهم آنقدر به تأخیر بیافتد که عمر شورای فعلی به پایان رسیده و در نتیجه از این پروژه و طرح مهم تنها شعار و حرفی باقی بماند.
این درخواست مجله اینترنتی اسرارنامه از اعضای شورای اسلامی شهر سبزوار از آن رو مطرح می شود که دکتر علوی عضو شورا چنانکه در بالا دیدیم در خصوص تأخیر در اجرای مسابقه بین المللی برای طراحی نمادحجمی رستم و سهراب به خبرنگار سبزوار نیوز گفته است :« بنده با كارهاي شتابزده و غيرعلمي مخالف هستم نمونه هاي متعددي از طرح ها در بحث مبلمان شهري و زيبا سازي در سطح شهر صورت گرفته است ولي به لحاظ شتابزده بودن و عدم تفكر علمي آنطور كه بايد و شايد مورد توجه قرار نگرفته و بعد از مدت زماني طرح برداشته مي شود.» اما از دیدگاه اسرارنامه در اینجا توجه به این موضوع ضروریست که اگر قرار باشد دقت نظرها به توقف کارها بیانجامند از ارزش خاصی برخوردار نیستند. بلکه دقت نظر تنها زمانی که به یک نتیجه مطلوب و البته ملموس منجر شود ارزشمند است . بر این اساس نگرانی اسرارنامه در رابطه با تأخیر بیش از حد اجرای پروژه رستم و سهراب از آن جهت است که طبق اعلام های اولیه تا کنون باید حداقل فاز اول این مجموعه فرهنگی ، تاریخی ، تفریحی و گردشگری در سبزوار به بهره برداری رسیده بود . 
این موضوع را رئیس کمیسیون تحقیقات و امور زیربنایی شهرستان سبزوار حدود یک سال قبل در گفتگو با وبسایت سبزوار پیام یکی دیگر از پایگاه های خبری و تحلیلی دیار سربداران وعده داده بود :« فاز نخست پروژه 'رستم و سهراب' شامل احداث فرهنگسرا و نصب المان در دوره فعلي شوراي اسلامي به بهره برداري برسد.» (منبع: سبزوارپیام)
اینک اما چنانکه گفته شد ، عمر شورای سوم روبه پایان است. قطعاً از چندماه مانده به برگزاری انتخابات ، طبق معمول اکثر فعالیت های شورا به خاطر ایجاد فضای انتخاباتی در شهر متوقف خواهد شد و دیگر اعضای فعلی شورا حتی اگر خودشان هم بخواهند نمی توانند اثرگزاری لازم را بر اجرای امور داشته باشند. لذا انتظار می رود شورای سوم با تعجیل در اجرای این پروژه فرهنگی و تاریخی که به گفته دکتر علوی آبروی شهر سبزوار است و با به بهره برداری رساندن حداقل فاز یک آن تا پیش از انتخابات شورا، آبروی داری کرده و اقدامی مثبت و موثر در راستای ارزش های فرهنگی دیار سربداران از خود به یادگار بگذارد.
در پایان خاطرنشان می گردد وبسایت رسمی طراحی نماد رستم و سهراب از چندماه قبل تا کنون راه اندازی شده است. برای ورود به این وبسایت روی اینجا کلیک کنید.

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments

آیسا

گفتید مهرماه نمایشگاه دارید و جوایز و میدید چرا اعلام نمیکنید در چه تاریخی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (واسه مسابقه ی رستم و سهراب سبزوار)

یک نفر شاهد

با سلام ...با تشکراز شما اخبار سبزوار را اگر بیشتر و به روزتر گزارش کنید بهتره .. مخصوصا در حوزه شهری و سهرداری گزارشات کمتری دارید

حسين آزاد

با سلام و خسته نباشيد ممنون مفيد بود.

جلال تعصبی

مدیریت محترم سایت با سلام و عرض تشکر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای شما ، مطلب منتشره با کد 574 بسیار قابل استفاده بود . البته پی گیری و اقدام بموقع به جای خود محفوظ است . متشکرم

علوم اجتماعی ششتمد

با سلام. مقاله درباره کردشگری در ششتمد در آدرس زیر قابل دسترسی می باشد. همچنان منتظر نظرات شما عزیزان هستیم. با تشکر http://6tamad.vcp.ir/8211-%D8%B4%D8%B4%D8%AA%D9%85%D8%AF/214221-%D8%B4%D8%B4%D8%AA%D9%85%D8%AF-%DA%AF%D9%86%D8%AC%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%86%D8%A7%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86.html
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما