سبزوار دارای شهرداری بافت تاریخی شد / شهرداری منطقه 3

در چهارمین ماه از آغاز فعالیت دکتر طالبی در شهرداری سبزوار ، یکی از اقدامات مثبتی که به تازگی تحقق یافته است، تأسیس سومین منطقه شهرداری مختص بافت تاریخی است که با توجه به قدمت دیرینه تاریخی و فرهنگی دارالمومنین سبزوار شهر دیرینه های پایدار وجود چنین مدیریتی در شهرداری این شهر ضروری به نظر می رسید.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه بافت تاریخی سبزوار شامل محدوده ای از این شهر باستانی است که در صورت حفظ و مرمت ابنیه آن ، می توان بخش عظیمی از هویت تاریخی و خاطره رویدادهای تلخ و شیرین سرزمین خراسان از گذشته های دور تا به امروز را در آن بازیافت.

ابنیه ای نظیر مسجد پامنار با قدمت بیش از 1100 سال یکی از قدیمی ترین مساجد خراسان ، مدرسه فخریه قدیمی ترین مدرسه بازمانده در ایران از نسل اولین دوره ای که مدارس متستقل از مساجد در کشور تأسیس شد ، مسجدجامع یادگار عصر سربداران نخستین حکومت مردمی شیعه درایران ، میدان و محله تاریخی سبریز ، محله تاریخی نقابشک ، بازارچه سنتی سبزوار ، بنای امام زاده یحیی ، چندکاروانسرای تاریخی ، چند خانه تاریخی و ... از جمله ابنیه ای است که در محدوده تحت نظارت شهرداری بافت تاریخی سبزوار قرار می گیرد و بنابراین می توان گفت، این بافت در صورت حفظ و مرمت مناسب آیینه ای تمام نما از تاریخ خراسان و شرق ایران است.

وبسایت شهرداری سبزوار خبر مربوط به تأسیس مدیریت بافت تاریخی را به شرح زیر منتشر کرده است:

به استناد قرائن باستان شناسي محوطه هاي كهن شهر سبزوار قدمت بیش از 7000 سال دارد. احداث شهر سبزوار و ایجاد کانون های زیستی در نواحی بیهق در عهد اشکانی و ساسانی بوده است. بنیاد شهر سبزوار را برخی مربوط به عهد اشکانیان و همزمان با پیدایش و رونق راه بین المللی شرق به غرب می دانند . بعضی بر این عقیده اند که تاریخ احداث این شهر در حدود سال 300 میلادی با آغاز تشکیل سلسله ساسانی است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، مطالعات و مستند سازی های صورت گرفته محدوده برج و باروی قدیم شهر مساحتی حدود 128 هکتار تعیین گردیده است. مرکز شهر به مساحت 43،5 هکتار محدوده بافت تاریخی شهر را در بر گرفته است. دارا بودن بیش از 250 اثر تاریخی که 150 اثر آن در فهرست اثار ملی به ثبت رسیده است ارزش تاریخی این شهر را روشن می سازد.

بافت های تاريخی شهرها و ضرورت پرداختن به آن به عنوان ضرورت استفاده از ظرفيت هايی برای شهر و شهروندان مطرح است. ساختار بافت های تاريخی موجود در شهرها نشان می دهد شهر سازی سنتی ايران معلول نيازهای مادی و معنوی انسان هايی بوده که هر يک به نوعی در شکل دادن به پيرامون خود تاثير گذار بوده اند.

از موثرترین اقدامات جهت حفظ هویت ایرانی و انتقال فرهنگ از ورای تاریخ دیر باز و کهن به آیندگان، حفظ و احیاء میراث فرهنگی و بافت های تاريخی است. فرهنگ مرمت و احیاء ریشه در میراث تاریخی کشور دارد. حفظ بافت و آثار تاریخی یکی از ضرورت های انکار ناپذیری است که بی توجهی به آن ممکن است به خدشه دار شدن هویت، تمدن و تاریخ کشورها منجر می شود.

طبق آئین نامه اجرایی بند(ج) ماده 166 قانون سوم توسعه اقتصادی و موضوع ماده 115 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، در شهرهای دارای بافت تاریخی ارزشمند اقدام در جهت حفاظت و کاربری بافت تاریخی الزامی می باشد. در اين راستا شهرداري سبزوار اقدام به تشكيل شهرداري منطقه سه با رويكرد حفاظت از بافت تاريخي نموده است.

حوزه كاري اين منطقه از شمال محدود به خيابان اسدآبادي، از جنوب به خيابان طبرسي، از شرق به خيابان كاشفي و از غرب محدود به خيابان عطاملك مي باشد.

منبع: سایت شهرداری سبزوار

لازم به ذکر است در چند روز اخیر شهرداری سبزوار اقدام به انتشار و نصب بنرهایی تأثیرگذار در ارتباط با ضرورت حفظ و احیای ابنیه تاریخی کرده است که نصب این بنرها می تواند به عنوان یکی از روش های فرهنگ سازی و اطلاع رسانی ، باعث برانگیختن توجه و حساسیت شهروندان سبزواری نسبت به سرمایه عظیم تاریخی و فرهنگی شهرشان شود که تا کنون مورد غفلت قرار می گرفته است.

 

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

پیشنهاد طلایی عصر سبزوار در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری غرب خراسان

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما