گنبدکاووسی ها تمبر یادبود دکتر بسکی را منتشر کردند، سبزواری ها برای تجلیل از این همشهری فرهیخته خود چه خواهند کرد؟

دکتر غلامعلی بسکی پدر دلسوز طبیعت ایران و فرزند شایسته سبزوار مدتی است که به علت سکته مغزی در بستر بیماری به سر می برد
اما خدماتی که او تا پیش از دوران بیماریش برای طبیعت ایران انجام داد و همچنین سبک خاص و متفاوتی که در زندگی شخصی مبتنی بر گیاه خواریش ایجاد کرده بود، باعث شده است بین عموم مردم و به ویژه علاقه مندان محیط زیست و طبیعت ایران به محبوبیت و شهرتی فراوان دست یابد که این میزان از محبوبیت و شهرت غیر قابل فراموشی است.
در همین راستا مردم استان گلستان به ویژه اهالی گنبد کاووس شهری که دکتر بسکی سال های اخیر را در آن جا زندگی کرده است، مدتی قبل طی برگزاری مراسمی باشکوه از مقام علمی و فعالیت های زیست محیطی این پدر دلسوز طبیعت تقدیر کردند و و اداره کل پست استان گلستان به پاس زحمات شایان دکتر بسکی تمبر یادبود ایشان را چاپ و منتشر کرد.

اینک این سوال مطرح می شود که همشهریان دکتر بسکی در سبزوار نیز آیا هنوز که این پدر دلسوز طبیعت ایران در قید حیات است، برنامه خاصی برای تجلیل و ادای احترام به این همشهری فرهیخته خود دارند؟

لازم به توضیح است، هرچند دکتر بسکی بیشتر سکونت خود را در سال های اخیر در تهران و گنبدکاووس سپری کرده است، اما مراوداتش را با شهر زادگاهش سبزوار قطع نکرده بود. به طوری که دائما به شهرها و روستاهای منطقه سبزوار بزرگ مسافرت می کرد و قرار بود چند طرح مهم در عرصه درختکاری و باغداری را در این ناحیه به اجرا در آورد.

به طور نمونه در یکی از آخرین سفرهایش به سبزوار زمینه ساخت یک باغ و پارک جنگلی در شهر ششتمد را فراهم آورد (منبع) ، وی همچنین به بازدید از باغ ایرانی در حال احداث در سبزوار رفت و حاضر شد جهت انتخاب بهترین درختان در این باغ به شهرداری مشاوره و راهنمایی های لازم را ارائه دهد و همچنین برنامه احداث پارکی با وسعت 150 الی 200 هکتار را در سبزوار داشت (منبع) و همچنین با انجمن ها و جوانان فعال در عرصه محیط زیست سبزوار همواره با آغوشی باز در ارتباط بود. از همین رو می توان گفت، دکتر بسکی علاوه بر اینکه نامش افتخاری دیگر در کنار همه افتخارات دارالمومنین سبزوار شهر دانشوران بیدار محسوب می شود، خودش نیز به واسطه فعالیت ها و علاقه مندی هایش به گردن مردم و شهر سبزوار حق دارد و می بایست مسوولان مربوطه و همچنین گروه های مردمی جهت ادای بخشی از این حق اقدامات لازم را به عمل آورند.

در این بین ادارات و نهادهایی نظیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، میراث فرهنگی ، اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار ، کمیسیون فرهنگی شورای شهر ، انجمن دوستداران طبیعت سبزوار و ...وظیفه بیشتری نسبت به سایرین در امر بزرگداشت دکتر بسکی دارند.

 

پیشنهادات اسرارنامه برای بزرگداشت دکتر بسکی در سبزوار:

1- برگزاری همایش نکوداشت در سطح ملی و یا حداقل در سطح استانی برای قدردانی از زحمات این

2- ایجاد تندیسی بزرگ و شکیل از دکتر بسکی و نصب آن در یکی از اماکن عمومی

3- نامگذاری یک خیابان یا میدان و یا ترجیحا یک پارک فضای سبزوار به نام این پدر دلسوز طبیعت ایران

4-  تأسیس مرکزی در دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان دومین دانشگاه بزرگ و معتبر ملی در شمال شرق ایران و یا خارج از دانشگاه و به صورت مستقل برای انجام پژوهش های علمی و آزمایش های عملی روی سبک زندگی گیاه خواری که دکتر بسکی پیشنهاد می کند و ارائه نتایج این تحقیقات به عموم مردم از طریق رسانه های معتبر

5- راه اندازی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی در سبزوار با نام دکتر بسکی

6- تألیف کتابی مشتمل بر زندگی نامه ،و شرح خدمات و دیدگاه های دکتر بسکی به عنوان یکی از مفاخر نامدار دیار سربداران

7- تهیه فیلمی مستند و یا داستانی از زندگی وخدمات دکتر بسکی به طبیعت ایران

و ...

 اینک در پایان مناسب است نگاهی داشته باشیم به مراسم رونمایی از تمبر یادبود دکتر بسکی فرزند شایسته سبزوار و پدر دلسوز طبیعت ایران که مدتی قبل در شهر گنبدکاووس استان گلستان برگزار شده است:

 

 قابوس نامه : به مناسبت هفته محیط زیست ، همایش تجلیل از پدر دلسوز طبیعت ایران دکتر غلامعلی بسکی با رونمایی از تمبر یادبود وی برگزار گردید .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه ؛ در این همایش حجت الاسلام و المسلمین سبحانی امام جمعه گنبد کاووس و مسئولین استانی و شهرستانی حضور داشتند .

دکتر سلیمان عباسی نماینده مردم شهرستان گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی با اشاره بر حفاظت از محیط زیست ، خاطر نشان کرد : حراست از محیط زیست وظیفه ی شرعی و قانونی همه ی مردم است و باید به آن اهمیت بدهند . عدم توجه به امر حفظ محیط زیست بر تمام ما تاثیر میگذارد و باعث مشکلات جدی در زندگی ما خواهد شد .

وی افزود : ورود انسان به طبیعت آن هم به حالت ناآگاهانه عامل بروز مشکلات زیست محیطی می باشد . بشر ، نقش مهمی در اکوسیستم دارد و برای بقاء خود باید در حفظ آن کوشا باشد . میتوان با دانش و آگاهی بهتر از تخریب محیط زیست جلو گیری کنیم و از آن بهره صحیح ببریم .

در ادامه مهندس خزائی مدیرکل پست استان گلستان تمبر را نشان تاریخ و فرهنگ کشورها دانس و گفت : هرآنچه بر روی تمبر زده میشود ، نشانگر تاریخ ، تمدن ، فرهنگ ، آیین و رسوم می باشد . تمبر در هر کشور به عنوان یک سفیر در دیگر کشور شناخته میشود به همین جهت باید از آن در راستای ترویج فرهنگ غنی اسلامی ایرانی خود استفاده کنیم .

وی تصریح کرد : یک وسیله مرسوله باید تمبر داشته باشد و این تمبر است که به آن اعتبار و پشتوانه می بخشد . تمبر یادبود پدر دلسوز طبیعت ایران دکتر بسکی نیز اعتباری به تمبر ملی خواهد بخشید زیرا که وی از بزرگان و افراد شناخته شده در عرصه طبیعت می باشند .

در آخر از تمبر یادبود پدر دلسوز طبیعت ایران دکتر بسکی توسط سلیمان عباسی نماینده مردم گنبد در مجلس و محمد حمیدی فرماندار ویژه شهرستان گنبد کاووس رونمایی شد .

منبع: پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه

 برای مشاهده  گزارش  تصویری  از این  مراسم هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک  کنید:

 یادی از دکتر غلامعلی بسکی پدر طبیعت ایران و فرزند شایسته سبزوار 

نظرت را بنویس
comments

با سلام \r\nدرسته دكتر بسكي براي همه ايرانيها بزرگه و باعث افتخار هر سبزواري است اما تحقيق كنييد جناب دكتر بسكي تا حالا صد تا كار خير انجام داده از مدرسه و بيمارستان بگير تا گاوداري .....چند تا كار خير برا همشهرياش و جوونهاي بيكارش انجام داده ؟؟؟؟؟؟؟؟ \r\nگنبد كاووسي ها در مقابل خدماتي كه اين مرد برا شهرشون و استانشون انجام داده تقريبا كاري نكردن
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما