سخنان دکتر سیدمحمد علوی مقدم چهره ماندگار کشوری درباره عظمت مقام معلم و اهمیت قائل شدن قرآن برای علم

دکتر سید محمد علوی مقدم استاد برجسته دانشگاه ها و چهره ماندگار ادبیات فارسی در کشور که از افتخارات علمی و دانشگاهی سبزوار در دوره معاصر محسوب می شود، به تازگی ضمن شرکت در مراسم بزرگداشت استاد محمود بیهقی پژوهشگر و نویسنده برجسته معاصر سبزوار ، به ایراد سخنانی در رابطه با عظمت مقام معلم پرداخت و سپس به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، در رابطه با فضیلت رمضان و نزول قرآن کریم در این ماه نیز سخنرانی کرد.
اسرارنامه در ادامه به انتشار بخش هایی از سخنان این چهره ماندگار کشوری در مراسم مذکور می پردازد:


دکتر علوی مقدم:
تشکیل این مجلس به مناسبت بزرگداشت بزرگ معلمی از دیار سربداران است که سه سال پیش در چنین روزهایی درگذشت . بزرگی می گفت اگر ثروتمندی را احترام کنی، ثروت را حرمت نهاده ای اگر قدرتمندی را حرمت بگذارید ، قدرت را احترام کرده اید ، ولی اگر معلمی را احترام کردید، باید گفت که شما علم را تکریم کرده اید.
بزرگداشت یک بزرگ کاریست بس سودمند  . کاریست مفید. این است که باید از بانیان و دست اندرکاران این محفل با روح سپاسگزاری کرد.
چنین است که احترام به معلم ، احترام به علم است. چرا پیامبر اکرم که در 40 سالگی مبعوث شد نخستین پیامش خواندن و نوشتن بود؟
«اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ (1) خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ(2) اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ (3) الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ (4) عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ (5)»
عجیب است که دومین سوره ای هم که بر پیامبر اکرم نازل شده سوره القلم است. «ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ»
من مدتی بود که فکر می کردم چرا سور الرحمن که خدای رحمن می فرماید:
الرَّحْمَنُ (1) عَلَّمَ الْقُرْآنَ (2) خَلَقَ الإِنسَانَ (3)  عَلَّمَهُ الْبَيَانَ (4)
چرا «عَلَّم القرآن» بر «خلق الانسان» مقدم آمده؟ در حالی که علی القاعده باید اول «خلق الانسان» و سپس «علم القرآن» باید باشد بعد دیدم که مفسران هم توجه کره اند  به این نکته و گفته اند برای اینکه به مقام علم و دانش کاملا پی برده شود، «عَلَّمَ القُرآن» بر «خَلَقَ الاِنسان» ارجحیت داده شده است. این است که من واقعا تشکر می کنم از که بانیان این محفل و همه کسانی که در آن شرکت کرده اند.
حضار گرامی بدانید بزرگی می گفت معلم بزرگ است. چرا؟ زیرا
”المعلمون بناة حقيقيون يبنون الإنسان، والإنسان هو غاية الحياة ومنطلق الحياة.“
بنات جمع بانی یعنی سازندگان است. معلمان انسان می سازند و انسان هدف اصلی حیات است. این است که معلم مقام بالایی دارد. مقام عالی از آن معلم است.
و چون مقام معلم والاست شما طی طریق فرموده اید در این مجلس در این هوای گرم شرکت کرده اید. من به عنوان معلمی که 60 سال بیشتر به کلاس رفته ام از شما تشکر می کنم.
بیهقی محمود یک معلم به تمام معنا خوبی بود.


دکتر علوی مقدم در ادامه سخنرانی خود اشاره ای هم به فرارسیدن ماه مبارک رمضان کرد و گفت:

قرآن در ماه رمضان نازل شد ولی ما شیعیان 27 رجب را بعثت می دانیم. وقتی که پیامبر اکرم به نبوت مبعوث شده. این تناقض چگونه حل می شود؟ که در آیه ای داریم : « إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» ولی در جایی دیگر می بینیم27 رجب بعثت پیامبر است!
 هر مسلمان باید بداند قرآن دو نزول دارد. نزول دفعی و نزول تدریجی. بدین معنا که قرآن درماه رمضان به یک باره بر قلب پیامبر اکرم نازل شده و از 27 رجب به بعد هم به تدریج یک سلسله سوره ها در مکه و بقیه در مدینه نازل شده است.
سور مکی کوتاه است. قصار می گوید. خود «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ» که درباره اهمیت علم و دانش است همان آیه ها وزن دارد و آهنگین است. منتها بعضی از سوره ها با یک سوگند «وَالعَصر اِنَّ الانسانَ لَفی خُسر»  سوگند به روزگار
بعضی سوره ها با دو سوگند نازل شده « وَ الضُّحى‏ (1) وَ اللَّیْلِ إِذا سَجى‏ (2) ما وَدَّعَکَ رَبُّکَ وَ ما قَلى (3)»
اگر دقت فرموده باشید می بینید چگونه این سوگندها به جاست . قرآن که می گویند معجزه است به دلیل همین چیزهاست.
بعضی سوره ها با سه سوگند:
وَالْعَادِيَاتِ ضَبْحًا ﴿۱﴾     فَالْمُورِيَاتِ قَدْحًا ﴿۲﴾ فَالْمُغِيرَاتِ صُبْحًا ﴿۳﴾         
البته پیامی بعد  از این سوگندها وجود دارد که این پیام ها خیلی ارزنده است.
بعضی سوره ها با 9 سوگند :
وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا (1) وَالْقَمَرِ إِذَا تَلاهَا (2) وَالنَّهَارِ إِذَا جَلاَّهَا (3) وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا (4) وَالسَّمَاء وَمَا بَنَاهَا (5) وَالأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا (6) وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا (7) فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا (8) قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا (9)
حالا پس از این قسم قرار است چه چیزی گفته شود؟ میخواهد بگوید به تحقیق رستگار شد آن کس که نفس را تزکیه کرد.
« وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا»
 و به تحقیق ناامید و بیچاره شد آن کس که نفس را آلوده کرد.
پس چه خوب است که ما دارای نفسی مهذب شویم

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی: استاد محمود بیهقی مصداق بارز «حب الوطن من الایمان» بود

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما