تندیس کنگره بین المللی سربداران به دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سبزوار رونمایی شد

همزمان با افتتاح دبیرخانه کنگره بین المللی قیام سربداران سبزوار در دانشگاه حکیم سبزواری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران ، تندیس این کنگره نیز رونمایی شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، تندیس کنگره بین المللی سربداران طرحی از سه سرو است و توسط آقایان حمید مسلم و محمود محرومی دو تن از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی سبزوار طراحی و اجرا شده است.

به همین مناسبت حمید مسلم یکی از دو هنرمند خالق این تندیس در مصاحبه ای کوتاه با خبرنگار اسرارنامه ، گفت:

دلیل انتخاب سرو در طرح تندیس کنگره بین المللی سربداران، شهرت این درخت به آزادگی و پایداری آن است و از این حیث ارتباط معنایی نزدیکی بین سرو آزاد و روحیه پهلوانان و جوانمردانی وجود دارد که در قرن هشتم هجری قیام سربداران را به مرکزیت سبزوار به وجود آوردند.

وی ادامه داد: دلیل این که سه عدد سرو برای این تندیس انتخاب شده است، ویژگی های گرافیکی عدد سه است که در اینجا به خصوص نشان دهنده حرکت جمعی مردم سبزوار در قیام سربداران نیز، هست.

این هنرمند همچنین گفت: در طراحی سروها سعی شده است به صورت عمدی، نوک آن ها کمی شبیه نیزه و یا سایر ادوات رزمی باشد تا بیشتر یادآور حماسه آفرینی و مقاومت ارزنده سربداران در مقابل تجاوز بیگانگان مغول به خاک ایران باشد.

مسلم در ادامه توضیح داد: این تندیس به سفارش حوزه فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری تهیه شده و ممکن است تا زمان برگزاری کنگره در جزئیات آن تغییراتی مختصر اعمال شود اما کلیت کار ثابت باقی می ماند.

وی سپس با بیان اینکه زمینه کاریش بیشتر، پیرامون هنر و معماری است، گفت: قبل از این نیز تندیس یادمان شهدای دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد را طراحی کرده است.

این هنرمند همچنین به سوابق کاری محمود محرومی دیگر هنرمند خالق این اثر اشاره کرد و اظهار داشت: آقای محرومی به طور کل زمینه فعالیتش هنرهای تجسمی است و در طراحی تندیس کنگره سربداران نیز مشارکت داشته است.

گزارش تصویری

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: فتوت و مردانگی از آرمان های سربداران بوده است

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما