هر که چاهی می کند در راه ما چاه ما در راه او هموار باد

جوابیه دکتر رحیمی به بعضی بداخلاقی های رسانه ای : دعوت به مناظره

دکتر ابوالقاسم رحیمی استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه  حکیم سبزواری و چهره شناخته شده دانشگاهی غرب خراسان رضوی ، که در یک هفته گذشته ، پس از تنظیم یک مطلب جنجالی درباره ایشان در یکی از نشریات داخلی دانشگاه حکیم سبزواری ، به شدت در مرکز توجه و حساسیت مردم و رسانه های محلی قرار گرفت و تا کنون ده ها نظر موافق و مخالف پیرامون مصاحبه او با نشریه دانشجویی «دو کلمه حرف حساب» روی خروجی بعضی سایت های محلی قرار گرفته است (منبع)، در مطلبی که ساعاتی قبل روی تعدادی از صفحات متعلق به سبزواری ها در شبکه  اجتماعی فیسبوک منتشر شده ، جوابیه ای به آن مطلب که به زعم ایشان غیرمنصفانه تنظیم شده بود، داده است.

متن جوابیه این استاد صاحب نظر دانشگاه حکیم سبزوای که همواره دغدغه های اجتماعی خود را در لابه لای فعالیت های علمی و دانشگاهیش حفظ کرده و مد نظر قرار داده به شرح زیر است:

 

دعوت به گفت و گویی آشکار و روشنی بخش
منــــــــاظـــــــــــره


چنین رفتاری،با هیچ کس، نه منصفانه و نه……است
[پیشاپیش به یاد می آورم که خطاب این نوشته، نه به اعضای محترم انجمن اسلامی، بلکه فقط به آن تفکری است و عزیزان گاهنامه ی فرهنگی سیاسی انجمن است که با پیروی از چنین تفکری- که دلایل غیرمنصفانه بودن آن آشکار خواهد شد-دوستان و هم سرنوشتان را به مثابه ی نادوستانِ نا همراه می شمارند و...شاید حتی بی آن که بدانند]

دانشجویان عزیز گاهنامه فرهنگی سیاسی انجمن اسلامی
سلام…
و خوبی ها و انصاف ها، برایمان و برایتان…..این منصفانه نبود.

شما خود به خوبی می دانید که در چاپ مصاحبه ای که در نشریه دو کلمه حرف حساب، که عجبا ناحساب شد، وقتی می گویم منصفانه و… نبود، منظور و مقصود من چیست.شما عزیزان بر خلاف عهد و پیمانی که با شما داشتم، نه تنها در شکل(فرم)، که در محتوا نیز به انصاف رفتار ننمودید و این،یعنی چه…؟ خود شما به راستی و انصاف پاسخ دهید! در این میان آن چه باعث تاسف است،آن است که شماری از دوستان، تنها به آن چه شما در نشریه آورده بودید، بسنده کردند و دردا که به زودی قضاوت کردند و…

راستی می دانید چرا شما چنین رفتاری دارید؟ زیرا شما احتمالا به واسطه ی فضای خاص گفت و گوهای تشکیلاتی خود و نیز تجربیات محدود خویش(تعبیری بود محترمانه برای سن و سال)، معلمانی مانند من را، که تنها صداهایی اندکند، در نقد و نقادی، در برابر این همه صدا،صداهای پشتیبان هم،همراه هم،تایید کننده ی هم و…،در برابر این همه صداها، شما معلمانی چون من را، رویاروی خود فرض می کنید؛ اصلا رویاروی هم باشیم، این دلیل نمی شود که ما نسبت به هم بی انصافانه رفتار نماییم.آنچه مهم است، انصاف ورزیدن، در شرایط تفاوت،مخالفت و حتی دشمنی است؛همان مفهومی که در میانه ی من و ما نیست.این در حالی است که من خود را دوستدار شفیق شما، دوستدار شفیق مردم و همه آنانی می دانم که به شماری از رفتارهایشان نقد داشته و همچنان نقد دارم و بی درنگ از خدای مهربانان می خواهم که هم شما و هم آن صداهای بسیار را و هم صداهایی مانند من را، با هم، برای پیشرفت جامعه نگاه دارد.

راستی هیچ فکر کرده اید که رحیمی، این معلمی که می خواهد حرفی در راستای راستی ها بگوید، به کدام نان و نوا، از این سخنان و از این موضع گیری ها رسیده است؟پاداش او – که البته نزد حضرت حق هست- از این سخنان و از این موضع گیری ها،دراین زندگی چه بوده است؟ جز…و جز…. نمی گویم، تا مبادا کسی از رنج های حقیقت خواهی بهراسد و از گام نهادن در راه خیر خواهی همگانی باز ماند.

اگر به دنبال حقیقتیم- که امید دارم چنین باشم و شما نیز چنین باشید-، اگر به گفته های خود باور دارید- که امید است چنین باشد- و اگر دل سپرده ی حقیقت و درستی هستید و هستیم، دعوت می کنم شما را به گفت و گویی آشکارا و روشنی بخش؛ به مناظره.

حال اگر گمان می نمایید این مناظره از توانتان خارج است- که این گمان طبیعی است که به ذهن شما عزیزان برسد- هر آن کسی را که خواستید، هر آن عزیزی را، برای مناظره دعوت نمایید تا گفتنی ها، گفته شود، تا من و نیز شما، چیزهایی فرا بگیریم، تا جان هامان- به یاری حضرت حق- به هم نزدیک تر شود، تا این چنین، شماری از دانشجویان عزیز، به آسودگی و راحتی تحت تاثیر فضایی که به وجود آمده قرار نگیرند،تا معلمی که گمان می کند جز خیرخواهی همگانی نمی خواهد، حرفش را بزند و … پس منتظر دعوت شمایم، که این گفت وگوی آشکار،مناظره، از جانب من با رویی گشاده پذیرفته می شود، که توفیقی بزرگ و خدایی شمرده می شود.پس به جای هر پاسخی- که پناه بر او، می تواند باز توجیهی شود برای رفتاری غیر منصفانه و…- درخواست رفتاری پسندیده، مدنی و… را دارم: مناظره ای حقیقت طلبانه.دوستانم!

در این لحظات، با دلی،عجبا هم غمزده و هم شادمان،غمزده از بی انصافی دوستان وشادمان از این که در راه حقیقت گام بر می دارم،از خدای خوبان، خدای مهربانان و پروردگار دادگران، برای خود، برای شما عزیزان بی انصاف، برای همه و به ویژه منتقدان، که فراتر از این،برای مخالفان احتمالی خویش،که همه برادران و خواهران ارجمند منند،همه ی خوبی ها را درخواست دارم.بادا که سخن آحاد جامعه ی ما همراه با حق جویی، در برابر آنانی که چون ما نیستند و چون ما نمی اندیشند، به جای تندی،خشم و…،سخنی چنین مشفقانه،دوستانه و مدارا گرایانه باشد:

دشمن ما را، سعادت یار باد روزوشب با عزُّ و نازش کارباد
هر که کافر خواند ما را، گو بخوان او میان مومنان دین دار باد
هر که خاری می نهد در پای ما خار ما در پای او گلزار باد
هر که چاهی می کند در راه ما چاه ما در راه او هموار باد
هر که ملک و مال ما را حاسد است ملک و مالش در جهان بسیار باد
هر که را مستیِّ زرکوب آرزوست گو که ما مستیم و او هشیار باد


خوبی ها برایمان و حقیقت طلبی ها توشه حیاتمان باد.

برادرتان- ابوالقاسم.رحیمی

 

تکمیلی :

انجمن اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری نیز که نشریه «دو کلمه حرف حساب» توسط آن تشکل منتشر می شود، پس از دریافت جوابیه دکتر رحیمی ، توضیحاتی درباره مسأله اخیر داده است که پاسخ این انجمن به نقل از سایت تونل باد در ادامه منتشر می شود:

پیرو انتشار مصاحبه دکتر رحیمی در شماره ۲۶ نشریه «دو کلمه حرف حساب» و بازتاب ها و انعکاس های مختلف این گفتگو، ایشان در روزهای اخیر متنی را تنظیم و به عنوان جوابیه ! در اختیار تحریریه این نشریه قرار دادند. با توجه به عدم فرصت کافی جهت انتشار شماره بعدی نشریه در ترم جاری، طبیعتا نشر این متن به اولین شماره در ترم بعدی موکول می شد . لذا در جهت عمل و فراهم سازی فضای آزاد اندیشی که عده ای تنها شعار آن را می دهند؛ نوشتار این استاد عزیز را علی رغم مغایرت با  اصول حرفه ای روزنامه نگاری، جهت  انتشار در اختیار سایت «تونل باد» (پاتوق خبری بچه های دانشگاه حکیم) قرار میدهیم تا در معرض قضاوت همگان قرار گیرد.

.

لازم به یاد آوری است که این نوشتار مالامال از تعابیر احساسی و شعاری و همچنین سر تا پا اتهام زنی های بی اساس (نظیر تکرار مکرر واژه بی انصاف!) و بدون حتی یک مصداق در تبیین آنچه ادعا شده می باشد؛ که کوشیده تا حتی تفکر حاکم بر تشکیلات را نیز زیر سوال ببرد.

و شاید بی ربط نباشد اگر از رفتارهای اخیر ایشان با اعضای هیئت تحریریه  نظیر تهمت جاسوس شدن دانشجویان تا ابتلای آنها به سرانجام سعید امامی و … _که لابد در قاموس با انصافی و عدالت میگنجد_ نیز یاد کنیم!

لازم به ذکر است که در فرآیند چاپ مصاحبه اصول معمول تنظیم و تبدیل گفتار به نوشتار و حفظ محوریت های گفتگو رعایت شده و حداکثر پاسخ های داده شده به  پرسش های مطروحه نقل گردیده است. چنانکه پیش از این آمادگی خود را برای انتشار فایل صوتی این گفتگو در پاسخ به اتهامات دکتر، به ایشان اعلام کردیم.

در پایان و در راستای رویکرد همیشگی انجمن اسلامی در جهت تلاش برای بستر سازی فضای آزاد اندیشی و تضارب آرا، از پیشنهاد دکتر رحیمی برای مناظره استقبال می کنیم، هرچند که ارتباط این مناظره، موضوع آن، محوریتش و ارتباط آنها با این مصاحبه برای ما نیز پوشیده است!

از داد و وداد آن همه گفتند و نکردند / یارب چقدر فاصله دست و زبان است

والسلام علی من التبع الهدی

انجمن اسلامی دانشجویان

 

منبع: سایت تونل باد

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

تجلی ارتباط موثر دانشگاه و جامعه در دغدغه های اجتماعی دکتر ابوالقاسم رحیمی

نظرت را بنویس
comments

یک اصلاح طلب دلواپس

سلام کاش فقط به ظاهر مظلوم و مهربون دکتر رحیمی نگاه نکنید. من به قطع می گویم استادی که دکترای ادبیات فارسی دارد و زمینه ی مطالعه اش تا به این حد کم بوده است به خاک پای دانش آموزان دبستانی ما هم نمی رسد و باز هم به طور قطع می گویم که دکتر رحیمی فسیل ادبیات است.

انصافم خوب چیزیه!

سلام واقعا متاسفم که اینجوری در مورد دکتر رحیمی فکر می کنید من نزدیک ده ساله ایشون رو می شناسم و انصاف نیست اینقدر نامهربانانه در مورد ایشون صحبت می کنید.

گفتگو

نباید دگم باشید بزارید همه حرفاشونو بزنن ممنونم اسرارنامه هرکی جایی تندروی کنه ضربشو خودش میخوره قطعا

من موندم از اسرار نامه، که این چه رفتاری برابرانه است که با تونل بادی ها دارین؟ این ها نظرهای ما رو سانسور می کنند، حداقل کار اینه که به حرفشون نکنید دیگه. بابا مردیم بسکه ما کوتاه اومدیم و اون نامردا هر کار خواستن کردن. موافقم که حق اینه که بذارید، اما جوابیه که مهمل و حرف های نارواست رو که نباید بذارید عزیز من. انتشار حرف دروغ، برابر با دروغ گویی.کاری که اون حضرات کردن و دروغ پردازی کردن، شمام دارین اشاعش میدین.چی بگم به خدا.

تونل باد، عارضم خدمتت که، شما که میای با وقاحت تمام برخی چیز ها رو مینویسی و خیلی راحت از یک حرف، صدتا حرف برداشت می کنی، و می سازی،همون بهتر که توی این رسانه ها حرفات منتشر نشه. برو پیش همون رفیقای تند رو و به قول سایت سبزوار نیوز، طالبانیت کشکتو بساب

همشهری

شهری را به هم ریخته اید استاد عزیز. چندروز است که همه سایت های پربیننده سبزوار درگیر موضوع شما شده اند. وه که چه شکوهی است در این همه همراهی و حساسیت عمومی مردم نسبت به شما و مرام همیشه انسانیتان نفستان همچنان گرم و گیرا استاد بزرگوار

تونل باد

با توجه به سابقه ای که از شما و این مکان سراغ دارم انتظار داشته و دارم که توضیحات انجمن اسلامی را هم پوشش میدادید این آخرین درخواستی است که ارسال میکنم ، خود دانید

یک دانشجو

دانشگاه حکیم سبزواری باید به وجود چنین اساتیدی به خودش افتخار کنه

محمد ابراهیم اکبری

استاد تندرست و با نشاط باشید.مشتاق دیدار

سید مهدی

زنده بادحق و حقیقت! و امیدوارم که خداوند ما را در درک حقیقت یاری کند.جناب دکتر رحیمی نیت شما خیر است. عاقبت شما نیز به لطف آن بینای مهربان دادگر به خیر باد!
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما