در اردیبهشت 93

خشکسالی سبزوار به ترسالی تبدیل شد / بحران آب همچنان باقی است

آمارهای منتشر شده توسط سازمان هواشناسی خراسان رضوی نشان می دهد خشکسالی سبزوار در اردیبهشت 93 به ترسالی تبدیل شده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، هرچند سبزوار و بسیاری دیگر از نقاط خراسان رضوی در سال زراعی جاری که از مهر 92 آغاز شده است، به طور کل سال خشکی را سپری کرده اند ، اما در ماه اردیبهشت میانگین بارندگی در این شهر به میزان ترسالی متوسط تا شدید رسیده است.

با این حال بحران کم آبی همچنان سبزوار را مانند بسیاری دیگر از نقاط کشور تهدید می کند. زیرا چند سال متوالی است که سفره های آب زیرزمینی به خوبی تغذیه نشده اند و امسال نیز چنان که گفته شد، به طور کل این شهرستان سال خشکی را سپری کرده است و بنابراین بر شهروندان سبزواری بسیار ضروری است که در مصرف آب صرفه جویی کرده و بر مدیران ارشد شهرستان نیز لازم است که به مدیریت صحیح منابع آبی بپردازند.

نمونه واضحی از مدیریت منابع آبی می تواند در مهار سیلاب هایی اعمال شود که پس از بارندگی های شدید بهاری در سطح شهر به راه می افتند و به نظر می رسد در حال حاضر مدیران شهری برنامه ریزی صحیحی برای مهار این روان آب ها ندارند.

گفتنی است مجموع بارندگی سال زراعی جاری در سبزوار در 8 ماه گذشته تا به این لحظه 95 میلیمتر بوده است که این رقم به سال قبل 36 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت آماری 48 درصد کاهش را نشان می دهد.

در ادامه نگاهی می اندازیم به نمودار ها و نقشه های منتشر شده در پرتال هواشناسی خراسان رضوی درباره وضعیت بارندگی شهرهای مختلف این استان:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: پرتال هواشناسی خراسان رضوی(1)

      پرتال هواشناسی خراسان رضوی (2)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

دمای هوای سبزوار نسبت به سال گذشته و میانگین دوره آماری خنک تر شد

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما