وبسایت هفته نامه «ستاره صبح» به مدیر مسوولی علی صالح آبادی راه اندازی شد

هفته نامه ستاره صبح که به مدیرمسوولی علی صالح آبادی یکی از همشهریان سبزواریمان در تهران منتشر می شود، به تازگی وبسایت  خود را راه اندازی کرده است تا مخاطبانش بتوانند از طریق شبکه اینترنت جدیدترین اخبار ، تحلیل و گزارش های این نشریه را پیگیری نمایند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه هفته نامه ستاره صبح که هم اکنون حدود 5 سال از فعالیت آن می گذرد تا به حال موفق به انتشار 228 شماره شده که جدیدترین آن شنبه 3 خرداد 93 انتشار یافته و یک بیت زیبا و پرمعنا از حافظ شیرازی بر پیشانی صفحه اول این نشریه درج شده است:

آرامش دو گیتی تفسیر این دو حرف است /  با دوستان مروت با دشمنان مدارا

شما گرامیان می توانید برای دستیابی به وبسایت نشریه ستاره صبح به پیوند زیر مراجعه نمایید:


هفته نامه ستاره صبح



اینک برای آشنایی بیشتر با دیدگاه های آقای علی صالح آبادی همشهری خبرنگار و اهل قلم سبزواریمان که یکی از مهمترین فعالیت های سیاسی و اجتماعی وی در چند سال اخیر مدیریت نشریه ستاره صبح بوده است ، به بازنشر یکی از جدیدترین یادداشت های او می پردازیم که در روزهای اخیر در سایت ستاره صبح درج شده است. ضمنا یادآوری می کنیم انتشار این مطلب لزوما به معنای موافقت یا مخالفت تحریریه اسرارنامه با دیدگاه های مطرح شده در آن نیست:

 

 اهداف پنهان تحریم‌ها

علی صالح آبادی:

تحریم، ابزار آمریکا برای برخورد با کشورهایی است که با آنها درگیر یا در حال تخاصم است، استفاده از این حربه پس از جنگ جهانی دوم در دستور کاخ سفید قرار گرفت. در این مدت (69 سال) بدون منظور کردن تحریم‌ها علیه ایران، آمریکا بیش از 170 مورد تحریم علیه کشورهای مخالف خود وضع کرده است. تحریم‌ها بر اساس اهداف اعلام شده  صورت گرفته و می‌گیرد. حقوق بشر، دستیابی به بمب اتم، سلاح‌های شیمیایی و  کشتار جمعی بهانه و دلیل تحریم‌ها بوده و هست. جلوگیری از تجاوز نظامی یا به زعم پنتاگون اقدام پیشگیرانه یکی از دلایل وضع تحریم‌هاست، پژوهشگران و تحلیل‌گران می‌گویند، ناگفته‌هایی در پشت صحنه تحریم‌ها وجود دارد که مردم ایالات متحده آمریکا و مردمان کشورهایی که مشمول تحریم قرار می‌گیرند در جریان عمق آن نیستند. بانیان تحریم‌ها عقیده دارند هدف‌های پیدا و پنهان تحریم‌ها، می‌توانند بر ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دولت‌های تحریم شده اثرگذار باشند. اثر تحریم در نظام‌هایی که مردم با دولت همراه نیستند بیشتر است، تحریم یک استراتژی و یک جزء مهم از سیاست فرامرزی ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود، به همین دلیل ضروری است جدی گرفته شود تا از آثار و عواقب آن بکاهد.  

هرمان کاهن نظریه‌پرداز و استراتژیست آمریکایی مراحل تشنج یا تخاصم بین کشور‌ها را به صورت یک نردبان ترسیم می‌کند که در هر مرحله تشنج نسبت به مرحله قبل تشدید و در هر پله اقدامات دیپلماتیک، اقتصادی، تبلیغاتی و نامرئی پیگیری می‌شود و سطح تشنج نسبت به مرحله قبل بالاتر می‌رود تا اینکه در انتها اگر این روش‌ها نتیجه نداد اقدام نظامی صورت گیرد.  هرمان کاهن تحریم اقتصادی جامع را سطح تشنج و مقابله در حد یک پله مانده به حالت قهرآمیز می‌داند. دلیل استفاده از تحریم‌ها توسط ایالات متحده آمریکا این است که از طریق تحریم، مردم کشور‌ها آسیب‌پذیر شده، دولت‌ها به دلیل مقاومت و نارضایتی داخلی، متزلزل و اقتدار دولت‌هایی که متکی به واردات هستند نیز به تدریج کاهش ‌یابد. این ضعف و بی‌ثباتی در صورتی که مردم با دولت همراه نباشند موثرتر است و عملیات نظامی را محتمل می‌کند، در چنین شرایطی هزینه برای کشور مهاجم کم‌تر می‌شود.

نکته قابل تامل این که توجه امریکا در سال‌های اخیر  به تحریم اقتصادی به عنوان یک ابزار تهاجمی از جنگ بیشتر شده است. برای این موضوع دو دلیل وجود دارد؛ یکی اینکه افکار عمومی  به به کشور‌هایی که مرتکب عملیات نظامی می‌شوند حساس  است و این امر دولت‌ها را در مقابل افکار عمومی داخلی و بین‌المللی قرار می‌دهد. آثار و تبعات جنگ‌، مانند تلفات غیرنظامیان، تخریب خانه‌ها، ساختمان‌های عمومی،  مجروحین، کشته‌شدگان نظامی و غیرنظامی در رسانه‌ها برجسته می‌شود که واکنش گروه‌های اجتماعی و رسانه‌ها را در پی دارد.

هزینه عملیات نظامی نمایان‌تر و بیش‌تر از تحریم کشورها است. برای مثال می‌توان به تاثیر منفی جنگ شوروی سابق در افغانستان و جنگ آمریکا و متحدانش در عراق و افغانستان و تغییرات اساسی که در سپهر سیاسی این کشور‌ها به وجود آمد، اشاره کرد. وقتی آمریکا سال گذشته مصمم شد به سوریه حمله کند واکنش‌ها، هم در داخل جامعه آمریکا و هم در سطح جهان علیه جنگ، به پا خاست در مقابل وقتی آمریکا یک کشور را مورد تحریم قرار می‌دهد، چنین واکنشی نه در آمریکا و نه در جهان به وجود نمی‌آید! چون آثار تحریم‌ها بر مردم کشور‌های اعمال‌کننده مثل آمریکا پوشیده است و  مردم کشورهای غربی از عواقب مخرب تحریم‌ها بر زندگی مردمی که تحت تحریم‌اند بی‌خبرند.

براساس مطالعات انجام شده پس از جنگ عراق معلوم شد  تعداد  500 هزار کودک عراقی بر اثر تحریم‌های اعمال‌شده بر این کشور، جان خود را از دست داده‌اند. با این وجود رسانه‌ها و مردم دنیا کمتر به مرگ خاموش نیم میلیون کودک پرداخته‌اند.در حالی که اگر یک‌دهم این اتفاق در جنگ نظامی علیه یک کشور رخ دهد، جامعه جهانی اعتراض می‌کند. محمد طبیبیان، اقتصاددانان در این باره می‌گوید: «افکار عمومی دنیا در حال حاضر اطلاع چندانی از تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران ندارد. به عنوان مثال خبر تصادم دو اتوبوس مسافری که به مرگ حدود چهل نفر انجامید و کمبود قطعات و  فرسودگی لاستیک‌ها در آن نقش داشتند، بازتاب فراوان داشت. در این حادثه آنچه مشخصی شده، تاثیر تحریم بر این حادثه بوده است. اگر فرضا این تلفات بر اثر یک حمله هوایی انجام می‌شد هم در داخل و هم در خارج انعکاس بیشتر می‌یافت و از همه جا صدای مخالفت برمی‌خاست. تحریم‌ها اثر کشنده بی‌سر‌وصدا و ایجاد رنج پنهان و خاموش برای مردم تحت تحریم دارد بنابراین لازم است مسئولین اطلاعات مربوط به خسارت‌های تحریم را شناسایی و در اختیار افکار عمومی قرار دهند.»

نکته‌ای دیگر که در تحریم‌ها اثر دارد وجود سیستم‌های اطلاعات اقتصادی دقیق و به هنگام، نزد امریکایی‌هاست. سیستم‌های جاسوسی غربی از طریق شنود حیرت‌انگیز مخابرات جهانی، شامل صدا و داده از طریق ابزار‌های فنی جدید، امکان پیگیری سریع موارد نقض تحریم‌ها را در اختیار دارند. نمونه آن جریمه‌های کلان چند بانک اروپایی در نقض تحریم‌های ایران است.  این بانک‌ها نقش تحریم‌ها را بدون مقاومت پذیرفتند و بدون مقاومت حاضر به پرداخت جریمه به آمریکا هم شدند.

پس از اینکه روسیه در یک محاسبه غلط شبه‌جزیره کریمه را ضمیمه خاک خود کرد، ایالات متحده آمریکا کوشید تا این کشور را از این اقدام منصرف کند، اما پوتین با گردن‌کلفتی و بهره‌گیری از شیوه‌های استعماری قرن نوزدهمی کریمه را ضمیمه خاک روسیه کرد. غرب با تجربه‌ای که از تحریم‌های ایران به دست آورده تحریم روسیه را در دستور قرار داده است و تاکنون دو مرحله این کشور را تحریم کرده و در آخرین تصمیم فرمانده پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روسیه را تهدید نظامی کرده است. پیش‌بینی می‌شود اعمال تحریم‌های شدید مشابه آنچه درباره ایران اعمال شده در برخورد با روسیه نیز اعمال شود.

منبع: ستاره صبح

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

مجله «سبزواریان» با گرایش «اصلاح طلبی» در سبزوار راه اندازی شد

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما