با جابه جایی اعتبار توسعه آرامگاه بیهقی، حق مردم ششتمد ضایع شد

ششتمد یکی از مناطق تاریخی و زیبای خراسان رضوی است.

اگر از طبیعت چشم نواز دامنه های شمالی کوهمش که بسیاری از روستاها و مناطق ییلاقی ششتمد از جمله بسک ، کیذقان ، گاچ ، پادر ، باغخیرات ، طرسک ، تندک و ... در آن واقع شده اند، بگذریم ، به لحاظ فرهنگی و تمدنی نیز منطقه ششتمد از جذابیت های بالایی برخوردار است که می تواند گردشگران زیادی را به خود فراخواند. شاید به همین دلیل باشد که ششتمد در دور اول سفرهای استانی هیأت دولت در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به خراسان رضوی و سبزوار ، شهر ششتمد به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شد.(منبع) اسرارنامه پیش از این در مطلبی مستقل به معرفی شماری از جاذبه های گردشگری ششتمد پرداخته است:

ششتمد گنجینه ناشناخته گردشگری در غرب خراسان

اما با وجود همه این توانمندی ها، افسوس که  عملکرد ضعیف نهادهای مسوول در سبزوار و خراسان از جمله اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی ، اداره میراث فرهنگی و حتی فرمانداری شهرستان سبزوار، که ممکن است از سر ناآگاهی و یا بعضی غرض ورزی ها بوده باشد، تا کنون باعث شده است شهر ششتمد نتواند به آن جایگاه مناسب خود در بحث گردشگری برسد.

یکی از نمونه های بارز عملکرد ضعیف اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی درقبال شهر تاریخی ششتمد که باعث اعتراض مردم و رسانه های محلی شده است، جابه جایی اعتبار مرمت و توسعه آرامگاه دانشمند برجسته قرن 6 هجری ابوالحسن زید بیهقی معروف به ابن فُندُق و فرید خراسان است.

آقای مهدی حسین پور از خبرنگاران پرتلاش دیار سربداران که خود اصالتی ششتمدی دارد، این موضوع را به تازگی مورد نقد و بررسی قرار داده است که اسرارنامه درادامه به انتشار مطلب انتقادی این خبرنگار محلی منطقه سبزواربزرگ می پردازد:
 

یاداشت یک خبرنگار
اعتبار آرامگاه بیهقی ششتمد دوباره جابجا شد

حدود دو سال قبل مسئول دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری به روستاهای ششتمد سفری داشت و ایشان در این سفر از آرامگاه بیهقی ششتمد نیز بازیدی بعمل آورد.
آقای بشارتی در این سفر و بازدید از محوطه آرامگاه و پیرامون این مجموعه با وضعیت اسف بار این اثر تاریخی بیشتر آشنا شد و در جمع عده ای از مسئولین و مردم قول مساعدت داد.
ایشان به قول خود عمل کرد و مبلغ یکصد و پنجاه میلیون تومان جهت تملک زمینهای اطراف آرامگاه بیهقی و مرمت و توسعه این مهم اختصاص داد.
این اعتبار از سازمان میراث فرهنگی کشور به حساب استان واریز و رونوشت مستندات آن به شهرداری ششتمد ارسال شد.
بعد از مدتی سازمان میراث فرهنگی استان نیز وصول این مبلغ را اعلام و شهرداری نیز خرید ، تملک و تخریب منازل فرسوده اطراف آرامگاه که تمامی مالکین آن از افراد بسیار ضعیف می باشند را در برنامه کاری خود قرارداد و بخش عمده ای از آن را اجرایی نمود ولی هیچگاه از این اعتبار خبری نشد و در نهایت مشخص شد این اعتبار به سلیقه مسئولین وقت میراث فرهنگی در جای دیگری هزینه شده است.
اما مردم و مسئولین ششتمد کوتاه نیامده و پیگیر این اعتبار شدند و مسئولین مختلف استانی و کشوری میراث فرهنگی را دعوت نموده و موضوع را با ایشان در میان گذاشتند و نهایتاً این اعتبار همانند دفعه قبل به آرامگاه بیهقی ششتمد تخصیص یافت و اما اینبار با خوش خدمتی برخی از مسئولین و رئیس تازه وارد میراث فرهنگی سبزوار بخشی از آن جابجا شد.
حال سئوال ما از معاون استاندار و فرماندار سبزوار اینست که در مدت حضور خود چه میزان اعتبار به حوزه غنی میراث فرهنگی ششتمد اختصاص داده اید و یا پیگیر این موضوع بوده اید و حال با تخصیص این مبلغ چرا پیشنهاد کاهش مبلغ آن را داده اید؟
و سئوالی از رئیس تازه وارد میراث فرهنگی سبزوار که آیا آشنایی کامل به خاندان بیهقی و تاریخ گرانسنگ بیهق دارید؟ و پیشنهاد افزایش اعتبار پیشکش چرا کاهش آن را مطرح کرده اید؟ چرا اعتباری که سال گذشته تخصیص یافته و هزینه نشده و با همت ششتمدی ها(مسئولین و مردم) دوباره زنده شده شما پیشنهاد کاهش آن را داده اید!
مردم ششتمد منتظر هزینه کرد مبلغ کامل اعتبار سال گذشته در مجموعه آرامگاه بیهقی هستند و این ظلم را نمی پذیرند.
مهدی حسین پور ـ خرداد ماه 1393

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

بررسی جاذبه های گردشگری شهرستان ششتمد

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما