در حاشیه جشنواره دانشگاه پاک مطرح شد:

بیش از صدهزارشغل در ایران طبقه بندی شده است/ هنوز در بُعد اقتصادی به انقلاب نرسیده ایم

دانشگاه حکیم سبزواری در دو روز گذشته میزبان جشنواره منطقه ای دانشگاه پاک بود.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، این  جشنواره در بخش های مختلفی از جمله تئاتر ، نمایشگاه عکس ، کارگاه زندگی دانشجویی و ... برگزار شد.

دکتر ولی الله رمضانی مدیراجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری ، در رابطه با برگزاری همین جشنواره در روزهای اخیر مصاحبه ای با وبسایت جشنواره دانشگاه پاک انجام داده است که اسرارناه در ادامه به انتشار متن کامل این مصاحبه می پردازد:

 

گفتگویی با مدیر اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری

دکتر ولی الله رمضانی دانش آموخته دکترای انسان شناسی از فرانسه می باشند. ایشان متولد شهر سبزوار و دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد را نیز در ایران گذرانده اند و هم اکنون که عضو هیئت علمی دانشگاه و مدیر اجتماعی دانشگاه می باشند و با اهداف بنیادی و پژوهشی که در حوزه مدیریت اجتماعی دانشگاه دارند این امر ایجاب کرده است تا مصاحبه ای در راستای برنامه های جشنواره پاک منطقه 3 کشور به عمل آید
 

1- به نظر شما امروزه مشکلات و دغدغه های دانشجویان چه می تواند باشد؟

- دغدغه یک مسئله مثبت است. اگر این مسئله مثبت، منفی بشود مشکل و معضل می آفریند. دغدغه صرفا بد نیست.
  یکی از دلایل تبدیل شدن دغدغه به مشکل در دوره دانشجویی میتواند این باشد که در دوران تحصیل قبل از دانشگاه در نوعی از بافت اجتماعی قرار داشتند که همیشه از آنها خواسته شده کاری انجام دهند اما در دانشگاه برای انجام وظایفشان تحت فشار نیستند. اگر هم فشاری باشد منظم نیست. مثلاٌ نزدیک امتحانات سعی در جبران عقب ماندگی هایشان میکنند.برای حل این مشکل باید شیوه مدیریتی دانشگاه تغییر یافته و دانشجویان در رابطه با این مهم به خودآگاهی رسیده و تمرین نمایند.

2- دانشجویان رشته های فنی در ایران به نسبت هم طرازان غربی خود حجم بیشتری از دانش را فراگیری نموده اند. اما در این مدت فرصتی که لازم بوده تا با فرهنگ و جامعه آشنا شوند را از دست داده اند. در شرایط بلوغ جنسی، اجتماعی و فرهنگی بدون راهنما و روش درست دچار آسیب میشوند. این آسیب بخاطر فاصله بین مدرسه و دانشگاه است که سبب فشار بر دانشجو خواهد شد. در چنین شرایطی دچار استحاله میشوند وعده کمی محکم برخورد کرده و از این مرحله به سلامت عبور خواهند کرد.

3-    آینده شغلی افراد به شدت با آینده زندگی مشترک آنها ارتباط دارد. سه مجرا پیش روی دانشجویان وجود دارد. 1-دانشگاه   2-والدین   و3-خود فرد.

دانشگاه که نتوانسته است راهکار درست و خوبی در زمینه شغلی ارائه دهد. والدین دانشجویان که قبلاٌ کاملاٌ حامی بوده اند دیگر از نظر زمانی و هزینه ای قادر نیستند از فرزندان خود حمایت کنند. خود فرد نیز به بلوغ اجتماعی و تجربه لازم برای اشتغال و تشکیل زندگی مشترک نرسیده اند پس نتیجه دغدغه منفی .

اما بحران های رو به رو:

 

 1- بحران شکل گیری انقلاب:

دگرگونی های انقلاب باعث شده است که دانشجویان در باطن رنگ انقلابی دارند اما  در ظاهر آنها رنگ انقلابی دیده نمیشود.

ایران در بعد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی انقلاب کرده است. اما در بعد اقتصادی به انقلاب نرسیده ایم. در واقع اصلاٌ وارد فرایند تغییر نشده ایم. این دگرگونی ها باعث شده است که دانشجویان در باطن رنگ انقلابی دارند ما در ظاهر از انقلاب دور شده اند


2-    دین گریزی و دین مداری:

 به دلیل برآورده نشدن انتظارات ما از دین مداری و قرار گرفتن تحت تأثیر تبلیغات دشمنان انقلاب، دین گریزی شیوع میابد و افراد به اگزیستانسیالیستی، اومانیستی، عرفان های غیر دینی و جادویی و پوچ گرایی روی می آورند.

 

3-    شغل:

 بیش از صدهزار شغل در ایران طبقه بندی شده است اما دانشجویان قادر نیستند مشاغل مرتبط با رشته خود را تشخیص داده و شغل مناسب خود را بیابند. به دلیل این شناخت ناقص، خود را محدود به تعداد اندکی از مشاغل نموده اند.

منبع: وبسایت جشنواره دانشگاه پاک

 

گزارش تصویری

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

مسابقات قرآن کریم منطقه 3 کشور در دانشگاه حکیم سبزواری برترین های خود را شناخت

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما