تلاش همزمان نماینده کاشمر برای احداث فرودگاه و راه آهن سراسری از مسیر سبزوار

نماینده مردم شهرستان های کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس نهم ، در طول دو سال گذشته  تلاش همزمانی را برای احداث فرودگاه مدرس و راه آهن سراسری شهرهای حوزه انتخابیه خود از مسیر سبزوار انجام داده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، محمد اسماعیل نیا که اخیرا در محفلی در جمع مردم شهرستان خلیل آباد حضور یافته است، اعلام کرده برای تکمیل فرودگاه کاشمر در دو سال گذشته بیش از 60 میلیارد ریال اعتبار گرفته و با پیگیری هایش کد ساخت این فرودگاه را دریافت کرده است.

وی همچنین به طرح اتصال شهرستان های کاشمر، بردسکن و خلیل آباد به راه آهن سراسری از مسیر سبزوار اشاره کرده و گفته برای روکش جاده خلیل آباد به سبزوار هم پیگیری کرده است.

بنا بر اظهارات این نماینده مجلس ، می توان پی برد مردم شهرستان های مرکز خراسان رضوی به خوبی نسبت به ضرورت وجود فرودگاه به عنوان یکی از اصلی ترین زیرساخت های توسعه در منطقه خود آگاه شده اند و در تلاش هستند که بتوانند بعد از فرودگاه های بین المللی مشهد و سبزوار سومین فرودگاه فعال خراسان رضوی را در منطقه خود راه اندازی کنند.

البته فرودگاه شهید مدرس که به صورت مشترک در میان چند شهرستان مرکزی خراسان رضوی از جمله کاشمر و تربت حیدریه در حال احداث است، در رقابتی تنگاتنگ با فرودگاه در حال احداث گناباد قرار گرفته و معلوم نیست بالاخره کدام یک از این فرودگاه ها می توانند سومین فرودگاه فعال خراسان رضوی باشند.

وجود فرودگاه در هر منطقه ای از اهمیتی بیش از آنچه ممکن است در نگاه اول به نظر بیاید ، برخوردار است. ممکن است در یک نگاه عوامانه عده ای فرودگاه را تنها امکانی تجملی برای حمل و نقل آسانتر طبقه مرفه جامعه تصور کنند، اما واقعیت اینجاست که وجود یک فرودگاه حتی اگر تعطیل باشد، برای منطقه اهمیتی استراتژیک ایجاد کرده و جذب سرمایه و رونق بعضی فعالیت های اساسی را موجب می شود.

به طور نمونه کلانشهر قم که به دلیل نزدیکی کافی به تهران تا کنون صاحب فرودگاه نشده ، از این مسیر متحمل برخی خسارت های محسوس گردیده است. به طوری که طبق اخبار منتشر شده در رسانه ها قم به تازگی به دلیل نداشتن فرودگاه از میزبانی جام ملت های آسیا محروم شده است. (منبع)

 این در حالی است که فاصله قم تا فرودگاه بین المللی امام خمینی تنها حدود 80 کیلومتر است اما بازهم این فاصله اندک به اندازه ای هست که طبق استانداردهای بین المللی نمی توان این شهر را دارای فرودگاه دانست.

شاید به دلیل همین اعتبار ویژه ای که وجود فرودگاه ها به هرمنطقه ای می بخشند، باشد که سالهاست علی رغم زیان ده بودن اکثر فرودگاه های کشور بازهم بسیاری از شهرهای فاقد فرودگاه در  حال تلاش برای ایجاد این مزیت استراتژیک در مناطق خود هستند.و حتی مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور رسما در این زمینه ابراز عقیده کرده است که: آثار جنبی وجود فرودگاه در مناطق کوچک، موجب شکوفایی اقتصادی منطقه می‌شود. از همین رو همچنان فرودگاه های تازه ای در کشور در حال ساختند. (منبع)

در این بین در استان پرجمعیت و پرشهرستان خراسان رضوی بعد از مشهد و سبزوار این تنها شهرستان های گناباد، سرخس ، تربت حیدریه و کاشمر هستند که توانسته اند شایستگی منطقه خود را برای احداث فرودگاه اثبات کرده و پس از انجام طرح های مطالعاتی و توجیهی وارد مراحل ساخت شوند.

 

(نقشه تمام فرودگاه های فعال یا در حال ساخت کشور از گذشته تا به امروز)

اما به جز فرودگاه شهید مدرس، احداث خط ریلی خلیل آباد ، کاشمر و بردسکن از مسیر سبزوار به جهت اتصال این شهرها به راه آهن سراسری دیگر پروژه مهمی بود که مورد اشاره نماینده شهرستان های مذکور قرار گرفته است. پروژه ای که یک طرح کلان ملی است و بعد از تحقق (دیر یا زود) پیوند متقابل و دیرینه شهرهای مرکز و غرب خراسان رضوی را با یکدیگر بیشتر می کند.

مدتی قبل هم مهدی فروزان فرماندار کاشمر به اظهاراتی در این زمینه پرداخت که در اسرارنامه منعکس شد. (منبع)

اینک مناسب است که نگاهی داشته باشیم به متن کامل سخنان محمداسماعیل نیا نماینده کاشمر، خلیل آباد و بردسکن در زمینه فرودگاه و خط آهن سراسری شهرستان های حوزه انتخابیه اشت:

 

 نماینده مردم کاشمر در مجلس خبر داد
اختصاص ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت فرودگاه کاشمر


خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم کاشمر، خلیل آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی گفت: در دو سال گذشته بیش از ۶۰ میلیارد ریال برای ساخت این فرودگاه اعتبار گذاشته شده است.


به گزارش خبرگزاری تسنیم از خلیل آباد، حجت الاسلام اباصلت غفاری در جمع مسئولان شهرستان خلیل آباد که به مناسبت هفته کار و کارگر و هفته شهر و شهروند تشکیل شده بود اظهار کرد: درست است کار نماینده مجلس قانون گذاری است ولی مردم هم خواستار هستند تا ببینند نماینده شهرشان چه اقداماتی را داشته است.

وی جاده بردسکن به سبزوار را فاقد اصول استاندارد ذکر کرد و افزود: این جاده به پله تشبیه می‌شود زیرا دست اندازهای این محور بسیار زیاد است.

در این جلسه محمد اسماعیل نیا نماینده شهرستان‌های کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی درپاسخ به سوال امام جمعه خلیل آباد گفت: در مدت دو سال از فعالیت این دوره، اقدامات زیادی صورت گرفته است.

وی بحث فرودگاه مدرس را دارای کد ساخت معرفی کرد که تا قبل از آن این گونه نبود.

اسماعیل نیا گفت: در دو سال گذشته بیش از 60 میلیارد ریال به ساخت این فرودگاه اعتبار گذاشته شده است و امسال هم مبلغ 40 میلیارد ریال با کمک استاندار خراسان رضوی و معاونت ایشان اعتبار گذاشته شده است.

نماینده مردم خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی ایجاد راه آهن را از دیگر طرح‌های این منطقه نام برد که  شهرهای خلیل آباد، کاشمر را منتهی به راه آهن سراسری می‌کند و مجوز لازم از دولت اخذ شده است.

وی راه آهن بندر امیرآباد به شمال خراسان وخراسان رضوی از روی اسفراین به سبزوار، بردسکن، خلیل آباد و کاشمر به چابهار را هم از دیگر اقدامات دانست که در دست مطالعه قرار دارد.

اسماعیل نیا اظهار کرد: متاسفانه  اعتبارات کشور در دوره قبل و در دولت دهم با مشکل مواجه شد و در این دولت هم بجای سرعت  100کیلومتری در تامین اعتبار، باید با سرعت 20 تا 40کیلومتری حرکت نمود که تامین اعتبار به رایزنی‌های متعدد نیازمند است.

وی افزود: در همین راستا باز کوتاه نیامده و توانسته‌ایم با این مشکلات مجوز روکش جاده خلیل آباد به سبزوار را بگیریم و جاده عظیم آباد به کندر از توابع این شهرستان را با مجوز ساخت و تامین قیر دنبال کرده‌ایم که در دست اقدام است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

رشد 25 درصدی استقبال مسافران از فرودگاه سبزوار در اسفند 92

نظرت را بنویس
comments

ناشناس

با این وضعیت اعتبارات عمرانی کشور، طرح راه آهن انشالله در 20 سال آینده اجرا خواهد شد! فعلا برای طرح های فعلی پول نیست، چه رسد به طرح های در دست مطالعه
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما