جذابیت کویرهای مرکزی ایران برای گردشگران اروپایی / کویر مزینان را دریابید

کویرها هرچند سرزمین هایی خشک و لم یزرع هستند، اما همواره جذابیت های خاص خود را داشته اند. به ویژه برای ساکنان مناطقی از جهان نظیر اروپا که در گستره هایی وسیع ، سرزمین هایی سر سبز و با آب و هوایی معمولا ابری و بارانی دارد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، کویرها برخلاف نگاه عوامانه رایج که معمولا این سرزمین ها را بی فایده و بی ارزش می داند، در صورت دریافت رسیدگی صحیح و برنامه ریزی دقیق می توانند به یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری مناطق کویری تبدیل شوند.

منطقه سبزواربزرگ در غرب خراسان رضوی در مجاورت با کویرهای مرکزی ایران به خوبی از این استعداد برخوردار است که به یکی از مقاصد جذب گردشگران کویر تبدیل شود.

خصوصا وجود کویر معروف و خاطره انگیزی چون کویر مزینان در شهرستان داورزن که مهد پرورش و الهام بخش نوشته های ادبی معلم بزرگ انقلاب دکتر علی شریعتی بوده است، به منزله فرصت ارزشمندی است که در همه سال های گذشته مغفول واقع شده است و متأسفانه در همین مدت بسیاری از مردم روستاهای منطقه به دلیل خشکسالی ، بیکاری و درآمد اندک به سبزوار، تهران ، مشهد و بعضی دیگر از شهرهای کشور مهاجرت کرده اند. حال آنکه اگر گردشگری کویر با کمک پتانسیل های موجود در منطقه به خوبی شکل می گرفت زمینه ایجاد اشتغال و افزایش درآمد مردم محلی فراهم می آمد.

در همین رابطه توجه به این نکته حائز اهمیت است که بدانیم مقامات ارشد سازمان میراث فرهنگی کشور از استقبال زیاد گردشگران اروپایی از کویرهای مرکزی و جنوبی کشور خبر داده اند:

 

عرصه کویری جنوب و مرکز کشور مقصد اصلی توریست های اروپایی است/ صنایع دستی از جمله مشاغل سبز در ایران است

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران را به لحاظ جاذبه های گردشگری جزو 10 تا 12 کشور اول دنیا دانست و گفت: عرصه کویری جنوب و مرکز کشور مقصد اصلی توریست های اروپایی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود سلطانی فر در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین دو سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محل سازمان محیط زیست افزود:با وجود ظرفیت بسیار بالای جذب گردشگر در کشور، سهم ایران از درآمدهای گردشگری دنیا بسیار ناچیز است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران را به لحاظ جاذبه های گردشگری جزو 10 تا 12 کشور اول دنیا دانست و گفت:ایران سال گذشته از محل جذب گردشگر پنج میلیارد دلار درآمد کسب کرد.

وی اظهار داشت:در سال 2013، یک میلیارد و 187 میلیون نفر گردشگر در کشورهای دنیا جابجا شدند که درآمد حاصل از این جابجایی هزار و 250 میلیارد دلار بود.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: ایران 10 درصد جاذبه های گردشگری دنیا را دارد که با این حساب سهم ما از این درآمد باید 100 میلیارد دلار باشد و یا به احتساب داشتن یک درصد جمعیت دنیا باید بین 12 تا 13 میلیارد دلار از این درآمد از آن ایران باشد.

وی افزود:این درحالی است که درسال 2013 حدود 4.5 میلیون نفر گردشگر ورودی از کشورهای دیگر وارد کشور ما شدند که این افراد هم بنا به شرایط کشورشان،در ایران هزینه زیادی نکردند،یک میلیون نفر از جمهوری آذربایجان ، یک میلیون و 600 هزار نفر از عراق و بقیه از دیگر کشورهای همسایه بودند که از این محل 5 میلیارد دلار در آمد نصیب کشور شد.

سلطانی فر اظهارداشت:همچنین در این مدت 7 میلیون نفر از کشور خارج شدند که 2 میلیون و 200 نفر به عتبات عالیات ، 600 هزار نفر به عربستان برای حج تمتع و عمره و بقیه به کشورهای اطراف سفر کردند و حدود 10 میلیارد دلار هزینه کردند، یعنی این میزان مبلغ از کشور خارج شد. بنابراین درآمد بخش گردشگری کشور در سال 92 حدود 5 میلیارد دلار و خروجی 10 میلیارد دلار بود.

وی تاکید کرد: امیدواریم با رویکرد خوبی که دولت تدبیر و امید در زمینه گردشگری دارد، با ایجاد ظرفیت های لازم، تعامل خوبی بین کشورها برای توسعه صنعت گردشگر ایجاد شود.

معاون رییس جمهوری گفت: در سند چشم انداز 20 ساله آمده که باید تا پایان سال 1404 حدود 20 میلیون گردشگر با درآمد ارزی 25 تا 30 میلیارد دلار در کشور داشته باشیم، اکنون که هشت سال از این سند چشم انداز می گذرد تراز کشور منفی بوده که باید تلاش کنیم تا 12 سال آینده که از زمان سند باقی مانده به شرایط مطلوبی برسیم.

وی افزود: البته با رویکرد و سیاست های دولت دکتر روحانی در زمینه تعامل با کشورها و کاهش تنش ها ، در مدت 4 ماه گذشته در زمینه جذب گردشگر روند رو به رشدی داشتیم،بخش عمده ای از این روند رو به رشد به سیاست های مثبت دولت و بخشی هم به بروز جنگ در کشورهای منطقه از جمله عربستان و مصر بر می گردد که باید از این موقعیت به عنوان یک فرصت طلایی استفاده کنیم.

سلطانی فر گفت: سال گذشته در مدت نیمه دوم فروردین تا پایان نیمه دوم اردیبهشت هزار و 600 امریکایی وارد ایران شده بود که امسال در مدت مشابه این رقم به 6 هزار و 400 نفر افزایش یافت،همچنین گزارش ها نشان می دهد فعالیت تورهای اروپایی 155درصد رشد داشته است. تمام ظرفیت تورهای اروپایی برای نیمه دوم سال 2014 پر شده و درحال ثبت نام برای نیمه اول 2015 هستند.

وی تاکید کرد:متناسب با این روند رو به رشد، بر روی تامین نیازها به ویژه مراکز اقامتی تمرکز کردیم زیرا یکی از مشکلات کشور در بحث گردشگری تامین مراکز اقامتی است از این رو با بنیاد مستضعفان و جانبازان مذاکره کردیم

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

حارث آباد سبزوار زادگاه ابوالفضل بیهقی از عرش تا فرش

نظرت را بنویس
comments

علی مزینانی

باسلام وعرض ادب روزه استیجاری مردم مزینان برای کمک به ساخت مجتمع بهزیستی شاهدان کویرمزینان

علی مزینانی عسکری

باسلام وعرض ادب براساس این مطلب ارزنده شما ما نیز مطلبی تقدیم نموده ایم با عنوان برای آبادانی سبزوار ، کویر مزینان را دریابید لطفا بخوانید و نظر مبارک را ارائه نمایید و در صورت صلاحدید در اسرارنامه منتشرنمایید
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما