حضور محمود دولت آبادی در جشن کانون کارگردانان خانه تئاتر و :

حکایت جانی که «عباس جوانمرد» به «محمود دولت آبادی» بدهکار است

حسین اسماعیلی هنرمند جوان و پراستعداد سبزواری که مدتی است به عنوان عکاس خبرگزاری مهر و تعدادی دیگر از رسانه های کشور در تهران فعالیت می کند،  در روزهای اخیر روی صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیسبوک ، تصاویری از حضور محمود دولت آبادی نویسنده برجسته دیار سربداران در مراسم جشن کانون کارگردانان خانه تئاتر را منتشر کرده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، دراین تصاویر دولت آبادی در کنار هنرمندان بزرگی نظیر جمشید مشایخی ، اصغرفرهادی و شماری دیگر از هنرمندان مطرح و محبوب عرصه کارگردانی و بازیگری تئاتر کشور مشاهده می شود.

شما گرامیان هم اکنون می توانید برای مشاهده گالری تصاویر حضور محمود دولت آبادی در جشن کانون کارگردانان خانه تئاتر که توسط حسین اسماعیلی منتشر شده است، هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

بسیاری از رسانه های کشور در روزهای اخیر به انعکاس اخبار این مراسم و سخنرانی محموددولت آبادی در آن پرداختند.

متن سخنرانی محمود دولت آبادی توسط خبرگزاری کار ایران «ایلنا» به شرح زیر منتشر شده است:

محمود دولت آبادی: جوانمرد به ادبیات نمایشی ایران توجه داشت

محمود دولت آبادی ضمن یادآوری خاطرات سال‌های دور و تاسیس گروه هنر ملی به سرپرستی عباس جوانمرد اظهار داشت: واژه تئاتر از زبانی غیر فارسی می‌آید و اینجا کوشش شد واژه نمایش را جایگزین کنند که نشد و اینطور به نظر می‌رسد که اصراری هم نیست. اما آنچه عباس جوانمرد را متمایز کرد‌، پرداختن او به ادبیات نمایشی ایران بود و اینکه نام گروهش را گروه «هنر ملی» گذاشت. من همیشه به این فکر می‌کردم که چرا او نام گروه را هنر ملی گذاشت و بعد به این نتیجه رسیدم که این واژه دربرگیرنده هنرهای مختلف می‌شود.

این نویسنده که در گذشته به عنوان بازیگر در گروه «هنر ملی» به فعالیت پرداخته است، ادامه داد: در این گروه آثار نمایشی ایران از جمله آثاری از علی حاتمی‌، بهرام بیضایی‌، نصرت الله نویدی‌، بهزاد فرهانی‌ و... اجرا شد. با حضور در این گروه از دوستان بسیار خوبی بهره‌مند شدم. آنجا محلی بود که اگر افراد می‌خواستند کاری در گستره نام گروه انجام دهند، جا برایشان فراهم بود.

وی تصریح کرد: یکی از ایرادهای جوانمرد این بود که از هنرپیشه می‌خواست نقشی را که او در ذهن داشت، عینا اجرا کند و این کار را برای هنرمندان دشوار می‌کرد. کار کردن با عباس جوانمرد خیلی دشوار بود اما این امر ناممکن نبود؛ چون من بیشترین کارها را با او انجام دادم.

دولت‌آبادی سپس به اجرای نمایش «پهلوان اکبر می‌میرد» نوشته بهرام بیضایی اشاره کرد و اظهارداشت: در آن نمایش من به عنوان دستیار کارگردان فعالیت می‌کردم که در یکی از شب‌ها قمه نمایش با یک قمه واقعی جابه جا شده بود و خدا می‌داند من خودم را با چه سرعتی به بازیگر رساندم تا در لحظه‌ی ضربه زدن قمه قلابی در دست بازیگر باشد. پس می‌بینید که آقای جوانمرد یک جانی هم به من بدهکار است!

منبع: خبرگزاری ایلنا

 

گزارش تصویری

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

محمود دولت آبادی: محمدرضا لطفی در نوازندگی و موسیقی یک شخصیت استثنایی بود

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما