به بهانه اقدام خودجوش مردم محلی جهت احیا و پاسداشت مفاخر

بهمن آباد روستایی با اندیشه های سبز و عزم شکوفایی در حاشیه کویر

بهمن آباد هرچند روستایی کویری در شهرستان تازه تأسیس داورزن است که هرچند از هر جهت جغرافیایی از شهرهای بزرگ فاصله زیادی دارد و قرار گرفتن در حاشیه کویر مرکزی ایران، باعث ایجاد بعضی محرومیت ها در آن شده است، اما مانند بسیاری دیگر از مناطق کویری سبزوار بزرگ از مردمانی سبز و پویا برخوردار است.

این توصیف ، یک تعارف محبت آمیز نیست که اسرارنامه نسبت به مردم روستای مذکور به کار برده باشد. بلکه شواهد و قراینی وجود دارد که نشان دهنده پویایی فرهنگی و اجتماعی مردمان بهمن آباد است.

شاید یکی از این جلوه ها وجود بعضی از بزرگان صاحب علم و اندیشه ای باشد که از این روستای کویری برخاسته اند و هرچند به خوبی معرفی نشده اند، اما هریک در زمینه فعالیت خود جزء برجستگان زمان بوده اند.

همچنین از نشانه های دیگر پویایی بهمن آباد وبهمن آبادی ها ، توجه خوب نسل جوان این روستا به فعالیت های رسانه ای است که به موجب آن فرزندان این روستا حتی آن هایی که سالهاست در خارج از بهمن آباد و در شهرهای سبزوار و تهران سکونت دارند، تلاش کرده اند با راه اندازی چند وبسایت و وبلاگ محلی به معرفی روستای خود و توانمندی هایش بپردازند.

اینک همین جوانان فرهیخته در مسیر مبارکی پا گذاشته اند، که اگر ان شاءالله با پشتکار خود و با یک برنامه ریزی همه جانبه نگرانه و بلندمدت، در این کار موفق شوند، گام موثری در جهت معرفی صحیح و احیای افتخارات این روستای کویری محسوب می شود.

به راستی هم ، بهمن آباد ، مزینان ، کاهک و ... سایر روستاهای غرب سبزوار بزرگ که در شهرستان داورزن قرار گرفته اند، در صورت داشتن یک برنامه منسجم و همکاری و اتحاد مردم محلی می توانند از موقعیت جغرافیایی خود که در حاشیه کویر خاطرانگیز مزینان خاستگاه خاندان با عظمت شریعتی قرار گرفته اند در جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی و کسب درآمدهای گردشگری از این محل به نحو احسن بهره برداری نمایند.

یکی از اقدامات خوبی که بهمن آبادی ها به دنبال اجرای آن هستند، ساخت مقبره ای برای یادمان علما و اندیشمندان این روستاست که گویی در کنار مزینان و کاهک یکی دیگر از محل های رفت و آمد و معاشرت خاندان محبوب شریعتی بوده است. لذا اگر این تلاش خودجوش جوانان بهمن آباد، با کیفیت مطلوب ، تبلیغات کافی و حمایت مسوولان و همفکری و همکاری مردم محلی در روستاهای اطراف صورت پذیرد، یقیناً می تواند یک گام موثر برای رسیدن به هدف مطلوب توسعه گردشگری در غرب خراسان رضوی باشد.

اسرارنامه در ادامه به انتشار متن کامل خبری که وبلاگ «بهمن آباد خبر» با مدیریت همشهری فرهیخته مان آقای قاسم ملا بهمن آبادی در همین زمینه منتشر کرده ، می پردازد:

 

جوانانِ امروز و تصمیم به ساخت مقبره و یادمانِ علما و اندیشمندان بهمن آبادی

با پیشرفت روز افزون اطلاعات و ظهور دستگاه های ارتباطی و خبررسانی به خصوص اینترنت، هرکس تلاش می کند به گونه ای مفاخر و بزرگان شهر و زادگاهش را به دیگران بشناساند،این مهم که بیشتر از سوی جوانان تحصیلکرده صورت می پذیرد  کاربسیار بجا و پسندیده ای است که باید آن را به فال نیک گرفت خوشبختانه با راه اندازی وبلاگ و سایت و غیره،همه ی روستاهای کشورمان چون حلقه های زنجیر به هم پیوسته و نزدیک تر شده اند،در میان یکی از آن حلقه ها روستای بهمن آباد در 80 کیلومتری سبزوار است که جوانانش برای معرفی و بزرگداشت بزرگان و مفاخر زادگاهشان سر از پا نمی شناسنددر این بین،آقا یوسف بهمن آبادی یکی از آن ها است که با راه اندازی وبلاگ و سپس سایتِ بهمن آباد، در جهتِ شناساندنِ هرچه بهتر و بیشتر روستای بهمن آباد و بزرگانِ زادگاهش خدمات شایسته ای به همولایتی هایش تقدیم داشته که جای قدردانی و تشکر دارد.

در همین رابطه خبر رسید هیئت امنای امام زادگان بهمن آباد با یک ابتکار خوب، تصمیم به ساخت مقبره ای در جوار مقابر امام زادگان گرفته که در نوع خود بی نظیر است شاید این حرکت بهانه ای شود تا در جهت شناخت هرچه بیشتر و بهترعلامه ملا محمد حسن بهمن آبادی و آخوند حکیم وسایر علما،اندیشمندان و بزرگانِ بهمن آباد اقداماتی به عمل آید.البته در این خصوص زنده یاد مرحوم دکتر شریعتی به گردن تک تکِ ما حق بزرگی دارندزیرا این شخصیت کم نظیر «درکتاب کویر»اصالتِ   اجدادشان را به نحو احسن مرقوم فرموده اند و آن چه ما بنویسیم همه کف و حاشیه ای بیش نیست.ایشان می نویسند:....چه، وی حکمت را پیش از این نزد دایی اش علامه ی بهمن آبادی خوانده بود که استاد کلام و حکمت و فقه بود و با حکیم اسرار در حکمت معارضه می کرد و در نظر برخی صاحب نظران بر او ارجح بود و با آن که در بهمن آباد کوردهی نزدیک مزینان انزوا داشت شهرتش زبانزد حوزه های علمی تهران و مشهد و اصفهان و بخارا و نجف بود... آوازه ی نبوغ و حکمت علامه در تهران پیچید و شاه قاجار به پایتخت دعوتش کرد...من هشتاد سال پیش،نیم قرن پیش از آمدنم به این جهان،خود را در او احساس می کنم مسلما من در روح او خون او بوده ام در رگ های او جریان داشته ام در نگاه او نشانی از من بوده است و اکنون ممنونم که او چنین کرد.

با توجه به مستندات فوق و دهها مستند دیگر باید خوشحال باشیم که جوانانِ امروز بهمن آباد، علماودانشمندانِ بزرگِ زادگاهِ خود را عزیز می دارند و حتی برای اثباتِ ارادتِ خودشان،اقدام به ساختِ یادمان می کنند.مزیت ساخت این بنا در این است که می تواند،نشانِ راهی برای نسل های بعدی باشد تا با درکِ درست از گذشته ی روشن و افتخار آمیز زادگاه پدری و اجدادی خود به این همه داشته ها ببالند و بدانند،اگر بنا باشد به گذشته برگردیم و برای معرفی و شناساندنِ علما و بزرگان و همچنین قدمت بهمن آباد، زبان ها و قلم ها بکار گرفته شوند،فروان می توان گفت و نوشت.

بنا نداشتم مطلب به درازا کشیده شود که شد در پایان از همه ی عزیزان و  سرورانِ بهمن آبادی که برای ساختِ بقول خودشان یادمانی و یا مقبره، همت کرده اند صمیمانه تشکر می کنیم امیدوارم دیگر عزیزان، درخصوص هزینه ی جانبی  و همچنین تشویق هیئت امنای امام زاده در سرعت بخشیدن به ساختِ این بنا مساعدت های لازم را مد نظر داشته باشند.

منبع: وبلاگ بهمن آباد خبر

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

یادها و خاطره هایی از دبستان قدیمی روستای بهمن آباد

نظرت را بنویس
comments

بهمن آباد خبر

سلام مثل همیشه تحت تأثیر تحلیل جالب شما قرار گرفتیم بسیار متشکریم.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما