درخشش یک اثر هنری تمام خراسانی

محسنی ثانی ، شعبانی عطار و حدادنیا از اجرای فاخر گروه داروگ در سبزوار استقبال کردند

مهمترین رویداد هنری اردیبهشت 93 و البته یکی از مهمترین رویدادهای هنری این سال در سبزوار ، این شب ها با اجرای آیینی گروه داروگ از رزم رستم و سهراب در تالار کاشفی مجتمع فرهنگی هنری اسرار در دیار سربداران در حال رقم خوردن است.

تلاش هنرمندان گروه داروگ به سرپرستی آقای حمیدرضا سیدنیا که حدود 2 سال برای تمرین این برنامه وقت صرف کرده اند، حقیقتاً به خلق اثری ماندگار و تمام خراسانی منجر شده است که تا کنون به خوبی مورد استقبال هنرمندان و هنردوستان سبزواری قرار گرفته است و البته شماری از مسوولان بلندپایه محلی نیز به حمایت از این اثر پرداخته اند که از جمله می توان به حضور محمدرضا محسنی ثانی نماینده مردم شریف سبزوار بزرگ در مجلس شورای اسلامی ، قاسم شعبانی عطار معاون استاندار و فرماندار سبزوار و دکتر جواد حدادنیا رئیس دانشگاه حکیم سبزواری دومین دانشگاه بزرگ شمال شرق کشور در این مراسم و وعده حمایت از آن اشاره کرد.

اجرای آیینی رزم رستم و سهراب از آن جهت  یک اثر تمام خراسانی است که موضوع ، هنرمندان اجرا کننده و شیوه اجرای آن همه برگرفته از تاریخ و فرهنگ بومی منطقه خراسان است که برای اولین بار در سبزوار ریشه فرهنگی خراسان اجرا شده است.

رزم رستم و سهراب بنا بر شواهد موجود در منابع تاریخی در میدان "دژ سپید" سبزوار که امروز ساختمان شهرداری و باغ ملی در آن محدوده قرار گرفته به وقوع پیوسته است(منبع)

و داستان آن به زیباترین شکل ممکن توسط حکیم فردوسی شاعر بزرگ خطه خراسان در شاهنامه سروده شده و اینک هنرمندان گروه داروگ در سبزوار شهر دیرینه های پایدار به اجرا و بازنمایی آن پرداخته اند.

همچنین حرکات نمایشی که در این اجرای هنری گروه داروگ گنجانیده شده است ، حرکات ورزش پهلوانی است که دست برقضا سبزوار پیشینه ای کهن در این ورزش ها دارد و به عنوان مهد ورزش های پهلوانی شناخته می شود.(منبع)

تمام این ویژگی ها دست به دست هم داده است تا اثر جدید گروه داروگ به عنوان یک اثر فاخر و کاملا خلاقانه هنری با بهره گیری از ظرفیت های بومی منطقه خراسان و به ویژه شهر تاریخی سبزوار جلوه نمایی کند و علاوه بر استقبال مردم ، مورد توجه و تأیید مسوولان و مقامات محلی نیز قرار گیرد.

وبسایت پرمخاطب سبزوارنیوز که پوشش خبری خوبی درروزهای اخیر به اجرای آیینی رزم رستم و سهراب داده است، در گزارش هایی مختلف استقبال فرماندار سبزوار ، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و رئیس دانشگاه حکیم سبزواری را به شکل زیر شرح داده است:

نخستین گزارش سبزوارنیوز به حضور محسنی ثانی دراین برنامه و وعده همکاری او برای مطرح شدن این اجرای هنری گروه داروگ در سطح ملی و بین المللی از طریق رایزنی با وزرای فرهنگ و امور خارجه اختصاص داشت که این خبر با استقبال خوبی از جانب مخاطبان وبسایت مذکور مواجه شد و تا کنون حدود 60 نظر برای آن ارسال شده است:

 

در دومین شب از اجرای باشکوه داروگ

محسنی ثانی: این هنرمندان باید سفیران فرهنگ و هنر ایران باشند

سبزوارنیوز/ نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی پس از تماشای اجرای بی نقص "داروگ" در تالار کاشفی، با تمجید از این اثر فاخر، خواستار حضور این گروه هنری از دیار سربداران در اقصی نقاط جهان برای معرفی هنر، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی شد.

به گزارش اختصاصی خبرنگار سبزوارنیوز، محمدرضا محسنی مهر با تأکید بر اینکه قطعا در دیدار با وزیران محترم ارشاد اسلامی و امورخارجه تقاضای مردم هنردوست سبزوار را به اطلاع ایشان می رسانم، تصریح کرد: اجرای باشکوه داروگ، ستودنی و بسیار زیبا بود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که گفت "آقای محسنی سخنان شما را به عنوان سند، بر روی سایت قرار خواهیم داد" خاطرنشان کرد: از این اجرا به شخصا به وجد آمدم، بنابراین این را وظیفه خود می دانم که از کار بزرگ جوانان همشهری ام، تمجید کرده و تلاش لازم و ویژه ای برای معرفی داروگ به عنوان سفیران هنر ایران در جهان را انجام دهم.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: مدتهاست از دیار سربداران جز در برخی رشته های ورزشی نامی به میان نمی آید، اما این گروه نشان داد که جوانان "بیهق قدیم" قابلیت های فوق العاده ای دارند و زمان آن است تا شأن سبزوار را در همه دنیا حفظ نمایند.

گزارش خبرنگار ما همچنین حاکی است، نبود اجراهای موسیقی و کم رنگ شدن این قبیل برنامه ها باعث شده است تا متأسفانه فرهنگ استفاده از اجرای زنده موسیقی در سبزوار آن طور که باید و شاید رشد نکند و این ایرادی است که همت متولیان فرهنگی را می طلبد تا با برگزاری اجراهای مستمر، در این خصوص به پیشرفت این فرهنگ کمک شود.

همچنین از نکات بارز اجرای امشب، علاقه مندی بانوان بود که توانستند به خاطر نزدیکی موسیقی و فرم نمایش، گوشه هایی از ورزش باستانی را که اتفاقا خاستگاه آن در سبزوار نیز هست را از نزدیک مشاهده نمایند. اجرایی که به ورزش زورخانه ای کشورمان حرمت زیادی گذاشته و در قالب آن ورود غیرضرور نکرده است.

منبع: سبزوارنیوز

 

خبر بعدی سبزوارنیوز هم به حضورشعبانی عطار و دکتر حدادنیا اختصاص داشت که هریک به نوبه خود وعده همکاری با این گروه هنری را داده بودند:

 

در حاشیه اجرای کنسرت گروه داروگ

مهندس شعبانی: شاخصه های فرهنگی، منش پهلوانی و آمیزه های معنوی در این اجرا چشم نواز بود

سبزوارنیوز/ معاون استاندار حراسان رضوی و فرماندار سبزوار بزرگ، در حاشیه اجرای تحسین برانگیز گروه موسیقی داروگ به سرپرستی حمیدرضا سیدنیا، این اثر را فاخر با تمام ویژگی های هنری بومی خراسان و توجه ویژه به یادگار گرانسنگ فردوسی توصیف کرد و گفت: من نیز به نوبه خودم احساس شعف کردم و از گروه داروگ بخاطر این اجرای بی نقص سپاسگزاری می کنم.

قاسم شعبانی در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری محلی سبزوارنیوز، اجرای داروگ را با توجه به استقبال باشکوهی که از شاهنامه و ورزش باستانی که خاستگاه آن دیار سربداران است، کرده است بسیار هوشمندانه ذکر کرد و اظهار داشت: به همه جوانان این شهر که بارها ثابت کرده اند در ارائه هنر و ورزش بی بدیل هستند تبریک می گویم.

وی نیز به نوبه خود اعلام کرد برای نشر این رویه عالی و هنرمندانه از هیچ تلاشی جهت معرفی اثر، فروگذار نخواهد بود و آماده است با توجه به درخواست گروه، مقدمات معرفی آن را به تمام مردم کشور انجام دهد.

معاون استاندار خراسان رضوی تأکید کرد: این حق همه مردم است تا با این اثر ارتباط برقرار کنند و شایسته است تا داروگ نیز بخشی از هنر و فرهنگ ایران زمین را به گوش جهانیان برساند.

 

 

دکتر حدادنیا رییس دانشگاه حکیم سبزواری نیز در حاشیه این اجرا با تبریک به همه عوامل گروه موسیقی داروگ خاطرنشان کرد: دانشگاه آماده است تا با حمایت معنوی از این اثر شایسته، سهم خود را برای معرفی کار ارائه گر باشد.

رییس دانشگاه حکیم سبزواری به سبزوارنیوز گفت: تلفیق ورزش باستانی با توجه به سازهای کوبه ای در این کار و همچنین بهره هنرمندانه از ورزش با موسیقی، بسیار ارزشمند است و جا دارد ضمن خسته نباشید به این جوانان هنرمند از این گونه آثار به عنوان آثار فاخر یاد شود.

دکتر حدادنیا نیز تصریح کرد: کاری که امشب بر روی سن این تالار اجرا شد در سالی که مزین به نام فرهنگ با عزم ملی است، می تواند توانایی خلق آثاری از این دست را از سوی جوانانی کم ادعا به شایستگی نمایان سازد.

وی افزود: از اینکه توانستم این اثر را ببینم خرسندم و دانشگاه حکیم سبزواری می تواند سهمی هرچند ناچیز را برای معرفی آن ادا نماید.

در اجرای امشب (شنبه) آقایان قدرتی مشاور فرماندار، حاج مهدی صفار رییس موسسه دیار آبادانی سبزوار، مهندس فوجی عضو شورای اسلامی شهر سبزوار، خانم طبسی سرپرست اداره ارشاد شهرمان نیز حضور داشتند.

منبع: سبزوارنیوز

 

گفتنی است ریاست دانشگاه حکیم سبزواری جهت حمایت مالی از هنرمندان گروه داروگ یک شب از اجرای جدید این گروه هنری را برای کارمندان دانشگاه و خانواده هایشان رزرو کرده است.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

گروه هنری داروگ با اجرای آیینی رزم رستم و سهراب بار دیگر در سبزوار درخشید

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما