پیشنهاد خواهرخواندگی سبزوار، اردبیل، اصفهان و قم شهرهای مهم مرکز تشیع در ایران

سردبیر وبسایت سبزوارنیوزکه از رسانه های پرمخاطب محلی در دیار سربداران است، گزارشی از شکل گیری یک حرکت گسترده و همه جانبه در میان مردم و مسوولان سبزوار برای پاسداشت نهضت با شکوه سربداران و سایر جنبه های ارزشمند فرهنگی و تمدنی شهر سبزوار منتشر کرده است.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، یکی از نکات با اهمیتی که جواد دباغی مقدم در این گزارش به آن اشاره کرده است، پیشنهاد خواهرخواندگی نمادین سبزوار با تعدادی دیگر از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران و خارج از ایران است که به ویژه در در طول تاریخ خود به عنوان مراکز مهم تشیع محسوب می شده اند.
شهرهایی که خبرنگار سبزوارنیوز پیشنهاد خواهرخواندگی آن ها را با سبزوار مطرح کرده است در داخل کشور عبارتند از اصفهان ، قم ، اردبیل و در خارج از کشور شهرهایی در لبنان ، تاجیکستان و افغانستان را شامل می شود.
اسرارنامه نیز پیش از این در یکی از مطالب مستقل خود، به یکی از جنبه های پیوندهای تاریخی و فرهنگی میان دو شهر سبزوار و اصفهان اشاره کرده است که شما گرامیان می توانید برای مطالعه آن مطلب به پیوند درج شده در بخش کوچه پس کوچه پیوندها در انتهای همین صفحه مراجعه کنید.
البته لازم به ذکر است، پیوندهای خواهرخواندگی شهرها هرچند اقداماتی نمادین است، اما برای معرفی وجهه فرهنگی شهرهای مختلف حائز اهمیت است و می تواند زمینه ساز برقراری همکاری های متقابلی در سطوح مختلف مدیریت شهری بین شهرهای دارای پیوند خواهرخواندگی شود.
اسرارنامه در ادامه به انتشار متن کامل گزارش سبزوارنیوز می پردازد:
 
سوغات سبزوار برای سال مزین به نام فرهنگ ملی

گرامیداشت دکتر علی شریعتی، نکوداشت بزرگان فرهنگ سبزوار در هفتصدمین سالگرد قیام شیعی سربداران

سبزوارنیوز/ پس از آنکه سبزوارنیوز حکایت هفتصدمین سالگرد تأسیس نهضت مردمی سربداران که زمینه ساز انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران است را یادآورشد، امروز شاهدیم که تمامی دستگاهها و متولیان آبادانی دیارمان، دست در دست هم داده اند تا بزرگترین واقعه اسلامی دیار سربداران را به زیباترین شکل ممکن تقدیم مردم ایران اسلامی نمایند.
همانگونه که انتظار می رفت تمامی مسئولان شهر و مراکز بزرگ فرهنگی در این تاریخی ترین شهر بر پهنه ایران بزرگ، با عزمی ملی و مدیریتی جهادی آماده اند تا هفتصدمین سالگرد نهضت سربداران را برگزار نمایند.
دانشگاه حکیم که از ابتدا در پیش نویس برنامه ارائه شده از سوی سبزوارنیوز به عنوان مدیریت بخش علمی معرفی شده بود، بیش از سهم خود امروز در تدارک برنامه ریزی گسترده است، شهرداری سبزوار با حضور دکتر محمدعلی طالبی نیز آماده هرگونه رایزنی و به خدمت گرفتن امکانات مورد نیاز در این خصوص است و معاونت استانداری و فرمانداری شهرمان نیز در تمامی مشاوره هایی که از ایشان گرفته شد، عزم خود را جزم برای این نکوداشت بزرگ کرده اند.
دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی نیز آماده اند تا به سهم خود در این حرکت ایفای نقش کنند و نمایندگی ولی فقیه در سبزوار نیز از آنجا که نهضت سربداران ابتدا مقدمه حکومت صفویان را در کشور تدارک دید و سپس جمهوری اسلامی ایران نیز بر این اساس و با رهنمودهای بنیانگزار کبیر و آن رهبر فرزانه جلیل القدر حضرت امام خمینی (ره) به ثمر رسید و شکل و قوام واقعی یافت، آماده است تا در این خصوص مناسب ترین برنامه ها را برگزار نماید.
از دیگر سو رایزنی های حضرت حجت الاسلام والمسلمین سعیدی در حوزه علمیه قم در دیدار با ایشان باعث شد تا این بزرگترین مرکز فرهنگی - اسلامی ایران نیز آمادگی مشارکت فعال خود را عرضه و اعلام نماید.
خلاصه همه عناصر فرهنگی و بومی کلان شهر فرهنگی شرق کشور دست به دست هم داده اند تا در آفرینش باشکوه ترین حرکت چند دهه اخیر دیار سربداران نقش خود را به هر اندازه که ممکن و میسور است ادا نمایند. با این همه در برنامه های مختلف نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز از دیدارهای خود با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر می دهند که گویا همه چیز برای برگزاری بشکوه فراهم است.

این حرکت بزرگ به راستی دست مریزاد دارد. شهردار سبزوار پیشنهاد می دهد تا این حرکت با مطالعه گسترده تری صورت پذیرفته و برای ابتدای سال 94 با دعوت از میهمانان خارجی و کشورهای اسلامی منطقه برگزار شود. پیشنهاد خوبی که بسیار مبارک و خجسته می نمایاند.
از دیگر سو با عنایت به نزدیکی سالروز شهادت دکتر علی شریعتی، برپایی مراسم نکوداشت و گرامیداشت ایشان می تواند آغازی باشد برای حرکت بزرگ تری که در انتظار تمامی مردم ایران در کنگره ملی و بین المللی سربداران باید به ثمر بنشیند، بنابراین بد نیست از هم اکنون متولیان شهرمان در تدارک ثبت نخستین دبیرخانه دائمی با همین عنوان باشند و پیشنهاد سبزوارنیوز خانه ترشیزی هاست که از سوی شهرداری محترم سبزوار در سال گذشته خریداری شده است.
و باز هم منتظریم تا دیگر عناصر شهرمان، یعنی شورای اسلامی شهر نیز در این موضوع فعال تر از گذشته ایفای نقش کند و با خروج از شورای شهرداری، شورای کلان شهر فرهنگ سبزوار باشد. توقعی که در صورت بروز و ظهور آن، از همین امروز در تدارک میزبانی باشکوه سربداران باشیم. موضوعی که حتی اگر برای سال آینده می خواهد برگزار گردد، باید زمینه سازی آن از همین روزها آغاز شود.
دانشگاه حکیم به دنبال برگزاری سمینارهای غلمی و فرهنگی اش باشد، اداره ارشاد اسلامی سبزوار با تهیه نقشه راه، مسایل فرهنگی را با هماهنگی ستاد مرکزی و دبیرخانه دنبال نماید و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به دنبال پیشنهادات خواهرخواندگی سبزوار با شهرهایی که ریشه های حکومت صفویه و جمهوری اسلامی ایران در آنجا کلید خورده است، باشد. نظیر اردبیل، اصفهان و قم در داخل کشور و مراکز کشورهای اسلامی نظیر لبنان و افعانستان و تاجیکستان.
این روزها خبرهای خوبی بر روی خروجی های سایت های محلی قرار می گیرد که با سپاس از مجله اینترنتی اسرار نامه و سایت دانشگاه حکیم سبزواری، خبرهایی نظیر گرامیداشت یک عمر تلاش استاد حسین ماستیانی، یادبودی از عناصر فرهنگی در شعرو داستان این کهن بوم فرهنگ ایران زمین که بسیار ارزشمند و بسی مایه فخر برای دیارمان است و همچنان خواهد بود.

جواد دباغی مقدم

منبع: سبزوارنیوز

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

خاندان شیخ الاسلام حلقه پیوند سبزوار و اصفهان دو مادرشهر فرهنگی ایران

نظرت را بنویس
comments

نیوشاپوهر

با سلام خدمت اسرارنامه ......................................... ........................... ............

مفتح

نظر شهردار بسیار معقول و قابل تقدیر می باشد و بایستی از کارهای سطحی که تنها هزینه بر می باشد بپرهیزیم و به سمت کارهای اصولی و برنامه دار حرکت کنیم اگر برنامه سربداران برای اوایل سال 94 برگزار شود هم می توان باشکوهتر و هم پر محتوا تر اجرا نمود و در عین حال بهتر در خصوص قبل و حین و بعد از همایش برنامه داشت تا با اتمام همایش این دست آورد به فراموشی سپرده نشود و حتی مقدمات اقدامات بزرگتری را بوجود آورد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما