ادامه خطر تخریب سریع اولین تاغزارهای دست کاشت کشور

چه زمانی قدر جنگل های تاغ سبزوار را خواهیم دانست؟

در مدت های اخیر اخبار نگران کننده و متعددی از روند تخریب سریع اولین جنگل های دست کاشت تاغ ایران در اطراف حارث آباد سبزوار ، در رسانه های محلی غرب خراسان رضوی منتشر شده است که باعث نگرانی دوستداران طبیعت و همچنین عموم مردم این ناحیه شده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، یکی از گروه هایی که به خوبی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده ، انجمن  دوستداران طبیعت سبزوار است که درمدت کوتاه تشکیل و فعالیت خود تا کنون فعالیت های مفید و ارزشمند زیادی را انجام داده و موفق شده در سطح کشور به عنوان یکی از انجمن فعال حوزه محیط زیست مطرح شود و اخبار مربوط به آن انتشار گسترده ای در رسانه های ملی و محلی داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به پیوند زیر مراجعه کنید:

درخشش فعالیت رفتگران طبیعت سبزوار در سطح کشور

انجمن دوستداران طبیعت سبزوار اخیرا اعلام کرده است که موضوع تخریب تاغزارهای حارث آباد را در اولویت برنامه های خود قرار داده  و در همین راستا در روزهای گذشته، گزارش متنی و تصویری کامل و مفیدی در این زمینه تهیه کرده که روی وبسایت متعلق به این انجمن منتشر شده است.

هر چند این تمام این گزارش خواندنی و ارزشمند است. اما شاید یکی از مهمترین نکات آن این هشدار فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار آقای ابراهیم چراغی است که گفته است:

روزی ما قدر این نعمت (تاغزارهای حارث آباد) را می‌دانیم که شاید مجبور شویم مثل کشورهای عربی از جمله عراق و عربستان برای مقابله با ریزگردها میلیاردها تومان هزینه کنیم .

 اسرارنامه در ادامه ضمن تقدیر از تلاش های ارزشمند انجمن دوستداران طبیعت سبزوار  به بازنشر کامل گزارش جدید آنان می پردازد:

 

طوفان های شن در آینده ای نه چندان دور در سبزوار

 

آنچه در کویر می‌روید گز و تاغ است. این درختان بی باک، صبور و قهرمان که علیرغم کویر، بی نیاز از آب و خاک و بی چشم داشت نوازشی و ستایشی، از سینه خشک و سوخته کویر به آتش سر می‌کشند و می‌ایستند و میمانند. بی هراس، مغرور، تنها و غریب. گویی سفیران عالم دیگرند که در کویر ظاهر می‌شوند! این « درختان شجاعی که در جهنم می‌رویند» اما اینان برگ و باری ندارند، گلی نمی‌افشانند، ثمری نمی‌توانند داد، شور جوانه زدن و شوق شکوفه بستن در نهاد شاخه‌هایشان می‌خشکد، می‌سوزد و در پایان به جرم گستاخی در برابر کویر، از ریشه‌هایشان بر می‌کنند و در تنورشان می‌افکنند و … این سرنوشت مقدر آن‌هاست. “برگرفته از کتاب کویر دکتر علی شریعتی”

*     *     *

آری این سرنوشت مختوم درختچه‌های تاغی است که در برابر هجوم سیل آسای طوفان‌های شن و گرد و خاک ایستادگی کردند و همچون سپری، خانه‌ها و مزارع را از یورش بی امان طوفان شن نجات دادند، ولی اکنون پاداش ایستادگی و استقامت آنها این است که ریشه کن شوند.

میانگین سالانه باران در بیابان‌های ایران کمتر از ۵۰ میلیمتر می‌باشد و میانگین سالانه ریزش باران در کل کشور به ۳۲۰ میلیمتر در سال می‌رسد. بیابان‌ها و مناطق بیابانی بر روی هم ۳۴ میلیون هکتار از اراضی ایران را دربر می‌گیرند و ۱۲ میلیون هکتار نیز ماسه‌ای بوده و یا از شن و ریگ روان پوشیده شده است. بارندگی در ایران یک سوم میانگین بارندگی است درحالی‌که به دلیل قرارگرفتن بر روی کمربند خشکی جهان تبخیر آب ۳ برابر میانگین جهانی است.کوشش‌هایی که برای مهار بیابان‌زایی در ایران آغاز شده است، پیشینه ای بیش از ۵ دهه داشته و به دهه ۲۰ خورشیدی در سبزوار و خوزستان باز می‌گردد.

اولین نهضت تاغ کاری (کاشت درختچه تاغ) در راستای بیابان زدایی و تثبیت شن در ایران از سال ۱۳۴۴ در حارث آباد سبزوار به مساحت ۱۰۰ هکتار انجام شده است و تا سال ۱۳۵۳ با کاشت حدود ۴۰ هزار هکتار جنگل‌ کاری ادامه یافته است.

 

در راستای اهداف انجمن دوستداران طبیعت سبزوار و موضوع نابودی جنگل‌های وسیع تاغ در جنوب سبزوار که به تازگی توسط رسانه‌های مختلف بومی‌نظیر سایت اسرارنامه ، سبزوار نیوز، سلام سربدار و دیگر رسانه‌ها مطرح شده است بر آن شدیم تا رسیدگی به این خطر بزرگ و نابودی این نعمت‌های ارزشمند  را جزو برنامه‌های ضروری و اولویت بالای انجمن قرار دهیم ، ابتدا مصاحبه ای  با جناب آقای چراغی (فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار ) انجام گرفت و همچنین در ادامه به انعکاس عکسهایی  که آقای علی فکور (عضو انجمن دوستداران طبیعت سبزوار ) در بازدید از محل مربوطه برای سایت تهیه کرده اند جلب می‌نماییم و امیدواریم با کمک همگی مسئولین فهیم شهرمان و همچنین مردم عزیز در مقابل این خطر بزرگ بایستیم و با چاره اندیشی و راهکاری اصولی و برنامه ریزی شده به کمک این تاغ‌های تنها و غریب برویم.

در ادامه  شما را به خواندن مطالبی که  فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار (جناب آقای ابراهیم چراغی) در زمینه ی نابودی جنگل‌های تاغ فرمودند جلب می‌نماییم:

 

به دلیل سوء استفاده و قطع و ریشه کنی تاغ‌های شهرستان سبزوار توسط متخلفین، قسمت اعظم آن تخریب شده که این امر باعث خسارات زیادی از جمله بروز توفان شن در این نواحی می‌شود. وی یادآوری کرد سالیان دور در اطراف شهر به دلیل بروز توفان‌های شن، زندگی مردم مختل می‌شد که پس از کاشت این تاغ‌ها این مشکل تا حدود زیادی برطرف شد و مردم منطقه آسایش امروز را مدیون همین درختچه‌های صبور هستند. با از بین رفتن پوشش گیاهی بیابان‌های اطراف شهرستان علاوه بر فرسایش بادی خاک و هجوم شن‌های روان که سبب آلودگی هوا و بیماری‌های تنفسی و… می‌شود، حوزه‌های آبخیز منطقه نیز نابود خواهد شد که می‌بایستی برای جبران این موارد هزینه و سرمایه گذاری زیادی انجام شود. وی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر تخریب تاغ‌زارها به منظور استفاده از زغال مخصوصا به عنوان زغال قلیان و صادرات آن از شهرستان به نواحی اطراف افزایش یافته است، یادآور شد: بریدن و ریشه کن کردن و سوزانیدن نهال و درخت و تهیه چوب و هیزم و زغال از منابع ملی و توده‌های جنگلی ممنوع و پیگرد قانونی دارد و حتی حمل آن همانند مواد مخدر، قاچاق محسوب می‌شود ولی به دلیل نبود برخورد قاطع قانونی با متخلفان آنها پس از پرداخت جریمه ناچیز باز هم به تخریب منابع طبیعی رو می‌آورند.

 

جریمه قطع هر اصله تاغ تنها ۲۵ هزار تومان !!! است که این رقم در برابر هزینه ای که برای کاشت و نگهداری هر کدام شده بسیار متفاوت و ناچیز است.

 

ابراهیم چراغی فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کمبود نیروی انسانی را از مهم ترین مشکلات اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار می‌داند و اظهار می‌کند: در یگان حفاظت با احتساب کادر اداری تنها ۷ نفر شاغل هستند که این مقدار با در نظر گرفتن مساحت بسیار زیاد شهرستان بسیار ناچیز است و با این نیروی اندک، حفاظت و حراست از تاغ زارها بدون مشارکت و حمایت مردم امکان پذیر نیست. به طور مثال در بخش داورزن ۲ مأمور، در بخش روداب ۲ مأمور و در بخش ششتمد فقط ۱ مأمور وظیفه نگهداری و حراست از کلیه ی منابع طبیعی شامل تاغ زارها را بر دوش دارد. در غیر این صورت وقوع توفان‌های شن و حوادث طبیعی روزی ما را متوجه ارزش این درختان خواهد کرد. روزی ما قدر این نعمت را می‌دانیم که شاید مجبور شویم مثل کشورهای عربی از جمله عراق و عربستان برای مقابله با ریزگردها میلیاردها تومان هزینه کنیم .

 

وی ادامه داد: مردم در صورت مشاهده اینگونه موارد حتما با شماره تلفن رایگان ۰۹۶۹۶ ستاد خبری یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری و یا به نیروی انتظامی‌اطلاع دهند و منابع طبیعی را در امر جلوگیری از قاچاق چوب این درختان ارزشمند یاری دهند.

 

آیا بهتر نیست به جای قطع درختچه‌های تاغ، خود حافظ و نگهبان آن بوده ودر داشتن شهری آباد و سرسبز و با هوای پاک شریک باشیم!!!

حتی بوته‌های خشک شده تاغ نیز خود سپری در برابر شن‌های روان می‌ باشند و قطع شاخه‌های خشک شده نیز به جنگل آسیب می‌رساند.

منبع: انجمن دوستداران طبیعت سبزوار

 

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

اولین جنگل های دست کاشت کشور در سبزوار را از خطر نابودی نجات دهیم

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما