یک یادآوری ...(با موسسه خیریه حمایت از بیماری های خاص و صعب العلاج)

شاید تا به حال این جمله معروف از رسول مکرم اسلام را بسیار شنیده باشید ، که حضرت فرموده اند :
 نعمتان مجهولتان  الصحه و الامان            
نعمت سلامتی و امنیت دو نعمت مجهول و ناشناخته اند...
اما آیا تا کنون واقعاً به مفهوم حقیقی این جمله با ارزش فکر کرده اید ؟
بسیاری از افراد حتی اگر این جمله را بارها شنیده باشند ، باز به معنای واقعی آن نیاندیشیده اند.
اما گرفتار شدن در دام روزمرگی آفت بی سر و صدا و در عین حال خانمان سوزی است که باعث می شود همه روزه بیشتر توجهمان به زرق و برق های ظاهری زندگی و برخی دغدغه های سطحی آن معطوف شود  و برخی نعمت های اصلی و اساسی زندگی را به دست فراموشی بسپریم.
در ادامه تعدادی از شایع ترین رفتارهایی که نشان دهنده برخی دغدغه های سطحی و کم ارزش این روزهای بسیاری از ماست اشاره می کنیم :
شاید  تعداد زیادی از بانوان محترم سبزواری وقتی در خیابان کاشفی قدم می زنند همه فکر و ذکرشان این است که ای کاش همین حالا می توانستند ، بعضی ازاین ظروف دکوری و وسائل قیمتی منزل را از یکی از لوکس فروشی های پرزرق و برق و جذاب این خیابان خریداری کنند.
همین خانم ها وقتی از خیابان قائم عبور می کنند ، با دیدن پرده فروشی های متعدد این خیابان که انواع و اقسام پرده های تزئینی شیک و گران قیمت را در مقابل چشم از حدقه دررفته مشتریان عرضه می کنند ، دلشان هوای خریدن جدیدترین پرده های مد روز را می کند ، حتی اگر هنوز یک سال از تعویض آخرین پرده منزلشان نگذشته باشد.
شاید بسیاری از دختران و پسران دانشجوی سبزواری و غیرسبزواری وقتی درخیابان های شریعتمدار یا 24متری انقلاب یا کاشفی به عنوان بورس های اصلی کفش و پوشاک مد روز در سبزوار ، قدم می زنند، دلشان هوای خریدن و پوشیدن جدیدترین اجناسی را می کند که با تزئینات فریبنده ای پشت ویترین این مغازه های گران قیمت چیده شده اند. حتی اگر این کفش یا لباس ها قیمت های سربه فلک کشیده چند ده هزار و حتی چندصد هزارتومانی داشته باشند.
شاید برای برخی آقایان سبزواری بسیار سخت باشد که در پاساژ ارم حضور پیدا کنند و از میان آنهمه مغازه کالای صوتی و تصویری موجود در این پاساژعبور نمایند و قیمت جدیدترین تلویزیون های LED  ارائه شده به بازار را نپرسند ، و در دل احساس نکنند دیگر آن تلویزیون LCD خانواده که چندی قبل با کلی شوق و ذوق برای منزل تهیه کرده اند ، در مقابل جدیدترین تلویزیون های امروز بازار ، برایشان بی ارزش شده است.
بسیاری از همشهریان نیزکه در محله های معمولی ، متوسط یا حاشیه ای شهر ساکن هستند ، شاید وقتی که سواربر یک اتومبیل از کوچه و خیابان های شمال شهر سبزوار مثل بولوار پاسداران ، چهاراره ولیعصر(سونالوکس) ، میدان لاله ، اطراف پارک شهربازی ، پارک بعثت ، یا محله های شیک قدیمی مانند عظیمیان و ابومسلم  می گذرند ، با نگاه به تمیزی وسکوت محیط و شکوه و عظمت ساختمان های تجاری و مسکونی ویلایی یا آپارتمانی موجود در این خیابان ها با خود آرزو کنند کاش منزل یا محل کار ما در یکی ازاین محدوده ها بود ...
اما غافل از اینکه شاید همین حالا ، برخی موقعیت ها و امکانات مادی و معنوی در اختیار خودشان باشد ، که مورد حسرت و آرزوی بسیاری از همشهریان یا هموطنان عزیز دیگر است.
چنان که در ابتدا گفتیم سلامتی یکی از مهمترین نعمت هایی است که بیشتر این افراد و شاید همه ما تا حد زیادی از آن بهره مندیم اما توجه کافی به آن نداریم.
 البته وقتی از سلامتی صحبت می کنیم ، منظورمان هرگز سلامتی کامل و صد در صدی نیست. چرا که پرواضح است بالاخره هر فردی آن هم دراین دوره و زمانه ، دچار برخی امراض و بیماری ها خواهد بود. اما مادامی که با وجود برخی بیماری ها ی شایع نظیر فشار خون ، ضعیفی مختصر چشم ، سنگ ساز بودن کلیه ، میگرن های موقت و ... انسان بتواند بدون وابستگی به دیگران و بدون صرف هزینه های درمانی گزاف ، زندگی ساده و طبیعی خود را داشته باشد ، یک فرد سالم تلقی می شود. با این حساب بسیاری از ما افراد سالمی هستیم. اما هرگز قدر این سلامتی را نمی دانیم.
تنها ممکن است زمانی به وجود این نعمت با ارزش پی ببریم که خدای ناکرده سلامتیمان به خطر بیافتد. اما برای انسان های عبرت پذیر واهل بصیرت ، صرفاً تجربه مستقیم بیماری لازم نیست.
چنین افرادی می توانند دردر شهر و منطقه محل زندگیشان به هنگام مواجهه با برخی بیماری های صعب العلاج و بیماران دردمندی که ، دچار مشکلات زیادی در زندگی شده اند ، پی به ارزش و اهمیت سلامتی فعلی خود ببرند و دیگر کمتر به دنبال دغدغه های پوچ و سطحی زندگی  روزمره خود بروند.
راستی آیا در بین همه مشغله ها و امورات روزمره زندگیتان وقتی را هم به این اختصاص می دهید که ببینید در جایی از همین شهر محل زندگی شما همشهریان عزیزی هستند که سالهاست دچار برخی بیماری های صعب العلاج شده اند که به واسطه این بیماری ها هم باید درد زیادی را تحمل کنند و هم هزینه های فراوانی را بپردازند و دست آخر شاید معلوم هم نباشد که نتیجه مثبتی به دست بیاورند !
اگر تا کنون چنین نبوده است ، ما به شما توصیه می کنیم برای قدردانی هرچه بهتر از نعمت هایی که هم اکنون در اختیار دارید ، از این به بعد در خلال امور روزانه زندگیتان کمی هم به این مسائل بیاندیشید. یا حداقل همین حالا که این مطلب را در مجله اسرارنامه مطالعه می کنید ، به زوایای مختلف آن دقیق شوید.
و بدانید که متأسفانه در همین شهر سبزوار ، که ممکن است ، هریک از ما با همان دغدغه های سطحی اشاره شده در ابتدای این متن، از خیابان ها و محلات گوناگون آن عبور کنیم و لذت لحظات شیرین سلامتی و امنیت را به کام خود تلخ نماییم  ، همشهریانی هستند که با برخی بیماری های سخت دست و پنجه نرم می کنند. بیماری هایی که شاید حتی در دنیا نادر بوده و تا کنون هیچ درمانی برای آن پیدا نشده باشد.
بیمارانی که چون آنها را مانند دیگر افراد سالم و عادی دائماً در رفت و آمد های روزانه نمی بینیم ، گاهی فراموش می کنیم که هستند و شاید همین حالا به یک کمک مالی یا محبتی ما نیاز داشته باشند.
اما خوشبختانه در مقابل این غفلت عمومی که دامن بسیاری از افراد را می گیرد ، هنوز در جامعه ما انسان های بی شماری نیز هستند ، که نوعدوست و وظیفه شناسند. انسان های خیرخواهی که نه تنها فراموش نکرده اند ، از نعمت سلامتی برخوردارند ، بلکه شکرانه این نعمت بزرگ را در کمک رسانی و دستگیری از نیازمندان و بیماران صعب العلاج قرار داده اند. و با تشکیل موسسات خیریه وجذب مشارکت های مردمی ، به مسیر خیری قدم گذاشته اند ، که از آن انشاالله روسفیدی دنیا وآخرت نصیبشان خواهد شد.
در ادامه این متن تصمیم داریم به معرفی یکی از این موسسات خیریه در شهر عزیزمان بپردازیم. موسسه ای که به واسطه پشتیبانی افراد متخصص و چهره های سرشناس مردمی ، موسسه ای معتبر و توانمند محسوب می شود و جا دارد که از جانب سایر همشهریان سبزواری نیز حمایت های کافی را دریافت دارد.
موسسه خیریه حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج حضرت علی اصغر(ع) سبزوار.
این موسسه به عنوان یک سازمان غیر دولتی (NGO) در جهت بهبود وضعیت بیماران خاص و صعب العلاج شهرستان سبزوار شروع به کار نموده است.
در حال حاضر بیش از 60000 بیمار خاص در کشور وجود دارند که از این تعداد ، 250 نفر در شهرستان سبزوار به سر می برند . جدا از بیماران خاص (دیالیز- پیوند کلیه – تالاسمی – هموفیلی - MS) تعداد زیادی از افراد ، از بیماریهای سخت درمان رنج می برند که به جز بار روانی و عاطفی تحمیل شده بر خانواده و فرد بیمار، از نظر درمان و هزینه آن نیز دچار مشکل بوده و چه بسا به علت مشکلات مالی درمان را شروع نکرده و یا در نیمه رها می کنند.
از آنجا که فعالیت فعلی بخش دولتی پاسخ گوی مشکلات و نیازهای موجود در عرصه سلامت بخصوص در رابطه با بیماریهای فرض نیست ؛ در بسیاری از شهرها ، سازمانهای غیر دولتی در جهت حمایت از این قشر آسیب پذیر تشکیل شده اند.
با توجه به آمار بالای بیماری در سبزوار ، نبودن موسسه ای که متولی این بیماران باشد احساس می شد ؛ لذا به همت عده ای از مسئولین و خیرین هسته اولیه تشکیل این موسسه در تابستان سال 1386 در سبزوار شکل گرفت . پس از تنظیم اساسنامه توسط هیئت موسس و تایید آن توسط هیئت امنا ، اقدامات قانونی جهت ثبت رسمی آن شروع و در نهایت در اردیبهشت 1387 این موسسه به ثبت رسید و به عنوان اولین اقدام ، نخستین همایش بیماران خاص و خیرین رادر اواخر اردیبهشت 1387 در محل سالن دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار برگزار کرد . بودجه مورد نیاز موسسه جهت فعالیت ها و برنامه ها عمدتا از طریق کمک های مردمی و نیز افراد حقوقی و نهادهای غیر دولتی تامین می شود .
هیئت موسس:
آقای ابوالقاسم ابراهیمی
حجت السلام ابوطالب بازقندی
خانم  زهرا دولت آبادی
خانم دکتر مامک دولت آبادی
آقای دکتر محمد شوریده یزدی
آقای سید محمد رضا علوی زاده
آقای ابراهیم معماری
هیئت امناء:
آقای ابوالقاسم ابراهیمی
حجت السلام ابوطالب بازقندی
حجت السلام رمضانعلی ثابتی مقدم
خانم نسرین چیتی
آقای دکتر کاظم حسن پور  
خانم دکتر مامک دولت آبادی
آقای حسین  شجاع
آقای دکتر محمود شوریده یزدی
آقای غلامرضا شهرام
آقای سید محمد رضا علوی زاده
آقای دکتر محمود فاضل
آقای موسی الرضا گلدانی
آقای ابراهیم معماری
آقای موسی الرضا نجم
آقای اسماعیل واعظ نیا
خانم زهرا علوی
خانم صدیقه جوادی
آقای کاظم کرامت
آقای علی کریمی
آقای علیرضا وزیری
هیئت مدیره:
مدیر عامل : خانم نسرین چیتی
رئیس: آقای دکتر محمود فاضل
نایب رئیس :آقای موسی الرضا گلدانی
خزانه دار : آقای موسی الرضا نجم
عضو: آقای غلامرضا شهرام
عضو : آقای اسماعیل واعظ نیا
بازرس: آقای علیرضا وزیری
عضوعلی البدل : آقای علی اصغر دولت آبادی
    * اهداف کوتاه مدت :
      جذب مشارکت های مردمی ، نهادها ، ارگانها و دوایر دولتی تلاش در جهت تامین رفاه نسبی بیماران
    * اهداف میان مدت :
      ایجاد درمانگاه ، کلینیک یا بیمارستان جهت استفاده بیماران خاص و صعب العلاج اجرای طرحهای اشتغال زایی ، تشکیل تعاونی ها ، ایجاد صندوق قرض الحسنه کوشش در جهت ارتقاء سطح علمی – فرهنگی بیماران و تلاش در راستای بالا بردن سطح آگاهی جامعه
    * اهداف بلند مدت :
      کمک به انجام طرح های پژوهشی در رابطه با این بیماران
اهم اهداف این موسسه :
ارائه بهتر خدمات بهداشتی درمانی از طریق مختلف مانند:1-
1-1 حمایت های دارویی ازاین بیماران
2-1تجهیز وتکمیل بخش های مختلف مربوط به بیماران خاص
3-1 تاسیس درمانگاه وکلینیک جهت بیماران خاص وصعب العلاج
2- تلاش در جهت رفا نسبی بیماران
3- کوشش در جهت ارتقاء آگاهی های علمی واجتماعی بیماران وجامعه نسبت به بیماری های خاص
4- گسترش برنامه های آموزشی وایجاد فرهنگ پیشگیری در جامعه
5- همکاری در گسترش خدمات پژوهشی بیمارهای خاص
لازم به ذکراست موسسه خیریه حضرت علی اصغر(ع) سبزواراز چندی قبل صاحب یک وبسایت اینترنتی شده است که از آن طریق ضمن معرفی کامل این موسسه به ارائه اطلاعات پزشکی خوبی پیرامون بیماری های مختلف وروش های درمان آنها ، مصاحبه با پزشکان سبزوار ، معرفی برخی بیماران خاص یا صعب العلاج در سبزوار و ... می پردازد.
برای ورود به این وبسایت به آدرس زیرمراجعه کنید:
موسسه خیریه حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج حضرت علی اصغر (ع) سبزوار

نظرت را بنویس
comments

ع ح

سلام من از زرند کرمان هستم دوسال دیالیز شدم وسال 88پیوند شدم درضمن من متولد64 هستم الان یک فرزند دختر سه ساله دارم هزار مشکل دارم نه جایی کاربه من میدن کمکی از هیچ جا به من نمیشودکاش پیوند نشده بودم میخام بگم خداوکیل هرکی دیالیز میشه پیوند نشه وقتی پیوند شدی هزار مشکل میاد من پول اب خونه اجاره ایمو نمیتونم بدم باید قرصامو با ابمیوه یاشیر بخورم نباید توافتاب برم ضدافتاب گرانقیمت بزنم من سه سال ازمایش خون ندادم حالا اگه مرده بودم بهتر نبود . ؟؟اگه شما جایی میشناسید به ما ادمایه بیمصرف کمک میکنن لطفا راهنماییم کننید ممنون

هادی صفائی ثانی

با سلام خدمت شما من معلم پایه چهارم دبستان شهید علی کرمانی روستای کلاته نوبهار ششتمد هستم . به مناسبت هفته معلم دانش آموزان من تصمیم گرفتند که به جای گرفتن کادو ، پول آن را برای کمک به بیماران خاص و سرطانی جمع کنند . به همین مناسبت از شما و همکارانتان دعوت میکنیم تا برای تهیه گزارش از این مراسم به مدرسه ما تشریف بیارید. زمان برگزاری : دوشنبه 15 / 2 ساعت 9 صبح - مدرسه شهید علی کرمانی کلاته نوبهار

بازقندی

باسلام وآرزوی توفیق روزافزون شماعزیزان انشاالله مردم عزیز وخیر ایران اسلامی بویزه سبزواریهای نوعدوست ازکمک ومساعدت به بیماران نیازمند دریغ نفرمایند باتشکر :بازقندی عضوکوچکی ازهیئت موسس و امنا

نسرین چیتی

با سلام خدمت مدیریت محترم مجله اینترنتی اسرارنامه و همکاران پر تلاشتان. مطلب بسیار زیبایتان که با نهایت دقت به مسائل و اتفاقات روزمره در این عصر آهنی پرداخته است نشان از دقت شما به زندگی و نیازهای مردم اطراف تان می باشد.بسیار خرسندیم که خبرنگاران اسرارنامه نگاه پر از محبت خود را این بار به سوی بیماران خاص گرفته اند و به کمک خادمین این موسسه آمده اند.سپاس بیکران نثارتان باد. نسرین چیتی مدیر عامل موسسه خیریه حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج حضرت علی اصغر (ع)
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما