پروژه هایی که باید حال آنها را بپرسیم !

یکی از رسالت های رسانه های محلی بی شک پیگیری و بررسی طرح ها و پروژه هایی است که قبلاً توسط مسئولین و ادارات و موسسات دولتی و خصوصی وعده داده شده است . تا بدین ترتیب دائماً مسائل و نیازهای اولویت دار هر جامعه برای مردم ومسئولین یادآوری شود.
عملکرد رسانه های محلی نباید به گونه ای باشد که انگار خبرنگاران منفعلانه نشسته و منتظر آن هستند تا خود مسئولین برنامه ای تدارک ببینند ودعوتی به عمل آورند و بخواهند در مورد یک یا چند پروژه اطلاعاتی را به مردم برسانند. بلکه برعکس آنچه گفته شد ، رسانه های پویا و مردم مطالبه گر وظیفه دارند که همواره به صورتی خودجوش به پیگیری حال و احوال پروژه ها و وعده های داده شده توسط مسئولین بپردازند.
خوشبختانه این حالت پویایی رسانه ای در دیار پرافتخار سربداران به دلیل تعدد وبسایت های خبری اینترنتی و وجود خبرنگاران با تجربه و پرتلاش همشهری ، تا حدود قابل قبولی تحقق یافته است.
 اسرارنامه نیز به نوبه خود و با آن مقدار از بضاعت رسانه ای که در اختیار دارد ، در همین راستا خواهد کوشید.
انجام این پیگیری رسانه ای به ویژه زمانی ضرورت می یابد که بدانیم به زودی قرار است ، دور چهارم سفرهای استانی رئیس جمهور و هیئت دولت به شهرستان های خراسان رضوی صورت بگیرد و یکی از شهرهایی که ریاست جمهوری بدان سفر خواهد کرد سبزوار ، مرکز منطقه ای غرب خراسان رضوی است.
لذا در اینجا چند مورد از پروژه هایی را که در ماه های گذشته وعده انجام آنها توسط مسئولین ومدیران ارشد شهرستان داده شده است ، بیان می کنیم و امیدواریم با پیگیری بیشتر خبرنگاران همشهری ، مسئولین پاسخ های روشنی درمورد سرنوشت این طرح ها بدهند.
یکی از پروژه هایی که به نظر اسرارنامه می رسد  ، پروژه باغ ایرانی فدک است که حسین مقصودی شهردار سبزوار چندماه قبل در یکی از در مصاحبه های خود خبراز اجرای سریع این پروژه تفریحی داده و بهره برداری از آن را در اردیبهشت ماه 91 وعده داده بود. اینک که در دهه ابتدایی اردیبهشت هستیم باید از آقای شهردار جویا شویم ، پروژه باغ ایرانی فدک درچه حالی است ؟
سبزوار از دیرباز یکی ازقطب های ورزشی کشور و مهد هندبال ایران محسوب می شده است ، در سال 90 با کسب مقام قهرمانی کشتی ایران و موفقیت های تیم های هندبال ، استعدادهای ورزشی خود را به همگان اثبات کرد.
 شاید به همین خاطر است که بزرگترین استادیوم ورزشی شهرستان های خراسان پس از مشهد به ظرفیت 15 هزارنفردر ورزشگاه سربداران سبزوار در حال ساخت است. با توجه به اینکه با سفر وزیر ورزش به سبزوار در زمستان 90 قول داده شد ، اعتبارات مورد نیاز این پروژه تأمین شود تا  حداقل کاسه این استادیوم در اردیبهشت ماه 91 تکمیل شده و نهایتاً کل آن در بهمن 91 به بهره برداری کامل برسد ، باید از نمایندگان و مدیران ارشد و مسئولین اداره تربیت بدنی شهرستان درمورد ورزشگاه سربداران پرس و جوهای لازم را به عمل آوریم.
یکی دیگر از وعده های شهرداری سبزوار راه اندازی شهربازی جدید و مجهز این شهر در محل پارک شهدای گمنام بود. طبق وعده ها این شهربازی باید در نخستین ماه های سال 91 راه اندازی شود. حالا باید حال شهربازی جدید سبزوار را از شهردار محترم جویا شویم.
پروژه شهرستان شدن داورزن به کجا رسید؟ در سالهای بین 87 تا 89 با تلاش ونفوذ سیاسی نمایندگان مجلس هشتم آقایان محسنی و بروغنی و همکاری وجدیت سایر مدیران ارشد شهرستان ، درنقشه سیاسی سبزوار که حدود 50 سال بدون تغییر باقی مانده بود ، تحولات خوشایندی رخ داد. به طوری که در فاصله کمتر از سه سال ، سه شهرستان جدید به خراسان رضوی اضافه شد وبا اینکار هم برای توسعه پایدار منطقه گام های اساسی برداشته شد و هم امید تشکیل یک استان جدید با حوزه مدیریتی کوچک و آسان را دردل مردمان غرب خراسان رضوی ایجاد کرد.
 در سال 90 نیز خبر ارتقاء بخش داورزن به شهرستان در رسانه های پیچید .و اعلام شد این ارتقاء منتظر اعلام و تصویب نهایی هیئت دولت است. اینک به نظر می رسد در آستانه سفر ریاست محترم جمهور باید ببینیم ، پرونده ارتقاء یک بخش دیگر از سبزوار شهر دیرینه های پایدار ، با موفقیت بسته خواهد شد یا نه ؟
باید توجه داشت که تأسیس شهرستان های جدید حتی اگر به تشکیل استان جدید نیانجامد ، به خاطر کوچک کردن حوزه مدیریت یک شهرستان بزرگ و جذب اعتبارات جداگانه برای فرمانداری های جدید و قبلی فواید خاص خود را درمنطقه به جای خواهد گذاشت. پس ضروری می نماید که خبرنگاران و رسانه های خبری شهرستان به جد پیگیر این موضوع باشند تاانشاالله در آینده ای نزدیک شاهد استقرار پنجمین فرمانداری در محدوده سبزوار بزرگ باشیم.
و اما آخرین پروژه مهم و البته مسکوت مانده درمنطقه غرب خراسان رضوی که بد نیست حالی هم از آن بپرسیم ، پروژه تقسیم استان خراسان رضوی به یک یا چند استان جدید است ، که در همه این سالها به عنوان یک نیاز اصلی مردم بیشتر شهرهای خراسان به ویژه مناطق غربی آن مطرح بوده است .
در همین زمینه باید گفت مدتی قبل برخی ازمدیران ارشد شهرستان به ویژه دکتر محسنی ثانی خبر از آن داده بودند که همه زیرساخت های لازم برای ارتقاء سبزوار به مرکز استان فراهم آمده است.
یکی از تحلیل گران مجله اینترنتی اسرارنامه نیز چندماه قبل در یک مقاله دو قسمتی که تا به امروز مورداستقبال و نظرات بی شمار هم استانی های عزیز سبزواری و نیشابوری قرار گرفته است ، در بخش چای داغ به این موضوع پرداخته و با رعایت جنبه های دقیق استدلالی و بدون دخالت دادن احساسات وتعصبات قومیتی ، به خوبی این موضوع را شرح داده بود که در حال حاضر سبزوار به عنوان بزرگترین شهر استان خراسان رضوی پس از مشهد مقدس با نقش های مهم دانشگاهی ، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی که برعهده دارد وبا فاصله زیاد از مشهد ، تمامی شرایط لازم برای مرکز استان شدن را به دست آورده و بهترین گزینه برای تشکیل یک استان جدید در شرق کشور محسوب می شود.
با توجه به اینکه استان خراسان رضوی یک استان بسیار وسیع وپرجمعیت با حدود 30 شهرستان بزرگ و کوچک است. به لحاظ مدیریتی واقعاً حوزه گسترده و مشکل سازی دارد.  به خصوص مسائل خاص کلانشهر مشهد با جمعیت میلیونی این اجازه را نمی دهد که مدیران مشهدی توجه کافی و مناسبی به دیگر شهرها و مناطق استان داشته باشند ، درنتیجه تقسیم خراسان رضوی که موجب کوچک شدن حوزه مدیریتی آن می شود به نفع تمامی شهرها و مناطق آن است. چه شهرو روستاهایی که در محدوده استان جدید قرار می گیرند و چه شهر وروستاهایی که در استان قبلی باقی می مانند.
 با این نگاه تشکیل استان جدید به مرکزیت سبزواردر غرب خراسان هم گامی در جهت تمرکز زدایی از شهرهای بزرگ وکانون بحرانی مثل مشهد است و هم اقدام مهمی در راستای تحقق عدالت اجتماعی و سیاسی در مناطقی مانند شهرهای غرب خراسان رضوی محسوب می شود که فاصله زیادی تا مرکز استان خود دارند و این برای آنها دردسرهای فراوانی ایجاد می کند.
اینک به نظر می رسد باید همه مردم و رسانه های محلی پیگیر آن باشند که در آستانه طرح تأسیس استان سربداران یا خراسان غربی به مرکزیت سبزوار توسط مسئولین شهرمان به خوبی دنبال شود تا به سرمنزل مقصود برسد.
در پایان توجه به یک نکته بسیار ضروریست : بیان پروژه هایی که انجام آنها به تأخیر افتاده هرگز به معنی نادیده گرفتن پروژه هایی که به خوبی انجام شده و فواید خاص خود را برای سبزوار به همراه آورده است ، نمی باشد.
خوشبختانه با تلاش ، نفوذ و پیگیری و اتحاد نمایندگان و مدیران ارشد شهرستان سبزوار در چندسال اخیر پروژه های خوبی به انجام رسیده است ، که هریک سهم مناسبی در توسعه این شهر تاریخی ایفا خواهند کرد.
پروژه هایی مثل افزایش پروازهای فرودگاه سبزواربه مقصد تهران ، برقراری پروازهای عتبات عالیات از این فرودگاه بین المللی ، تأسیس دانشکده ها و مراکز علمی ودانشگاهی جدید در سبزوار از جمله دانشکده تمام دولتی علوم قرآنی ، مرکز جامع علمی کاربردی هلال احمر ودانشگاه علوم تحقیقات ، افتتاح شهرک صنعتی شماره دو سبزوار ، ارتقاء چند نقطه روستایی به بخش یا به شهر درمحدوده شهرستان های جوین ، جغتای و خوشاب ، شروع به کار عملی پروژه دستک راه آهن سبزوار که با تلاش مسئولین شهرستان در ردیف پروژه های ملی قرار گرفت ، شروع به کار احداث فرهنگسرای بزرگ امام رضا که با سرمایه گذاری آستان قدس رضوی در سبزوار انجام می شود ... همه از جمله اقدامات مثبت انجام گرفته در سال 90 هستند.
امید که در پایان سال 91 نیز با تلاش مسئولین و پیگیری مردم و رسانه های خبری ، شاهد کارنامه خوبی برای دارالمومنین سبزوار و شهر و روستاهای عزیز اطراف باشیم.
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
کارنامه یک ساله شهرستان سبزوار درسال 90
نظرت را بنویس
comments

خراسانی

با سلام و خسته نباشید خدمت دوستان سبزواری، خواستم عرض کنم که پروژه ورزشگاه سبزوار تنها پروژه بزرگ ورزشی نیست، در تربت حیدریه هم یک ورژشگاه 15 هزار نفری در حال ساخت می باشد.

محسن کلاته سیفری

سلام در پاسخ حمید دوست عزیز نیشابوریمون:داداش تو واسه چی میسوزی؟ کسی دعوتت کذده مطالبو بخونی؟خوب نیست آدم اینقد حسود باشه

حمید

شمام کشتید مارو با این پایتختی سربدارانتون. خوبه که سربداران یک حکومت محلی بوده و خودتونم قبول دارید. این همه پایتخت پایتخت کردنتون معرکه است!!!!!!! یک سرچ در اینترنت بکنید تا ببینید در مورد کدوم شهر بیشتر اطلاعات تاریخی و فرهنگی در سایت ها نوشتند. حتی همین ویکی پیدیا در معرفی نیشابور نزدیک 30 صفحه نوشته و کلی عکس گذاشته ولی برای سبزوار فکر کنم به 7 صفحه نرسه مطالبی که گذاشته. حالا باز بگید فرهنگشهر سبزوار!!!!!!!

قاسمیان

اول سلام عرض می کنم به اسرارنامه و مخاطبینش دوماً دوستان اسرارنامه ای شما که در بعضی مسائل و نظرات سیاسی که درمورد بعضی از شخصیتهای سساسی سبزوار است آنقدر جواب های طولانی و کامل به نظردهندگان می دهید این جوابی که به نظردهنده قبلی به اسم حمید دادید اصلاً کافی نبود. کاش در مسائل مربوط به سبزوار پیش دیگر شهرا هم همانقدر همت داشتید. البت بازم مجله خوبی دارید ولی درمسائل سبزوار باید جدی تر بیاید جلو. حالا من خودم نظرخودم را به این آقا حمید نظردهنده قبلی می گویم شما هم اگر دیدید درست است باز در سایتتان مثل همان مدل همیشه خودتان باز منتشر کنید. حمیداقا شماها که اینقدر روی تاریخ و پایتختی و مرکزیت نیشابور در تاریخ زوم کردید بدانید و آگاه باشید که بله زمانی نیشابور بزرگتر از سبزوار بوده و مرکز ایالات غربی خراسان بوده و حتی پایتخت بوده و از نظر سیاسی می گفتند سبزوار جزولایات نیشابور است . اما این بزرگی و مرکزیت در جمعیت و وسعت و مرکزیت سیاسی بوده نه در فرهنگ و اندیشه چون برعکس همه تبلیغات های شما نیشابوریها سبزوار هیچوقت از لحاظ فرهنگی وابسته به نیشابور بنوده . و همیشه سبزوار هویت فرهنگی جداگانه خود را داشته هم در خراسان هم در ایران. برای این حرف دلیل دارم آقای حمید خان در دوران اسلامی زمانی که نیشابور چندبار پایتخت شده پایتخت حکومت های سنی بوده.مثلاً همان طاهریان که نیشابور را اولین بار پایتخت کردند سرداران سپاه مأمون عباسی بودند و سنی مدهب بودند یا مثلاٌ سلجوقیان هم سنی بودند . و نیشابور در زمان های شکوه سیاسیش که سبزوار جزو ولایات آن محسوب میشده بیشتر یک شهر سنی بوده است. البه شیعه هم داشته ولی مذهب کلی سنی بوده.اما سبزوار همواره یکی از 4 شهر شیعه و شعرهایی هم برایش گفته اند مثلاً مولوی شعر معروفی برای شیعه بودن سبوزار گفته. از آنجایی که در جامعه ایرانی مدهب حرف اول را می زده پس نتیجه می گیریم که مسلماً شهری که خود یک پایگاه اصلی شیعیان است هیچوقت فرهنگش وابسته به شهری نیست که مرکز حکومت سنی مذهب هاست. البته همینجا بگویم که من با سنی ها مخالفت ندارم ولی می خواهم استقلال فرهنگی این دو شهر را توضیح بدهم. پس در دوران حکومت اسلامی یعنی از هزار و پانصد سال قبل تا حالا حداقل سبزوار خودش فرهنگ و هویت مستقل داشته.اصلاً برای همین شیعه بودن هم اغلب حکومت ها که سنی بودند از سبزوار می ترسیدند وسخت می گرفتند و نمی گذاشتند پیشرفت کند . ترسشان آنقدر بود که وقتی امام رضا از مدینه به سمت مرو می رفت مسیر حرکتش را طوری چیدند که از شهرهای مرکز شیعه مثل سبزوار و ری رد نشود. ولی از شهرهایی مثل نیشابور که آن زمان مرکز تجمع شیعه نبود رد شدند و آن حدیث سلسله ذهب را خواندند. قبل از اسلامم بازهم سبزوار هویت وواهمیت مستقل فرهنگی داشته است.شاهد عینی این استقلال وجود آتشکده آذربرزین مهر در روستای مهر در نزدیکی های سبزوار است که یکی از سه آتشکده مهم دوران ساسانیان بوده . یکی از آنها در فارس بوده ، یکی در آذربایجان و یکی در خراسان در سبزوار اگر سبزوار ان زمان مرکزیت فرههنگی وتمدنی نداشت این آتشکده را در جای دیگر درست می کردند. به غیراز آن در توصیف سبزور و در تابلوی ورودی شهر نوشته اند 6000 هزارسال قدمت و 2000 سال بالندگی. پس شهری که 2000سال بالندگی دارد را نمی توان وابسته به جایی دیگر دانست. تازه سبزوارم همیسه جز نیشابور نبوده و یک زمان پایتخت حکومت شیعه سربداران شده. از زمانی هم که صفویه مدذهب شیعه را در ایران رسمی کرد کم کم شکوه ومرکزیت قبلی نیشابور کم شد. در کل حمیدآقا بین همه شهرها باید اتحاد باشد و برابری شما ولی آنقدر از شکوه و هویت تاریخی نیاشبور می گویید که انگار بقیه شهرها بی هویت و بی اصالتند. و تا ابد باید به نیشابور حساب پس بدهند و زیردست نیشابورباشند. ولی این محال است و باید قبول کنید که وضعیت امروزتان همین است که هستید و ربطی به قبلاً ندارد.

حمید

یک سرم به وبلاگ های نیشابور بزنید تا ببینید اونام میگن نیشابور مناسب ترین شهر برای مرکز استان شدنه. تربت حیدریه هم از یک طرف دیگه از همین ادعاها داره. پس الکی خودتونو گول نزنید و سرمردمتونو شیره نمالید. انصاف نیست که با وجود ابرشهر نیشابور شهر قلمدان های مرصع ، ام البلاد شهرهای خراسان شما این قدر خوشخیالی می کنید ، و توقع استان شدن دارید. احترام شهرهای قدیمی و با سابقه خراسانو نگه دارید. نیشابور اصالت خراسانه.پشت به این اصالت و هویت نکنید.همه کتاب های تاریخی نوشتن سبزوار در گذشته یکی از ولایات نیشابور بوده . حالا خوشتون بیاد یا نیاد این واقعیته پس درست نیست که شما بخواید رو دست نیشابور بلندشید.هویت نیشابور خیلی بیشتر از این حرفاست که شما بخواین با یک فرودگاه و چندتا دانشگاهتون مرکزاستان بشید و نیشابور با همه تاریخش شهرستان کوچک بمونه. من توی این نظر توهین نکردم و حرفمو گفتم اگر اهل سانسور نیستید مرد و مردونه نظرمو تأیید کنید.

شهروند

انشاالله ...
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما