اولین خبرگزاری محلی شرق کشور در سبزوار راه اندازی می شود

وبسایت سبزوار نیوز در مسیر تبدیل شدن به اولین خبرگزاری محلی شرق ایران قرار گرفته است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، سبزوارنیوز که در میان رسانه های دیجیتالی کنونی سبزوار ، قدیمی ترین است از چندین سال قبل تا کنون فعالیت گسترده و پیوسته ای را در زمینه تهیه خبر و گزارش های متنی و تصویری و مصاحبه و مطالب تحلیلی و ... در غرب خراسان رضوی از خود به نمایش گذاشته است.

سبزوارنیوز که در چند ماه اخیر تحت سردبیری جواددباغی مقدم یکی از خبرنگاران با سابقه دیار سربداران، اداره شده است در حال حاضر در میان رسانه های محلی تقریبا اولین مرجع کسب اخبار غرب خراسان رضوی محسوب می شود.

از ویژگی های مثبت سبزوارنیوز در تمام سال های فعالیتش، پرهیز از جناح گیری های سیاسی و رعایت بی طرفی در اکثر موارد بوده است.هرچند که در بعضی برهه های زمانی به نظر می رسداین وبسایت به سمت حمایت از بعضی چهره های محلی گرایش پیدا کرده باشد ، اما در مجموع و اساسا نمی توان این رسانه را متعلق به یک جناح خاص سیاسی و یک حلقه از رسانه های زنجیره ای متعلق به یک جریان خاص سیاسی (چپ یا راست) در سطح کشور دانست.

سبزوارنیوز اینک پس از سال ها فعالیت در عرصه رسانه ای دیار سربداران ، می رود که به اولین خبرگزاری محلی شرق ایران تبدیل شود. چیزی که هرچند کمی سخت به نظر می رسد ، اما ظرفیت های لازم برای آن در منطقه سبزواربزرگ که همواره یکی از قطب فرهنگی و تمدنی ایران و خراسان بوده ، وجود دارد و امیدمی رود با پشتکار مدیران سبزوارنیوز و همکاری مسوولان محلی این مهم هرچه سریعتر تحقق یابد.

سبزوار هرچند متأسفانه در یک دهه اخیر پس از تعطیل شدن نشریه بیهق و وارثان زمین در سال های ابتدای دهه 1380 شمسی و افول هرچه بیشتر کیفیت بعضی نشریات محلی که هم اکنون نیز در حال فعالیت هستند ، از لحاظ نشریات کاغذی وضعیت نامطلوبی پیدا کرد ، اما در نقطه مقابل در زمینه رسانه های دیجیتالی یکی از پیشروترین شهرهای خراسان است و هم اکنون وجود بیش از ده وبسایت با عناوین پایگاه های خبری و تحلیلی و مجلات اینترنتی که به صورت روزانه فعالیت می کنندو نیز وجود دفتر فعال خبر صدا و سیما در این شهر، جایگاه ویژه ای به لحاظ مرکزیت رسانه ای در شمال شرق کشور به سبزوار بخشیده است و امید می رود با راه اندازی هرچه سریعتر اولین خبرگزاری شرق کشور در این شهر و همچنین راه اندازی یک مرکز صدا و سیمای محلی و نیز ارتقاء نشریات کاغذی موجود و اخذ مجوز نشریات جدید، این جایگاه رسانه ای برای شهر دیرینه های پایدار تثبیت شود.

 

توانمندی های فرهنگی سبزواری برای برخورداری از خبرگزاری و سایر رسانه های موثر در سطح ملی و محلی:

سبزوار دارای قدمت فرهنگی و تمدنی 12 هزارساله است که حداقل در 6 هزارسال قبل از تمدن باشکوهی در منطقه تپه باستانی حاشیه این شهر برخوردار بوده که با دیگر تمدن های آن روز آسیا ارتباط داشته است.(منبع1) ، (منبع2)

سبزوار همچنین محل تأسیس آذربرزین مهر یکی از سه نیایشگاه اصلی ایرانیان خدا جوی در عصر ساسانی بوده (منبع) و طبق منابع تاریخی محل رزم رستم و سهراب پهلوانان اساطیری ایران درمحل میدان دژسپید این شهر واقع شده و رستم پیکر فرزند جوان خود سهراب را در این شهر به خاک سپرده است.(منبع)

در دوران پس از اسلام نیز با تأسیس مدرسه فخریه به عنوان قدیمی ترین مدرسه ایران در این شهر جایگاه فرهنگی و تمدنی سبزوار همچنان در شرق کشور حفظ شده است.(منبع)

این شهر همچنین در دوران اسلامی به مرکز اصلی تجمع شیعیان ایران تبدیل شد و سرانجام در قرن هشتم هجری به پایتختی نهضت سربداران نخستین تشکیل دهندگان حکومت مردمی شیعه در ایران برگزیده شد که هرچند حکومتی محلی بود اما تأثیر زیادی بر دیگر قیام های آزادی خواهانه ایرانیان دربرابر بیگانگان مغول برجای گذاشت و همچنین باعث شد نام سبزوار در ردیف یکی از 36 پایتخت کشور ایران در طول چندهزارسال تمدن قرار گیرد.(منبع)

سبزوار در دوران معاصر نیز همواره جزء شهرهای مهم و اثرگذار شمال شرق کشور بوده است و هم اکنون با برخورداری از بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه معتبر ملی در شمال شرق کشور پس از دانشگاه فردوسی مشهد و نیز چندین دانشگاه دیگر، جایگاه اول مرکزیت آموزش عالی در میان شهرهای خراسان رضوی و شمالی را داراست.(منبع1) ، (منبع2) همچنین سبزوار در دوره کنونی از مهمترین مراکز جمعیتی ، مواصلاتی ، اقتصادی و سیاسی و اداری شمال شرق کشور است که ظرفیت های بالقوه و بالافعل فراوانی برای این شهر فراهم آورده است.

همچنین وجود بزرگانی نظیر خواجه ابوالفضل بیهقی ، ابوالحسن زید بیهقی ، ملاحسین واعظ کاشفی ، عطاملک جوینی ، حکیم حاج ملاهادی سبزواری ، دکتر قاسم غنی ، دکتر علی شریعتی ، آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری ، استاد محمود دولت آبادی و ... اسناد محکم دیگری برای اثبات افتخارات بی بدیل فرهنگی و علمی سبزوار در طول تاریخی است.

پرواضح است که چنین شهری با این اوصاف از تمام استعدادهای لازم برای هرگونه سرمایه گذاری های فرهنگی و اجتماعی برخوردار است و از جمله ضروری است مسوولان امر و دلسوزان دیار سربداران اقدامات لازم را برای راه اندازی اولین خبرگزاری محلی شرق کشور در سبزوار انجام دهند.

اسرارنامه درادامه به انتشار متن کامل اظهارات سردبیر سبزوارنیوز در این زمینه می پردازد:

 

به همت مسئولان شهرستان و جمعی از خبرنگاران

"سبزوارنیوز" نخستین خبرگزاری محلی استان و شرق کشور راه اندازی می شود

سبزوارنیوز/ همانگونه که وعده دادیم و سایت "سبزوارنیوز" پس از مدتی فعالیت و رعایت مسایل حرفه ای به سایت تحلیلی خبری، تبدیل شد و امروز و در دوره "دولت تدبیر و امید" خرسندیم به اطلاع شهروندان برسانیم، نخستین خبرگزاری محلی در استان و شرق کشور را راه اندازی می کنیم.

سردبیر پایگاه اطلاع رسانی سبزوارنیوز با اعلام این خبر گفت: استانداردهای لازم جهت این اقدام کسب شده است و طی دوسال گذشته در حوزه تهیه خبر و همچنین آمار مربوط به گزارش های تصویری، مشاهده می شود که چندین برابر ظرفیت یک خبرگزاری محلی، دوستان و همکاران من این تلاش را کرده اند.
جواد دباغی مقدم که خود دانش آموخته علوم ارتباطات اجتماعی با گرایش روزنامه نگاری از دانشگاه علامه طباطبایی است و سابقه ای 22 ساله در روزنامه های مهم کشوری و خبرگزاری های ملی را در کارنامه خود دارد، بیان داشت: لازمه تغییر عنوان یک سایت به "خبرگزاری محلی" قوانین نانوشته ای همچون حضور فعال خبرنگاران در عرصه های خبری است که خوشبختانه به این لحاظ "سبزوارنیوز" نیازی به معرفی ندارد.
سردبیر ارشد پیشین شبکه بین المللی خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران افزود: سابقه کاری این سایت خبری تحلیلی مربوط به دو سه سال گذشته نیست و 8 سال سابقه حضور در پسِ این تارنما پنهان است که البته به لحاظ حرفه ای توان و قابلیت تغییر عنوان را داراست.
به گفته وی هم اکنون مدیرمسئول فعال این سایت نیز در حال رایزنی برای فراهم کردن مقدمات و امکانات نخستین برای این خبرگزاری است و ان شاءالله به زودی خبر آن بر روی خروجی مهمترین خبرگزاری های کشور نیز خواهد رفت.
دباغی مقدم با قدردانی از مسئولان محلی و دانشگاهی همچون مهندس شعبانی معاون استاندار و فرماندار محترم، امام جمعه شهرستان، دکتر محمدعلی طالبی شهردار سبزوار، دکتر علیرضا مسلم رییس دانشگاه علوم پزشکی، دکتر حدادنیا رییس دانشگاه حکیم سبزواری، اعضای شورای اسلامی شهر سبزوار، نمایندگان مردم نجیب سبزوار در مجلس شورای اسلامی، مدیران و مسئولان ادارات و ارگانهای نظامی و انتظامی و سایر سازمانهای شهرستان که ارتباط بسیار خوبی با این خبرگزاری محلی داشته اند، تأکید کرد: با وجود این همه همکاری و تعاملی که در شهرستان وجود دارد، چشم اندازی مناسب و زمینه سازی ویژه برای تأسیس استان سربداران با این قبیل اقدامات وجود دارد.
وی با ابراز امیدواری از راه اندازی شبکه تلویزیونی سربداران همچنین گفت: مناسب است تا هر مسئول، ارگان و نهادی که می تواند جهت پررنگ تر شدن نام "سبزوار" در نظر دارد و قابل اجرایی شدن است را پیشنهاد دهد تا در این مسیر حمایت های خود را از ایشان در پوشش مناسب خبری به عمل آوریم.
سردبیر خبرگزاری محلی "سبزوارنیوز" به منظور شفاف سازی و تعاملی که از این پس با نهادهای فعال در حوزه شهرستان خواهد داشت، با قدردانی از تمام دوستانی که "سبزوارنیوز" را به این جایگاه هدایت و البته همراهی کرده اند تأکید خود را برای گزینش این نیروها از میان افراد خوشنام و حرفه ای قرار داده است و با معرفی همکاران خبری و عکاس خود، از مدیران نهادها و دستگاهها خواست همچون گذشته تعامل شایسته خود را تنها با این عزیزان حفظ نمایند:
آقایان "سیدمحسن جعفری، علی ششتمدی، مصطفی قربانی، عباس خلیلی دارینی، احمد مهری و خانم الهام شعبانی در حوزه خبر و آقایان "موسی الرضا خیراندیش، سیدرسول عزیزی، خلیل خسروانی، علی دلک آبادی و جواد ده نبی، نیز در حوزه عکس.
به گفته جواد دباغی مقدم "سبزوارنیوز" به زودی و با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری جهت تکمیل نیروهای خود بخصوص در حوزه خبر، دوره های آموزش "خبر نویسی و خبرنگاری کاملا پیشرفته" در محل این سازمان تشکیل می دهد و به کسانی که حایز رتبه و توانایی در تهیه خبر و گزارش شوند، قرارداد همکاری منعقد خواهد کرد.

منبع: سبزوارنیوز

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

گزارش نگران کننده سبزوارنیوز از تخلفات شیوع تخلفات راهنمایی و رانندگی و سهل انگاری مأموران انتظامی

نظرت را بنویس
comments

عشق سبزوار

دوروود بر سبزوار وسبزواری به امید داشتن صدا وسیما سربداران
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما