امام خمینی (ره) با مطالعه منظومه حکیم سبزواری فیلسوف بزرگ شرق از اسفار ملاصدرا بی نیاز شد

در قلب شهر سبزوار ، دانشمندی فاضل و فیلسوفی روشن ضمیر آرام گرفته است که وجود چنین عالم فرهیخته ای باعث آبروی دارالمومنین سبزوار و افزایش اعتبار خراسان شده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه حکیم حاج ملاهادی سبزواری که او را بزرگترین فیلسوف 300 سال اخیر ایران می دانند در 1212 هجری قمری در شهر علم و فلسفه، دارالمومنین سبزوار که یکی از مراکز کهن فرهگی و تمدنی ایران اسلامی است، متولد شد و آثار ارزشمندی از خود برجای گذاشت که شرح منظومه معروف ترین اثر وی است.

درجه علمی حکیم سبزواری به حدی است که شورای عالی  انقلاب فرهنگی کشور در سال 90 طی مصوبه ای یکی از دو دانشگاه معتبر ملی در شمال شرق ایران در شهر سبزوار را به اسم، این دانشمند عالی رتبه نامگذاری کرد. تا بدین ترتیب نام حکیم حاج ملاهادی سبزواری در کنار حکیم ابوالقاسم فردوسی به عنوان دوتن از مشاهیر برجسته ایران زمین تا همیشه بر تارک دو دانشگاه با سابقه خراسان در شهرهای مشهد و سبزوار بدرخشد.

اینک مجله اینترنتی اسرارنامه تصمیم دارد، به جهت آشنایی بیشتر مخاطبان گرامی خودبا مقام والای علمی و معرفتی فیلسوف بزرگ شرق ، حکیم حاج ملاهادی سبزواری به بخشی از ارزش های کتاب شرح منظومه ایشان اشاره نماید که معروف است ، مطالعه این کتاب ، حضرت امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب را نسبت به مطالعه کتاب اسفار ملاصدرا بی نیاز کرده است.

 

مطلب پیش رو از وبسایت باشگاه اندیشه برگرفته شده است:

 

شرح منظومه حاجی سبزوار

حاجی کتاب منظومه را به زبان شعر گفته، تحت 1049 بیت شعر. بعد خود ایشان اشعار را شرح داده، البته بصورت شرح مزجی. شروح متفاوتند، همان شرحی که در الفیه ابن مالک در سیوطی دیدیم، صورت شرح مزجی بود، که خود شرح، حاشیه دارد، در این کتاب نیز برای شروح، زیاد حاشیه آورده شده است. تا پیش از پیدایش بدایة الحکمة و نهایة الحکمة، مرحوم علامه طباطبایی، کتاب منظومه حاجی مهمترین کتاب شرح اندیشه صدرا محسوب می شد، البته بعد از اسفار.

شرح منظومه در تفصیل مسئله با بدایة‌و نهایة مرحوم علامه قابل قیاس نیست، مباحث منظومه مفصل تر است و شرح بسیار زیادی دارد و نزد اهل علم معروف است، کسی که منظومه را با تأمل و دقت تمام بخواند از فلسفه و عرفان اسلامی بی نیاز می شود ـ مرحوم امام خمینی (ره) اسفار را به آن نحوه سر درس نرفتند، ایشان منظومه را سر درس مرحوم آسید عبد الحسین رفیعی قزوینی خواندند. بعد منظومه، که استاد به تدریس اسفار پرداخت، امام دیدند هر چه لازم بوده سر درس منظومه یاد گرفته اند .

از آنجایی که شرح منظومه با شعر درآمیخته هم لطافت دارد، هم نسبت به مباحث خشک فلسفی خسته کنندگی کمتری دارد، به همین دلیل آرام آرام در ذهن رکون و سکون پیدا می کند و یک دقتی را در فلسفه اسلامی پدید می آورد.

مقدمه کتاب منظومه بسیار سخت و در عین حال مهم است، معمولاً سنت بر این منوال است، که در مقدمه همه نویسندگان یک مطلب بسیار عمیق را بیان می کنند، چون مقدمه باید خلاصه اندیشه فرد باشد، لذا مقدمه حاجی هم مقدمه سختی است و هم پر لغت.

منبع: باشگاه اندیشه

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

به مناسبت 8 اسفند بزرگداشت حکیم سبزواری فیلسوف بزرگ شرق و ارسطوی زمان

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما