گزارشی از انعکاس لهجه شیرین سبزواری در برنامه های نوروزی صدا و سیما

مجله اینترنتی سبزواری ها در روزهای گذشته طی انتشار مصاحبه ای با یک هنرمند سبزواری ساکن تهران که در عرصه خوانندگی فعالیت می کند ، درباره تیتراژ سریال نوروزی خوب ، بد ، زشت که با لهجه شیرین سبزواری اجرا شده، توضیحاتی را ارائه داده است.

مجله اینترنتی اسرارنامه در ادامه به انتشار متن مجله سبزواری ها می پردازد و از شما گرامیان دعوت می کند در صورتی که تمایل به شنیدن ترانه «یار گل مایی»دارید که در نوروز 93 با صدای محمد دستمزدی نوازر، از شبکه دو سیما پخش شده است، به وبسایت سبزواری ها مراجعه نمایید:


عزیز، واگرد نگا کو

هِموجور که مِری واگِرد نُگا کو…


نوروز امسال، خیلی از سبزواری‌ها منتظر شروع شدن سریال خوب،بد، زشت بودند که از شبکه دوم سیما پخش می‌شد.

دلیل این انتظار هم چیزی نبود جز صدای آشنا و گیرایی که با زیبایی کلمات سبزواری را ادا می‌کرد.

پخش یک آهنگ با لهجه ی سبزواری از شبکه‌های سراسری، هر شب و در بهترین زمان باعث شد تا به دنبال خواننده ای باشیم که با این شیوایی صدای مردمان کویر را فریاد می‌زند.

محمد دستمزدی نوازَر، هنرمند خوب سبزواری کسیست که ترانه ی تیتراژ ابتدایی سریال خوب، بد، زشت را اجرا کرده است.

با کمک آقای شجاع، با این هنرمند عزیز تماس گرفتیم و از ایشان درخواست کردیم فایل با کیفیت این ترانه را برای ما ارسال کنند، همچنین یک معرفی کوتاه نیز از ایشان تهیه گردید که در ذیل می‌تواتنید مطالعه کنید.

امیدواریم در خبرهای بیشتر و بهتری از این هنرمند سبزواری بشنویم.

برای دستیابی به فایل صوتی این ترانه هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.


در ۱۴ تیرماه ۱۳۴۸ در یکی از محله‌های قدیمی‌تهران بدنیا و در سال ۱۳۵۲ با پدر و مادر خود به سبزوار سرزمین اجدادی و پدری‌اش آمد و دوران کودکی، نوجوانی و جوانی خود را در شهر سبزوار سپری کرد.
دوران ابتدایی را در مدرسه ابوالفضل بیهقی و فردوسی و دوران راهنمایی را در مدرسه راهنمایی فاطمی‌(۱۳ آبان) گذراند. از کودکی علاقه وافری به قرائت قرآن کریم داشت و قرآن صبحگاهی را در مدرسه اجرا می‌کرد و در مسابقات مختلف قرآنی شرکت نمود. همچنین در دوره راهنمایی با تشکیل گروه سرود در مدرسه به تکخوانی سرودهای انقلابی می‌پرداخت تا اینکه جذب بسیج شد و گروه منسجم‌تری برای اجرای سرود با حمایت بسیج راه‌اندازی نمود و در مجامع مختلف و مراسم گوناگون به اجرای سرود می‌پرداخت.

دوران متوسطه را در دبیرستان فقیه سبزواری تا سال دوم متوسطه سپری نمود و بعد از آن در ۱۳۶۵/۱/۱۷ راهی جبهه‌های نور شد و دوشادوش رزمندگان در لشکر ۵ نصر خراسان، گردان عبدالله حضور پیدا کرد. بعد از بازگشت از جبهه به فکر تشکیل گروه‌های هنری جهت اعزام به جبهه افتاد و با دوستان هنری خود گروهی را که هم تئاتر کار می‌کردند و هم سرودهای انقلابی اجرا نمودند آماده و به تبلیغات جبهه و جنگ اهواز اعزام و موفق به اجراهای متفاوت در مناطق مختلف عملیاتی شدند که خود می‌گوید: بهترین دوران زندگی‌ام همان دوران بود.

بعد از دوران دفاع مقدس با گروه‌های متفاوتی به تمرین و اجرا و در جشنواره‌های مختلف هنری تئاتر و موسیقی شرکت می‌نمود و در جشنواره تئاتر و سرود بسیج خراسان مقام اول بازیگری و سال بعد در جشنواره تئاتر استانی ارشاد مقام اول بازیگری را کسب نمود.
در سال ۶۸ علاوه بر تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی‌سبزوار با گروه‌های متفاوت هنری فعالیت داشت. نمایش « صفر بزرگ مشکی» را در دانشگاه بازی و کارگردانی کرد و بالاخره در سال ۷۲ موفق به اخذ لیسانس زبان ادبیات فارسی شد.

همکاری با گروه‌های موسیقی سنتی و محلی و اجراهای متفاوتی را تجربه کرد تا در سال ۷۵ به تهران آمد و در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی صدا و سیما به فراگیری ردیف‌های آوازی زیر نظر استاد محمد منتشری پرداخت. در سال ۷۷ وارد صدا و سیما شد و در اداره کل روابط عمومی‌صدا و سیما مشغول و با مرکز موسیقی هم در زمینه خوانندگی کار خود را آغاز نمود و اولین کار خود را با عنوان « آهوی خسته» با شعری از اخوان ثالث و آهنگسازی امیر استیری و تنظیم مرحوم حسین فرهادپور در سازمان صدا و سیما شروع کرد و بعد از آن کارهای متعددی را اجرا نمود. از دیگر سوابق هنری و بخصوص فعالیت‌های موسیقی «نوازر» می‌توان به اجرای کنسرت با گروه مهرگان در کشورهای فرانسه، هلند و بلژیک اشاره کرد.

ترانه تیتراژ تله تئاتر «تیغ کهنه» را در شبکه ۴ سیما و همچنین ترانه تیتراژ فیلم « دیوارهای کاه گلی» را با آهنگسازی امیر استیری اجرا نمود. آلبوم « هجر یار» را با تنظیم مهرداد دلنوازی در شرکت صوتی و تصویری سروش در دست اقدام دارد.
همچنین آلبوم « جان منست او» را با آهنگسازی حسن میرزاخانی آماده و مجوز آن اخذ شده است که در سال جاری روانه مراکز فروش خواهد شد. «نوازر» در نوروز ۹۳ ترانه «گل مایی» را در تیتراژ شروع سریال خوب، بد، زشت در شبکه دو سیما تجربه نمود این ترانه بر اساس مقام «یارگلکانی» سبزواری و با تنظیم محمد محمد علی و شعری از طهمورث پورشیر محمد می‌باشد.

منبع: مجله اینترنتی سبزواری ها

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

«میرزا» واژه ای که اولین بار توسط سبزواری ها در زبان فارسی به کار گرفته شد

به لهجه سبزواری و زبان فارسی ارادت خاص دارم و به کرد زبان بودن خود مفتخرم

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما