برگزاری نکوداشت استاد حمید سبزواری به تأخیر افتاد

وبسایت اختصاصی نکوداشت استاد حمید سبزواری امروز خبر از حداقل یک ماه تأخیر در برگزاری نکوداشت این شاعر آرمانگرای انقلاب اسلامی ایران داد.
این وبسایت که شرح مختصری از دومین جلسه هماهنگی برای برگزاری نکوداشت استاد حمید سبزواری را منتشر کرده است ، اعلام نموده ، این نکوداشت که بر اساس اعلام قبلی قرار بوده است در اردیبهشت ماه سال جاری برگزارشود ، اینک حداقل یک ماه به تأخیر می افتد.
خبر وقوع این تأخیر در برگزاری نکوداشت استاد حمید سبزواری درحالی منتشر می شود ، که رسانه های خبری و فرهنگی کشور مدتی است خبر از بیماری استاد سبزواری می دهند.
براساس گزارش های منتشر شده در تعدادی از رسانه های ملی و محلی ، استاد حسین ممتحنی با نام هنری حمید سبزواری که هم اکنون در سن 87 سالگی به سر می برد ، مدتی است دچار بیماری آلزایمر شده است.
البته خوشبختانه بیماری این شاعر انقلابی هنوز در مراحل خفیف اولیه است و در  یک مصاحبه که همسر ایشان با رسانه ها داشته اند ، اعلام شده حال استاد نسبت به هفته های گذشته تغییر نکرده است.
لیکن با توجه به اینکه آلزایمر یک بیماری پیش رونده و در حال حاضر بدون درمان قطعی است ، و نیز با در نظر گرفتن کهولت سن استاد حمید سبزواری ، به نظر می رسد ، به تأخیر انداختن  زمان برگزاری نکوداشت وی ، چندان جایز نباشد.
ضمن اینکه از منظر برجستگی های شخصیتی و ادبی این شاعر پیشکسوت انقلاب ، تا همین حالا نیز در برگزاری نکوداشت وی در شهر زادگاهش سالها تأخیر صورت گرفته است.
براساس اطلاعات مجله اینترنتی اسرارنامه ، استاد حمید سبزواری پیش از این در برخی گفتگو ها ، از وجود بی توجهی های فراوان نسبت به هنرمندان و اهالی فرهنگ وادب جامعه گلایه کرده بود. از لابه لای سخنان وی پیدا بود که به ویژه از همشهریان سبزواری خود توقع بیشتری داشته است.
البته لازم به ذکر است در برخورد با اشعار حمید سبزواری  ، توجه به این نکته حائز اهمیت فراوانی است ، که هرچند وی سروده های اجتماعی و سیاسی فراوانی دارد ، اما آنچه شخصیت شعری منحصر به فردی به این شاعر می دهد ، ترانه های انقلابی است که در سالهای قبل و بعداز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به شکل چند سرود انقلابی حماسی و بسیار جذاب تنظیم شده و دائماً بین مردم زمزمه شده و دردوران پس از پیروزی انقلاب از شبکه های مختلف تلویزیونی و رادیویی منتشر می شد. ب
سیاری از این سروده ها حتی امروز هم پس از 33 سال همچنان شیرینی خاص خود را دارند و برای تمام ایرانیان آشنا هستند.
سرودهای معروف خمینی ای امام  و  الله اکبر / خمینی رهبر دو مورد از معروف ترین سرودهای استادسبزواری می باشند ، که به محض شنیدن این ابیات با عاطفه و خاطرات هر ایرانی حتی اگر چندان انقلابی نباشد ، ارتباط برقرار می کند.
اما متأسفانه حتی بسیاری از سبزواری ها امروز خبر ندارند ، که این سروده های مشهور و خوش ساخت انقلابی اثر شاعر همشهریشان حمید سبزواری است.
به جز اشعار انقلابی ، سروده های فراوان دیگری از این شاعر سبزواری وجود دارد که بیشتر در قالب قصیده و با درونمایه اجتماعی سروده شده اند. اما این اشعار حمید سبزواری به دلیل سبک زبانی قدیمی شاعر ، هرگز نتوانسته اند موفقیت و محبوبیت ترانه های انقلابی وی را به دست آورند . اما از آنجایی در این گونه اشعار ، سراینده به  صورت دقیقی وقایع اجتماعی و سیاسی دوران را مورد اشارات دقیقی قرار داده است ، اشعار وی در ردیف اشعار ادبیات تاریخی انقلاب اسلامی ایران قرار گرفته و از ارزش ادبی و تاریخی خاص خود برخوردار می شود.
یکی دیگر از مواردی که حمید سبزواری از آن به عنوان بزرگترین افتخار شعری خود یاد کرده و در بین شاعران معاصر تنها نصیب وی شده است ، مقدمه نویسی مقام معظم رهبری بر یکی از کتابهای شعر حمید است.
حمید سبزواری در این رابطه در یکی از مصاحبه های خود گفته است ، روزی با حضرت آیت الله خامنه ای که آن زمان ریاست جمهوری ایران را برعهده داشته اند ، در یک محفل شعر خصوصی نشسته بوده اند و آیت الله خامنه ای پس از شنیدن شعری از حمید ، به وی پیشنهاد می دهند ، دیوان اشعار خود را چاپ کند. استاد سبزواری که در آن زمان هرگز گمان نمی کرد ، مقام رهبری برای کتب شعر مقدمه بنویسند، به مزاح گفته است ، منتظر مقدمه نویسی شما هستم ، اما این رویای حمید سبزواری ناگهان با موافقت آیت الله خامنه ای مواجه شده ورهبر معظم انقلاب که خود شعرشناس و ادب دوستند ، تأکید کرده است ، برای اولین بار و تنها برای کتاب شعر حمید سبزواری که شاعر ارزشمند انقلاب است ، مقدمه می نویسد.
بدین ترتیب حمید سبزواری صاحب این افتخار شد که رهبر معظم انقلاب کتاب او را با مقدمه ای عمیق و نکته سنجانه به ویژه در مورد ادبیات انقلاب و شعر حمید سبزواری زینت ببخشد.
پیش از این مجله اسرارنامه مقدمه مقام معظم رهبری بر کتاب سرود درد حمید سبزواری را منتشر کرده است و شما مخاطبین گرامی می توانید برای مطالعه آن به بخش کوچه پس کوچه پیوندها در انتهای همین مطلب مراجعه کنید.
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد حمید سبزواری
نظرت را بنویس
comments

شهروند

با سلام و خسته نباشید می خواستم یکی از سایتهای سبزوار را به شما معرفی کنم سایت موسسه خیریه حمایت ازبیماران خاص وصعب العلاج حضرت علی اصغر(ع).پیشنهاد می کنم از این سایت دیدن فرمایید و مصاحبه این سایت با بیماران و مقالات علمی که از پزشکان سبزوار روی این سایت گذاشته شده است دیدن فرمایید و این سایت را به دیگران نیز معرفی نمایید.با تشکر
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما