خاطرات وزیر بهداشت ایران از حماسه هویزه تا دارالمومنین سبزوار

دکتر سیدحسن هاشمی ، وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی دولت تدبیر و امید دکتر روحانی است که افتخار داشته است ، در ایام جوانی و دوران وقوع جنگ تحمیلی به خیل رزمندگان ایرانی بپوندد و از حریم کشور اسلامی دربرابر تجاوز بیگانگان دفاع نماید و یکی از حساس ترین عرصه هایی که وی در آن حضور داشته  ، نبرد خونین هویزه  بوده که در آن با تعدادی از رزمندگان و شهدای دارالمومنین سبزوار همرزم گردیده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، این رزمنده سابق که امروز عالی ترین مقام وزارتخانه بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد ، در دی ماه 92 برای شرکت در مراسم سی و سومین یادواره شهدای گرانقدر هویزه به دارالمومنین سبزوار سفر کرد تا بار دیگر در این شهر کهن خراسان در جمع همرزمان و خانواده های دوستان شهید خود قرار گیرد.

وی مدتی قبل ،  خاطرات حضورش در سبزوار را در وبسایت شخصیش درج کرده است که اسرارنامه درادامه به انتشار آن می پردازد:

 

از هویزه تا سبزوار

خبر می‌دهند مراسمی گرفته‌اند برای چهار تن از شهیدان؛ در سبزوار. چهار نفر از دوستان جهادگر، همرزمانم که در کربلای سوسنگرد به آرزویشان رسیدند. با شنیدن خبر، دلم پر می‌کشد. می‌رود تا آن روزها؛ روزهایی که در هر لحظه‌اش جای عزیزی از پس عزیزی دیگر خالی می‌ماند و همه ما بهای سنگینی پرداختیم؛ اما از دل هشت سال آتش و خون، راست اندیشی و درست کرداری، مردانی متولد شدند که مصداق وحی الهی بودند که فرمود: "در میان مؤمنان کسانی هستند که به آنچه با خدا عهد بسته‌اند صادقانه وفا کردند و عهدشان را به انجام رساندند در حالی که بعضی دیگر همچنان در انتظارند و خللی در تعهدشان ایجاد نشده است."
حالا پنجشنبه است؛ نوزدهم دی ماه. سالن بزرگ شهر پر است از بچه‌های جهاد، 2هزار نفری آمده‌اند. چشم می‌گردانم؛ برخی از دوستان قدیم را می‌بینم. موها خاکستری شده؛ پیشانی‌ها پر چروک‌تر و سوی چشم‌ها کم‌تر؛ اما همان‌قدر مصمم. آن‌قدر که در سیمای‌شان هویداست. در آغوش‌شان که می‌کشم، سینه‌ام پر می‌شود از بوی جبهه؛ ذهنم تصویر خاکریزها، جاده‌ها و پل‌ها را یکی‌یکی ورق می‌زند و بچه‌های جهاد را که می‌آیند و می‌روند، همان‌قدر بی‌نام و نشان؛ و دلم بیشتر از همیشه هوای دوستانم را می‌کند.
روح و جانم پر می‌شود از خاطره‌هایی که همه رنگ مردانگی، دوستی و جوانمردی دارند و خواهند داشت؛ اما چه می‌شود کرد که آن دوستان به چیزی رسیدند که می‌خواستند و ما مانده‌ایم با کوله باری از خاطره و سنگینی پیمانی که با ایشان داشتیم.
شاید آنها که با این وادی، با این فرهنگ و با این اندیشه، انسی نیافته‌اند، معاوضه زندگی با مرگ، خوشی با ناخوشی و رفاه با رنج را معامله‌ای دور از درایت بدانند.
آن روزها اما میان بچه‌های جبهه ، حساب سود و زیان مادی در بین نبود. آنجا هر چه بود تلاش برای انجام وظیفه بود و طلب آن‌چه خدا می‌پسندد. به واقع آن روزها رنگ و بویی دیگر داشت.
آن پنجشنبه، صحبت کردن از همیشه برایم سخت‌تر بود. گفتن از با اخلاص‌ترین انسان‌هایی که در عمرم دیده‌ام؛ حال و هوای آن روزها و خیلی موارد دیگر. اما به لطف همان دوستان، جلسه خوب پیش رفت و در انتها به همه و به‌ویژه جوان‌ترها گفتم: آن دوستان در جبهه گروهی تشکیل داده و نامش را گذاشته بودند، اخلاص. من فکر می‌کنم کلید حل همه مشکلات در همین کلمه نهفته؛ هر کدام از ما هر جا که هستیم و هر کاری انجام می‌دهیم، خرد یا کلان، اگر در گفتار، رفتار و اعمال‌مان اخلاص داشته باشیم؛ کار درست و آن‌چنان که باید پیش می‌رود و اگر خدای نکرده چنین نباشد، هیچ تلاشی به سرانجام نمی‌رسد.
بر این باورم که امروز اگر همان همرزمان شهیدم زنده بودند، همین‌گونه فکر و عمل می‌کردند. امروز روز شعار نیست؛ روز عمل است.
باید در میدان بود. تلاش کرد. وقت گذاشت و با اخلاص کارها را پیش برد. این تنها راه برون رفت از تنگناهاست.

منبع: وبسایت شخصی دکتر سیدحسن هاشمی

گفتنی است ، شهید محمد فاضل ، شهید حسن فتاحی ثانی ، شهید مجید مهدوی ، شهید سیدمصطفی مختاری تعدادی از همرزمان دکتر قاضی زاده هاشمی در حماسه خونین هویزه بوده اند.

لازم به ذکر است ، وزیر بهداشت دولت یازدهم در آن سفر معنوی که با هدف گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هویزه به دارالمومنین سبزوار انجام شده بود ، ضمن دیدار با خانواده های معزز شهدا و شرکت درمراسم یادواره ، به بازدید از دانشگاه علوم پزشکی و بعضی بخش های بهداشتی و درمانی دیار سربداران نیز پرداخت و قول آن را داد که در صورت تأمین اعتبار توسط نمایندگان مجلس ، مجوز تأسیس دانشکده دندانپزشکی و طب سنتی سبزوار را صادر کند.(منبع)


اینک امید می رود ، وزیر محترم بهداشت با کمک هرچه بیشتر به راه اندازی سریعتر دو دانشکده مذکور در شهرستان سبزوار، باعث آن شود که به برکت خون شهدای گرانقدر هویزه ، یادگاری ارزشمند و جاودانه ای در سرزمین تاریخی بیهق ، ایجاد شده و برجای بماند.

(با تشکر از آقای سید یوسف آزاد ، مدیر محترم وبلاگ اکوتوریسم شهرستان سبزوار جهت پیشنهاد انتشار این مطلب)

 

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

دارالمومنین سبزوار یاد و خاطره فرزندان شهید خود در حماسه هویزه را زنده نگه می دارد.

نظرت را بنویس
comments

مفتح

مردان واقعی 8سال دفاع مقدس در آزمون های دیگر نیز همانند قبل ، نیک اندیش و نیک گفتار و نیک اعمال خواهند بود به امید راه اندازی دو دانشکده ( دندان پزشکی و طب سنتی ) . انجام این مهم به عملکرد ریاست جدید علوم پزشکی سبزوار جناب مسلم نیز بر می گردد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما