سهیل محمودی: چرا نباید در سبزوار، خیابان محمود دولت آبادی داشته باشیم؟

سهیل محمودی که یکی از شعرای برجسته کشور در دهه های اخیر است ، مدتی قبل در جریان برگزاری یک محفل ادبی در تهران گفته است: چرا نباید در سبزوار، خیابان محمود دولت آبادی داشته باشیم؟

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، سهیل محمودی که علاوه بر شاعری ، در سال های اخیر به یکی از چهره های سرشناس تلویزیونی و مجریان برنامه های ادبی رسانه ملی تبدیل شده است (منبع) ، این اظهارات درباره لزوم وجود خیابانی به نام محمود دولت آبادی در سبزوار را در جریان مراسم رونمایی از سردیس قیصر امین پور شاعر توانمند معاصر در تهران و در حضور شخصیت هایی نظیر احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران و تعدادی دیگر از مقامات و چهره های فرهنگی پایتخت بیان کرده است.

خبرگزاری ایلنا که یکی از خبرگزاری های رسمی و قانونی کشور است ، متن سخنان سهیل محمودی در این مراسم را به شرح زیر منتشر کرده است:

سهیل محمودی (شاعر) نیز در این مراسم به ویژگی‌های اخلاقی زنده‌یاد امین‌پور اشاره کرد و گفت: خوشحالم که در این عصر پاییزی، از تندیس قیصر رونمایی می‌شود. همه‌ی ما به نحوی با قیصر و آثارش آشنایی داریم. جایگاه قیصر در قلم مردم و اهالی قلم است و نصب این تندیس می‌تواند گواهی باشد بر همین مدعا.

وی افزود: در مسیر که می‌آمدم یکی از هنرمندان از من پرسید چرا قیصر؟ من به او جواب دادم البته قیصر هنرمند بسیار خوبی بود اما این روند باید برای هنرمندان و چهره‌های برجسته‌ی دیگر نیز انجام شود. به عنوان مثال چار نباید می‌دانی در شهر رشت به نام اکبر رادی شود و یا چرا نباید در سبزوار، خیابان محمود دولت آبادی داشته باشیم؟

محمودی همچنین سایه و سپانلو را از چهره‌های شایسته برای نامگذاری میادین و خیابان‌ها شهر هستند، اظهار داشت: چرا نباید در زمان حیات این بزرگان، از آن‌ها تقدیر کرد؟ حال آنکه حرکاتی از این دست بر قدر و منزلت آنان چیزی اضافه نمی‌کند بلکه ما نیازمند افتخار کردن به آن‌ها هستیم.

 منبع: خبرگزاری ایلنا

 

گفتنی است برخی از صاحبنظران ادبی در جهان، استاد محموددولت آبادی را بزرگترین نویسنده معاصر ایران می دانند.(منبع)

هرچند از دولت آبادی آثار زیادی منتشر شده است امادر این بین کلیدر که به عنوان دومین رمان بلند و فاخر جهان نیز معرفی شده است  و نیز داستان های جای خالی سلوچ و روزگار سپری شده مردم سالخورده ازمحبوبیت و شهرت بیشتری در میان علاقه مندان به رمان و داستان های فارسی برخوردار است.

این نویسنده مشهور که نامزد دریافت جایزه ادبی نوبل و همچنین نامزد یا برنده بعضی دیگر از جایزه های ادبی معتبر در جهان است ، در دهم مرداد 1319 در روستای دولت آباد سبزوار پایتخت نثر ایران متولد شده است. از همین رو برای بسیاری از علاقه مندان به فرهنگ و ادبیات فارسی جای سئوال است که چرا در سبزوار شهر زادگاه این نویسنده پرافتخار ، هیچ نشانی از او یافت نمی شود. حال آنکه شاید بعضی شهرهای دیگر در ایران یا سایر کشورهای جهان با بعضی افتخارات بسیار جزئی برای خود، اعتبار و شهرتی در سطح جهانی ساخته اند.

هرچند کسانی که با فضای سرشار از کم کاری و غفلت فرهنگی – ادبی و اجتماعی سبزوار در سال های اخیر آشنا باشند به خوبی می دانند که در این شهر کهن خراسان نه فقط محمود دولت آبادی بلکه حتی دیگر نویسندگان بزرگی نظیر خواجه ابوالفضل بیهقی ، دکتر علی شریعتی ، ملاحسین واعظ کاشفی و ... نیز در مهجوریت هستندو با اینکه ممکن است مجسمه و یا بناهایی برای این شخصیت ها در سبزوار ساخته شده باشد ، اما در عمل کار تبلیغی و نمادین موثری برای معرفی کامل آنان و جذب گردشگران ادبی به شهر زادگاهشان صورت نگرفته است.

با این حال مردم و به ویژه دلسوزان فرهنگی سبزوار امیدوارند با روی کار آمدن شورای جدید شهر و حضور بعضی از چهره های جوان و فرهیخته در این شورا و نیز با روی کار آمدن دکتر طالبی در شهرداری سبزوار ، شرایط برای ارج نهادن به ارزش های فرهنگی و مشاهیر برجسته این شهر فراهم آید.

به خصوص اینکه مسعود پسندیده یکی از اعضای شورای جدید سبزوار مدتی قبل در جمع شماری از جوانان این شهر اعلام گفته است:

از بزرگانی نظیر محمود دولت آبادی نویسنده رمان ماندگار کلیدر باید در زمان حیاتشان تجلیل شایسته ای به عمل آورد و ارزش سالها تلاش فرهنگی و هنری آنان را پاسداشت. (منبع)

جوانان سبزوار همچنین علاوه بر مسعود پسندیده از مهدی مقصودی ، جلال تعصبی ، اسدالله نورنهنگ ، محمدرضا قلعه نویی و .... نیز انتظار دارند در راستای تجلیل و گرامیداشت بزرگان فرهنگی و ادبی دیار سربداران ، و با جلب همکاری از ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری اقدامات مناسب را انجام دهند و روحیه قدرشناسی از مفاخر را در شهر دیرینه های پایدار و ریشه فرهنگی خراسان به منصه ظهور برسانند.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

محمود دولت آبادی و آثارش باعث افتخار هر سبزواری است

ادامه واکنش ها به اقدام ضد فرهنگی افراد ناشناس در پاره کردن بنرهای محمود دولت آبادی

نظرت را بنویس
comments

ملوندی

به نظرمن خوارجی مثل این اقا مهدی که نظر پر فضل قبلی رو افاضات فرمودند، اصلا دغدغه دین و دین داری ندارن. اینا یک گروه سیاسین که دنبال اهداف و اغراض سیاسی خودشون میگردن و در این مقطع زمانی چون نویسنده دگراندیشی مثل دولت ابادی که محبوبیت زیادی هم در کشورداره با خط این گروه سیاسی همراه نیست اینا با استفاده ابزاری از دین و اعتقادات مردم میخوان از محبوبیت دولت ابادی کم کنن که زهی خیال باطل

مهدی

قلم بدون تقوی ودینداری ارزشی ندارد. سبزوار نیازی به نامگذاری خیابانی بنام افرادی ندارد که چشم دیدن انقلاب اسلامی راندارند.شما هم خودتون رو بیخودخسته نکنید.

جواد دباغی مقدم

حوالی سالهای 72 در فرهنگسرای اندیشه تهران در محضر این استاد شعرخوانی کردم و ایشان را شخصیتی خاص یافتم با اندیشه های اهورایی... در آن سالها بخاطر نزدیکی دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه در همان نزدیکی پل سیدخندان، تصور اینکه از ایشان دور شوم را نداشتم اما شعر تقدیمی ایشان را به ساحت امام محرومان علی ابن موسی الرضا (ع) بی بدیل و بی نظیر یافتم. سخنش حق است و نباید مغفول بماند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما