عرضه نسخه طنز لغت نامه دهخدا دروبسایت سبزوار نیوز

سبزوارنیوز که یکی از وبسایت های قدیمی شهرستان سبزوار در عرصه اطلاع رسانی است و در این زمینه فعالیت موفقیت آمیزی داشته است ، از مدتی قبل دست به یک ابتکار فرهنگی جالب زده است.
بنا به بررسی های انجام شده توسط مجله اینترنتی اسرارنامه ، این وبسایت در اسفند ماه 91 در  یکی از بخش های خود با عنوان لغت نامه کدخدا بعضی از لغات سبزواری را به زبان طنز شرح داده و تفسیر کرده است.
سبزوارنیوز با انتخاب نام کدخدا برای این لغتنامه طنز ، در واقع شوخی زیرکانه ای با لغت نامه دهخدا که یکی از بزرگترین ومعتبرترین لغت نامه های زبان فارسی است ، انجام داده است.
در لغت نامه طنز کدخدا ، تا کنون سه واژه سبزواری توسط تحریریه سبزوار نیوز انتخاب شده و توضیح طنزآمیزی برای آنها نوشته شده است. این واژه ها عبارتند از: «گودال گودول» ، «لُنجه» ، «بِدقِوَرَه»
لهجه سبزواری ، شاخه ای از زبان فارسی است و از قدمتی بسیار کهن برخوردار است. در واقع گویش مردمان سبزوار که یکی از لهجه های اصلی استان خراسان است ، ریشه در زبان فارسی دری دارد که در ایام شکوه سیاسی و مرکزیت خراسان زبان معیار ایران محسوب می شده است.
 لهجه سبزواری نسبت به لهجه بسیاری از شهرهای دیگر خراسان راحت تر فهمیده می شود و از پیچیدگی های زبانی برخی نقاط در این گویش خبری نیست. به همین خاطر  بسیاری از دانشجویان یا سایر مردمان غیر بومی که برای مدتی در سبزوار سکونت می کنند به سرعت می توانند بخش های زیادی از این لهجه را بیاموزند.
اما متأسفانه در سالهای اخیر که تهاجم فرهنگی نسبت به میراث فرهنگ ایران اسلامی شدت گرفته است ، لهجه محلی بسیاری از شهرها ی ایران در خطر نابودی یا تحریف قرار گرفته است.
در چنین شرایطی انجام حرکت هایی نظیراین در رسانه های شهرستان اگر به شکل هدفمند و ادامه دار انجام شود ، می تواند تأثیرات مثبتی در شیرین کردن جنبه هایی ازفرهنگ بومی برای مردم و حفظ و انتقال آن برای نسل های آینده ایفا کند.
البته در طول یک ماه  گذشته سبزوار نیوز هیچ واژه جدیدی به این لغت نامه  طنزسبزواری خود اضافه نکرده است. و مجله اینترنتی اسرارنامه نگران از آن است که این حرکت خوب و نوظهور فرهنگی در سبزوارنیوز پیش از رسیدن به نتایج مطلوب متوقف شده باشد. لذا شاید لازم باشد ما شهروندان سبزواری با مراجعه به این وبسایت و پیگیری این موضوع از مدیریت محترم سبزوارنیوز ، از ادامه این حرکت فرهنگی ، حمایت کنیم.
از نگاه مجله اینترنتی اسرارنامه ، وبسایت های خبری و تحلیلی به خاطر ماهیت جدی کارشان اغلب حالت خشک و رسمی به خود می گیرند ، اما انجام چنین ابتکاراتی از جانب مدیران این وبسایت ها می تواند در جذب مخاطب فراوان و ایجاد صمیمیت بیشتر مخاطبین با وبسایت های مورد نظر یاری برساند.
دارالمومنین سبزوار در حال حاضر به عنوان نخستین مرکز فرهنگی و رسانه ای استان خراسان رضوی پس از مشهد مقدس محسوب می شود و از بیشترین تعداد وبسایت های خبری و پایگاه های اطلاع رسانه ای حرفه ای برخوردار است. این امر نشان دهنده فرهنگ بالای مردم این دیار و توجه ویژه آنان  به نقش و اهمیت رسانه ها در توسعه اجتماعی است.
در این میان سبزوار نیوز معمولاً جزء یکی از وبسایت های حرفه ای و موفق این دیار شناخته می شود.
امید که این وبسایت خبری و تحلیلی موفق شهرستان بتواند حرکت فرهنگی خود را  در ارتباط با تنظیم لغت نامه طنز لهجه سبزواری ، با همت و جدیت مناسب ادامه داده و به نتایج مثبت برساند.
نظرت را بنویس
comments

roli

داری بازی در میاری دیگه نشد اومدی نسازی من همون اول بهت گفتم که این خطر هست حالا دیر شده (سیزواری بخون)اگر قسمت بعدبدایی که هیچ وگرنه مو مدنوم و تو دعوا ما مر و مدنی وقت سبزواری دعوا کنه چر مره!!

roli

البته الان لغات زیادی هست که با پیامک بین مردم رد وبدل میشود راستی اصرار نگران اپ نشدن کدخدا نباش نگران تلویزیون اینترنتی باش D:
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما