فهرست و نقشه تمام فرودگاه های ایران در شهرهای مختلف کشور

پایگاه اطلاع رسانی صنعت هواپیمایی کشور در مطلبی که مدتی قبل انتشار داده ، فهرست کاملی از تمام فرودگاه های کشور را منتشر نموده است که این فهرست دارای اطلاعات جالبی است. برای مطالعه این فهرست هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

با نگاهی به فهرست منتشر شده توسط پایگاه اطلاع رسانی صنعت هواپیمایی کشور و نقشه ای که در همین رابطه در دانشنامه آزاد ویکی پدیا ترسیم شده است، در می یابیم ، هرچند بسیاری از فرودگاه های کشور در سال های اخیر فاقد سوددهی اقتصادی بوده اند ، اما به دلیل نقش تعیین کننده ای که صنعت حمل و نقل هوایی در بلند مدت در توسعه همه جانبه مناطق مختلف دارد (منبع1) ، (منبع2) در حال حاضر تمام شهرهای مهم  کشور دارای فرودگاه بوده و یا در حال احداث آن هستند و موضوع عدم سوددهی اقتصادی فرودگاه ها ، باعث نشده است ، مردم شهرهای مختلف کشور از این امتیاز زیرساختی که یکی از نمادهای اصلی مناطق شهری در جهان امروز نیز محسوب می شود ، چشم پوشی کنند.

همچنین درنقشه ترسیم شده توسط ویکی پدیا اطلاعاتی درباره، نخستین فرودگاه ایران  و خاورمیانه ، نخستین فرودگاه های ایران ، فرودگاه هایی که در گذشته وجود داشته اند، فرودگاه های در دست مطالعه ، فرودگاه های داخلی ، فرودگاه های مرز هوایی و فرودگاه های بین المللی درج شده است. و طبق این نقشه فرودگاه شهر مسجد سلیمان اولین فرودگاه ایران و خاورمیانه بوده است که احتمالا به دلیل پیدایش اولین چاه های نفت ایران در مسجد سلیمان ، این فرودگاه نیز در همان سال ها توسط شرکت های نفتی ساخته شده است.

همچنین براساس این نقشه استان خراسان رضوی در حال حاضر دارای دو فرودگاه فعال در شهرهای مشهد و سبزوار است که فرودگاه مشهد به عنوان یک فرودگاه بین المللی و فرودگاه سبزوار به عنوان یک فرودگاه مرز هوایی معرفی شده است.

 اما به جز مشهد و سبزوار ، سه فرودگاه دیگر در شهرستان های سرخس ، تربت حیدریه(به صورت اشتراکی با کاشمر) و گناباد مراحل ساخت و مطالعه خود را می گذرانند که هریک از این شهرها در منطقه جغرافیایی خود دارای یک یا چند مورد از نقش های مرکزیت سیاسی و اداری ، اقتصادی و تجاری ، علمی و دانشگاهی ، فرهنگی و تاریخی و یا جمعیتی هستند و از همین رو پس از مشهد ، سبزوار و  بجنورد  مهمترین شهرهای شمال شرق ایران محسوب می شوند.

 

منابع مورد استفاده:

1- پایگاه اطلاع رسانی صنعت هواپیمایی کشور

2-دانشنامه آزاد ویکی پدیا

 

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

پروازهای دومین فرودگاه استان خراسان رضوی در شهر سبزوار افزایش یافت.

نظرت را بنویس
comments

عسل کندری

سلام ، ببخشید یک سوال داشتم !!!! چه شهر هایی اصلا فرودگاه ندارند ؟؟؟ من خیلی برای این سوال گشتم و واقعا هم ذهنم رو مغشوش کرده ، اگر میشه خیلی زود جواب سوال من را بدهید . با تشکر از سایت شما

مهناز

منم دنبال این سوال میگردم

امیر

ایا در نزدیکی بانه فرودگاه فعال وجود دارد

zarasvand

با سلام.اولین فرودگاه در و نشستن هواپیما و بالگرد در مسجدسلیمان بود

مفتح

از سایت وزین اسرارنامه خواهشمندم تحقیقی در خصوص اولین فرودگاهای ایران داشته باشند آنطور که بنده در شنیده ها از مطلعین به خاطر دارم در زمان رضا شاه اولین فرودگاهای کشور یکی در تهران یکی در شیراز و سومی در سبزوار بوده. با تشکر
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما