جنبش رسانه ای در سبزوار

مسئولین سیاسی و اداری شهرستان سبزوار در ماه های اخیر توجهات خوبی را به نقش و جایگاه رسانه های محلی معطوف کرده اند. به طوری که انگار قرار است ، خلاء مهم سال های گذشته در سبزوار که کمبود یا عدم وجود رسانه های معتبر خبری و تحلیلی بود ، به تدریج برطرف گردد.
این نتیجه ای است که می توان از بررسی سخنرانی ها و نیز رفتار عملی تعدادی از مدیران ارشد شهرستانی برداشت کرد.
حال آنکه گروه های مردمی در مدت سه چهارسال اخیر به خوبی ورود پررنگ و قابل قبولی را به عرصه رسانه ای سبزوار پیدا کرده اند. گواه این مطلب وجود چندین وبسایت خبری و تحلیلی حرفه ای و با مخاطبین فراوانی از سبزوار و دیگر مناطق استان است که مشابه آن حتی در شهرهایی مثل مشهد به این شکل مشاهده نمی شود. این موضوع می رود که رفته رفته نقش با اهمیت اولین پایگاه رسانه ای شمال شرق کشور پس از مشهد مقدس را به سایر کارکردهای منطقه ای سبزوار اضافه کند.
دیار پرافتخار سربداران که در طول تاریخ پرافتخار خود همواره یکی از مراکز فرهنگی و تمدنی ایران عزیز بوده است ، در سال های اخیر با وجود همه ناملایمات و کم کاری های اداری و سیاسی ، به خوبی توانسته است ، نقش فرهنگی مهمی را در کشور به ویژه در مناطق شرقی ایران اسلامی ایفا کند.
اولین قطب دانشگاهی شمال شرق کشور پس از مشهد مقدس ، قطب ورزشی کشور با افتخار آفرینی های ورزشکاران موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج به مدیریت دکتر سید ابوالفضل میرعلی ، اولین مرکز اقتصادی ، سیاسی و جمعیتی شمال شرق ایران پس از مشهد همه نشان گر توانمندی های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی بالای سبزوار در دهه های اخیر است.
اینک اما چنانکه گفته شد به تدریج با جلب شدن توجه مردم به نقش و اهمیت رسانه ها در پیشرفت و توسعه جامعه ، مسئولین و مدیران ارشد شهرستانی نیز در حرف و عمل توجه های خوبی نسبت به این موضوع از خود نشان داده اند.
در ادامه به چند مورد از سخنان و اظهار نظرات مدیران ارشد شهرستان و چهره های سرشناس مردمی سبزوار نسبت به فعالیت های رسانه ای در ماه های اخیراشاره می کنیم :
1- فرماندار سبزوار در 28 فروردین 91 : فرماندار شأن سبزوار را در حوزه رسانه ای، انتشار منظم نشریه ای در قالب یك هفته نامه یا ماهنامه دانست و گفت: باید مجموعه خصوصی شناخته شده، معتبر، قوی و دارای توانایی مالی به این حوزه ورود یابد.
وی انتشار نامنظم برخی نشریات موجود سبزوار، فعالیت مناسبتی بعضی از آنها از جمله در ایام انتخابات و فروكش كردن فعالیت آنها در غیر این ایام را از ضعف های موجود در این حوزه عنوان كرد.(البته ناگفته نماند که این اظهارات قاسم شعبانی در حالی است که وبسایت فرمانداری سبزوار یکی از ضعیف ترین وبسایت های فرمانداری های خراسان رضوی است. و به هیچ وجه در جایگاه پرتال اینترنتی شهری که درجه معاونت استانداری خراسان رضوی را داراست ودومین شهر بزرگ شمال شرق کشور می باشد ، نیست. قبلاً در این زمینه توضیحات کافی داده ایم . برای مطالعه این مطلب روی پیوند زیر کلیک کنید:
این همه سوتی در پرتال اینترنتی یک فرمانداری ویژه !!! )
2- جلال تعصبی نایب رییس شورای اسلامی شهر سبزوار در نخستین نشست شورای فرهنگ عمومی سبزوار در سال 91: خواستار توجه به صدا و سیما، خبرگزاری ها، جراید و سایت های معتبر شهرستان به عنوان پیشقراولان فرهنگ سازی شد.
3- رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در نشست با شماری از خبرنگاران سبزوار در فروردین 91 گفته است : در شرایطی كه سبزوار در مسیر رو به جلو در حركت است خبرنگاران این شهرستان رسالت سنگینی برای كمك به توسعه شهرستان برعهده دارند.
  مجید عسکری بر اطلاع رسانی نقاط شاخص و ظرفیت های شهرستان و گوشزد كردن نواقص موجود به مسوولان مربوطه تاكید كرد.
4- رضا نامنی مدیر دفتر خبر صدا و سیمای سبزوار : وی در فروردین 90 خواستار مصوب كردن چاپ هفته نامه و یا ماهنامه ای منسجم برای شهرستان سبزوار شد.
5- دکتر سید ابوالفضل میرعلی رئیس موسسه مالی اعتباری ثامن الحجج و حامی موفق ورزش سبزوار در اسفند 90 نقش و جایگاه خبرنگاران و فعالیت های رسانه ای را تا بدان حد بالا و با ارزش دانسته که در یک نشست خبری گفته است : اگر شما خبرنگاران كمك كنید، ورزش ایران را خواهیم گرفت.
6– ...
به جز سخنان گفته شده نمونه های توجه عملی مدیران شهرستانی و چهره های سرشناس محلی را به موضوع رسانه ها می توان دراین موارد مشاهده کرد :
1- فعال شدن وبسایت شهرداری سبزوار. این وبسایت در ماه های اخیر به حدی فعال شده ، که حالت یک وبسایت خبری تخصصی در امور مربوط به شهرداری سبزوار را به دست آورده و اخبار و مطالب منتشره در آن ، توسط دیگر وبسایت های معتبر خبری شهرستان بارها استفاده شده است.
2- راه اندازی وبسایت شخصی توسط نمایندگان سبزوار ، جغتای ، خوشاب و جوین در مجلس هشتم از دو سال قبل تا کنون. آقایان محسنی ثانی و بروغنی در دو سال گذشته با راه اندازی وبسایت هایی پرمخاطب و پرفعالیت ، فعالیت های رسانه ای خوبی داشتند. به ویژه وبسایت دکتر محسنی در یک سال اخیر یک فعالیت حرفه ای منسجم را از خود به نمایش گذاشت و درسال 90 مانند سایت شهرداری سبزوار در موضوعات مربوط به این نماینده مجلس ، به یک پایگاه اصلی و دست اول اخبار تبدیل شد.
3- فعال شدن وبسایت اداره ارشاد اسلامی سبزوار.
4- راه اندازی وبسایت تخصصی امور فرهنگی در دانشگاه حکیم سبزواری با عنوان اینترنتی سرسنگ که از توانمندی های خوبی برای اطلاع رسانی برخوردار است.
5- راه اندازی یک وبسایت اختصاصی برای موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج سبزوار.
6- راه اندازی وبسایت های شخصی توسط تعداد زیادی از نامزدهای انتخاباتی مجلس نهم در سال 90 . که این وبسایت ها در دو هفته باقی مانده به انتخابات بسیار فعال و پویا بودند.و برای اولین بار بود که نامزدهای سبزواری انتخابات ، برای خود پایگاه های شخصی ایجاد می کردند. این رفتار را بسیاری از افراد ، تحت تأثیر رفتار رسانه ای نمایندگان مجلس هشتم ، دانسته اند.
و ....
با توجه به این تحرک های بسیار امیدوارکننده رسانه ای در شهرستان سبزوار که نشان دهنده فرهنگ و فرهیختگی بالای مردمان این دیار است ، اما هنوز چند نقطه ضعف کلی می توان در بُعد رسانه ای سبزوار مشاهده کرد :
1- برخلاف فعالیت خوب سبزواری ها در زمینه راه اندازی وبسایت های پرکار خبری و تحلیلی ، در این شهر نشریات چاپی مناسب و منظمی وجود ندارند.  به طوری که نشریه فرهنگ و سربداران دو نشریه اصلی سبزوار در حال حاضر به شکل یکی در میان و بسیار نامنظم منتشر می شوند.
این درحالی است که شایستگی و توانمندی های فرهنگی و تاریخی سبزوار در حد برخورداری از یک یا چند هفته نامه استانی است که به شکل مرتب و منظم منتشر شوند.
2- عدم وجود صدا و سیمای محلی در سبزوار. نقش فرهنگی مهم سبزوار در شمال شرق کشور از گذشته تا امروز ایجاب می کند که صدا و سیمای محلی در این شهر کهن با تاریخ بیش از 5 هزار ساله استقرار یابد.
در ایران به جز مراکز استان ها ، چند شهر دیگر نیز هستند که از سال های گذشته تا کنون صاحب صدا و سیمای محلی بوده  اند. آبادان یکی از این شهرهاست.
لیکن محروم ماندن سبزوار از صدا و سیمای محلی یکی از نقاط ضعف مدیران ارشد شهری در سبزوار است. که بسیار ضروریست در جهت پاسداشت فرهنگ و تاریخ کهن این دیار دیرینه و اطلاع رسانی و حفظ و معرفی میراث فرهنگی این شهر ، صدا و سیمای محلی در آن راه اندازی شود.برای انجام اینکار در مرحله اولیه ، راه اندازی یک رادیوشهری در سبزوار کفایت می کند .
راه اندازی صدا و سیمای محلی شاید در ابتدا کاری سخت به نظر برسد ، اما برای شهر سبزوار که به پشتوانه همت و توانمندی خارق العاده مردمان این دیار تا کنون در عرصه های با اهمیت ساخت فرودگاه ، هتل سازی ، ورزشی ، اقتصادی ، صنعتی و دانشگاهی موفقیت های خوبی را به دست آورده  اند ، ساخت صدا و سیمای محلی نیز آرزوی غیرممکنی به نظر نمی رسد.
در پایان امید می رود چنان که مدیران و چهره های سرشناس شهرستان سبزوار به نقش و اهمیت رسانه ها در زبان و عمل توجه نشان داده اند ، در آینده ای نه چندان دور شاهد ، رسیدن شهر دیرینه های پایدار به جایگاه رسانه ای شایسته خود در کشور باشیم.
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
بررسی تحلیلی فعالیت های رسانه ای در سبزوار شهر دیرینه های پایدار

نظرت را بنویس
comments

عاوم اجتماعی ششتمد

عدم وجود صدا و سیمای محلی در سبزوار حتی در سطح یک رادیو محلی برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی . معرفی قابلیت ها و مشکلات مردم منطقه یکی از مهمترین نیازهای حال سبزوار است. تا برطرف شدن این نیاز باید به همت مسئولان مربوطه روزانه 2 ساعت از برنامه های صدا وسیمای خراسان رضوی به سبزوار و غرب خراسان اختصاص یابد.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما