آیین سنتی چوب بازی رقص محلی سبزوار ریشه فرهنگی خراسان

ایران سرزمین آیین‌هاست؛ سرزمین اقوام فرهنگی، سرزمین نقطه نقطه موسیقی و آواها و رقص‌های آیینی و جشن‌های گوناگون!

جشن‌های آیینی اقوام ایرانی، موسیقی، داستان‌ها، اسطوره‌ها و حرکات موزون و نمادین خود را دارد و این صفحات این‌بار به بررسی فلسفه حرکت‌های موزون و نمادهای اقوام ایرانی در رقص‌های آیینی پرداخته است (منبع) در این میان دارالمومنین سبزوار شهر دیرینه های پایدار که به عنوان ریشه فرهنگی خراسان شهرت یافته نیز ،  با برخورداری ازپیشینه چندهزارساله تاریخی و تمدنی  یقیناً باید رقص محل مخصوص خود را داشته باشد که آن را می توان در قالب  آیین های زیبایی نظیر چوب بازی و اسب چوبی مشاهده کرد.

در اینجا توضیح یک نکته ضروری است و آن هم اینکه هرچند عده ای رقص را صرفا با مفهوم لهو و لعب و اغواگری های جنسی یکی می دانند ، اما حقیقتاً بی انصافی است اگر رقص های فاخر آیینی نظیر چوب بازی و یا اسب چوبی سبزوار را که پیام های زیبایی از دل فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم دارند و یادآور روزهای حماسی دفاع از آب و خاک میهن در مقابل بیگانگان هستند ، مترادف با مفهوم لهو و لعب بدانیم!

چرا که هرمخاطبی به محض دیدن دقایقی از این رقص ها پی می برد رمزی مخصوص پشت حرکت ها وجود دارد که کاملا به دور از هرگونه محتواهای تحریک کننده جنسی و لذت های زودگذر ناشی از آن است.

در واقع چوب بازی سبزوار آیینی سراسر نکته و یادآوری از دفتر پرافتخار تاریخ ایران و سرزمین خراسان است.آیینی که برخلاف بسیاری از جلوه های ارزشمند و مغفول مانده فرهنگی در دیار سربداران ، این مورد اما به لطف فعالیت گروه هنری ورشرنگ و نیز عکاسان و خبرنگاران دیار سربداران در سطح رسانه های ملی و محلی به  خوبی معرفی و مطرح شده است.

به گونه ای که گروه هنری ورشرنگ در سنتی زیبا چند سال است که در ایام نزدیک به نوروز در یکی از دشت های وسیع اطراف شهر و یا روستاهای سبزوار و زیر آسمان درخشنده کویر به اجرای رقص آیینی ورشرنگ می پردازند که گزارش های تصویری آن در رسانه های ملی و محلی انعکاس خوبی پیدا می کند.

امسال هم لنز دوربین حسین اسماعیلی که از عکاسان جوان و با استعداد دیار سربداران است ، صحنه های زیبا و هیجان انگیزی از رقص چوب بازی سبزوار را شکار کرده و در خبرگزاری ایسنا به انتشار آن پرداخته است.

شما گرامیان هم اکنون می توانید برای مشاهده این تصاویردر بخش عکس نامه اسرارنامه  روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آشنایی با آیین سنتی اسب چوبی رقص محلی سبزوار دیار سربداران

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما